Fabian Paagman is vrijdag verkozen tot een van de drie presidenten van de
European and International Booksellers Federation. Als de EIBF in Nederland aan
het eind van zijn ambtstermijn nog net zo onbekend is nu, beschouwt de eigenaar
van boekhandel Paagman in Den Haag – samen met zijn zus Nadine Paagman – het
presidentschap als mislukt.
Wat betekent de
uitverkiezing tot co-president?
'Het is een grote eer dat deze groep mensen buiten Nederland
het een goed idee vinden als ik deze rol vervul. Zoals het altijd een
compliment is als je ergens voor wordt gevraagd.'
Je bent al langer
internationaal actief. Hoe is dat gekomen?
'Een jaar of drie geleden ben ik een keer gevraagd als
boekverkoper om voor een lobbykwestie in Brussel wat praktisch input te geven.
Dat liep via de KBb, die lid is van de EIBF. Tegelijkertijd viel de Nederlandse
vertegenwoordiging bij EIBF weg. Dat was Ari Doeser, die de KBb verliet. Toen
die positie vrij kwam, leidde het een tot het ander.'
Is de EIBF
belangrijk?
'De laatste jaren steeds meer. De EIBF deed zijn lobbywerk
onzichtbaar. Niet omdat het zich bezighield met onderwerpen in de marge, maar
omdat de prioriteit voor boekverkopersorganisaties bij de meeste onderwerpen
nationaal lag. Er waren maar een paar Europese of mondiale kwesties. Dat is
veranderd. Denk aan de btw, de digitalisering, het auteursrecht. Voor al die
onderwerpen wordt het beleid tegenwoordig in Brussel bepaald.'
Kun je daar een
voorbeeld van geven?
'Zie de kwestie-Tom Kabinet of de rechtszaak over het
uitlenen van e-boeken. In al die gevallen wijzen rechters naar het beleid dat
de EU in Brussel maakt of de uitspraken van het Europees hof van justitie in
Luxemburg. Als je dat beleid wilt beïnvloeden, moet je politici in Brussel
bewerken. Vanuit Nederland bereik je niets. Kijk ook naar hoe bibliotheken zichpositioneren op dit vlak: veel Europeser dan vroeger.'
Krijgt de EIBF ook
meer gewicht omdat boekverkopers overal concurrentie krijgen van internationale
spelers als Amazon, Apple en Google?
'Het is de Europese Commissie een doorn in het oog dat
uitsluitend Noord-Amerikaanse partijen in Europa een dominante rol spelen in
het speelveld van digitaal lezen. Meer Europees aanbod was één van de
beleidspunten van eurocommissaris Neelie Kroes. Aan EIBF is het onder meer de
taak om zich in te zetten voor een ‘fair
level playing field’: een speelveld waarin Google, Amazon en Apple geen
misbruik maken van hun machtspositie en Europese marktpartijen eerlijke kansen
hebben. Dus ja, EIBF wordt relevanter en belangrijker door de mondialisering
van ons vakgebied.'
Is het de bedoeling
dat boekverkopers binnen EIBF strategieën gaan uitwisselen?
'EIBF is haar leden op twee manieren van dienst: als
lobbyorganisatie en om kennis en ervaringen uit verschillende markten te delen.
Dat laatste bijvoorbeeld op het gebied van de vaste boekenprijs en het opereren
van Amazon in verschillende landen. Zo organiseren we onder meer twee keer per
jaar een conferentie met sprekers uit het vak. Op de afgelopen conferentie in
Frankfurt gaf Geneviève Waldmann een presentatie over Elly’s Choice – daar
bleek veel belangstelling voor. Overigens is het opmerkelijk hoezeer de visies
en strategieën van de vertegenwoordigingen van boekverkopers uit landen van
over de gehele wereld overeen komen. De boekhandel en diens functie, rol, taak
en toegevoegde waarde is in veel opzichten universeel.'
Is het toegenomen
belang de reden dat een president, John McNamee, wordt opgevolgd door drie
presidenten – naast jou Kyra Dreher uit Duitsland en Jean-Luc Treutenaere?
'Ja. Maar de EIBF wilde ook graag boekverkopers als
boegbeeld. Dat is lastig omdat boekverkopers ook hun eigen winkelbedrijf
hebben. Het presidentschap kost veel tijd, ook omdat bijeenkomsten vaak in
Brussel of elders zijn. Op deze manier hopen we dat op te lossen. We zijn echt
met z'n drieën volwaardig president. We hebben geen domeinen verdeeld.'
Hoe veel tijd gaat
deze baan je kosten?
'We komen zes, zeven keer per jaar bij elkaar. Daarnaast
overleggen we wekelijks via Skype. En een keer in de anderhalve maand ga ik
naar Brussel.'
Overleg je je
standpunten met de KBb?
'Uiteraard. Ik ga niet op eigen houtje opereren. Een van
mijn belangrijkste taken is dat ik informatie goed terugkoppel aan de KBb,
zodat ten eerste leden goed worden geïnformeerd over wat er speelt in Europa en
ten tweede de KBb zelf waar nodig nationaal actie kan ondernemen. Ik hoop ook
dat de EIBF meer zichtbaarheid krijgt in Nederland. Via Boekblad en de
KBb-nieuwsbrief.'
Daarom ook de in
Frankfurt gelanceerde campagne MyNextRead?
'Ja. In feite is dat een charter dat dienst doet als
gereedschap voor lobbywerk. Het heeft geen rechtstreeks doel voor boekhandels
in Nederland. Maar we willen wel kijken in hoeverre we daar publieke steun voor
kunnen verwerven. Dat kunnen we niet als EIBF, daar hebben we lokale
organisaties voor nodig. We zijn al in gesprek met de CPNB en KBb om te zien
hoe daar in Nederland invulling aan kan worden gegeven.'
Men moet in Nederland
dus wel bekender worden met EIBF?
'Ik beschouw het in ieder geval als één graadmeter voor mijn
succes in deze rol, dat er aan het eind van mijn termijn meer bewustzijn en
bekendheid is met het EIBF.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 13 okt)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten