De spiegelingen van
Erwin Mortier bevat de bespiegelingen van Edgard Demont over zijn aardse
bestaan dat is getekend door de ernstige heupwond die hij als soldaat opliep in
de Eerste Wereldoorlog. Aan het eind van zijn leven stuurt hij zijn
aantekeningen met begeleidende brief naar de Brit Paul, een van zijn vele
minnaars. Maar je kunt de titel ook letterlijk nemen: deze roman is de spiegel
van Mortiers Godenslaap, waarin
Edgards zuster Hélène Demont op háár leven terugblikt.
De 'spiegeling' van beide levensverhalen gaat ver. Beiden
hielden van dezelfde man: Matthew. Maar waar Hélène een monogaam heteroseksueel
leven heeft geleid, heeft Edgard voortdurend homoseksuele avonturen – alle
vrouwen in zijn verhaal zetten hem afschuwelijk eten en drinken voor, zo ver
gaat zijn afkeer van het andere geslacht. En Hélène leert dankzij Matthew de
wereld en zichzelf kennen, terwijl Edgard zichzelf juist iedere keer tevergeefs
in een ander zoekt.
Het is knap hoe Mortier beide romans thematisch op elkaar
heeft afgestemd én ook binnen Edgards levensverhaal spiegels aanbrengt. De
Eerste Wereldoorlog spiegelt in de Tweede. In zijn geschiedenis met zijn
minnaars – de belangrijke althans, die hij met naam en toenaam noemt – speelt
de oorlog een rol. En de mond van zijn minnaar beschouwt hij als zijn
belangrijkste lichaamsdeel, terwijl hij op het moment van zijn fatale
verwonding de mond van zijn moeder in de wolken ziet.
De zuivere constructie, ondanks de voor Mortier
gebruikelijke springerige en indirecte verteltrant, maakt dat je ook De spiegelingen met bewondering leest – een
bewondering die dankzij enkele fraaie beelden al erg groot was. 'Hij komt voor
mijn bank staan, vlak voor mijn ogen het kruis van zijn pantalon, waarachter,
zo stel ik me voor, zijn geslacht hangt te beschimmelen als een vleermuis die
in haar winterslaap is gestorven.' Heel mooi.
Erwin Mortier – De spiegelingen (300 p.) – De Bezige Bij,
€ 18,90 (e-book € 14,99)
(Eerder gepubliceerd in BOEK 2014, 2)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten