maandag 6 oktober 2014

Kan Hachette US Amazon op de knieën dwingen? (Boekblad)

Amazon en Hachette US vechten in de Verenigde Staten een langlopend conflict uit over leveringsvoorwaarden. Als de uitgeverij haar rug recht houdt, kan ze de groei van de almacht van de internetretailer een halt toeroepen.

Accepteert Hachette US de nieuwe voorwaarden van Amazon niet? Dan blokkeert het internetwarenhuis toch de optie om titels van deze uitgeverij voor verschijnen te bestellen. Dan zet het de levertijd toch op twee tot vijf weken. Desnoods ook van titels met een hoge atten­tiewaarde, zoals The Silkworm van Robert Galbraith a.k.a. J.K. Rowling dat op 19 juni verscheen. Amazons aandeel van Hachette US’ omzet is zo groot dat de Amerikaanse uitgeverij, een van de Big Five, wel bakzeil móét halen.
Hachette US erkende het zelf. Althans, voor hun digitale omzet. Liefst 60 procent daarvan loopt via Amazon, onthulde de uitgeverij. Barnes & Noble en Apple iBooks, de nummer twee en drie, komen met 19 procent en 13 procent niet in de buurt. Voor de Britse zusteruitgeverij Hachette UK is de verhouding nog schever. In Groot-Brittannië is Amazon goed voor 78 procent van de digitale omzet.
Toch geeft Hachette US niet toe aan de druk van Amazon. Het conflict kwam begin mei aan de oppervlakte. En nog altijd is de patstelling onveranderd. Wat Amazon precies wil is onbekend, maar het laat zich makkelijk raden. Nóg hogere marges – nu al vermoedelijk circa 50 procent. Een nóg grotere bijdrage aan marketinginspanningen – nu al vermoedelijk 5 tot 7 procent van de totale omzet die een uitgeverij bij Amazon maakt. Nóg meer financiële voordelen.
De vasthoudendheid van Hachette US in de strijd kan voor een waterscheiding zorgen in de verhouding tussen Amazon en uitgeverijen. De groeiende almacht van Amazon, met – volgens Amazons tegenstanders – alle desastreuze gevolgen voor de boekcultuur van dien, kan zo een halt worden toegeroepen.

Twintig jaar bestond Amazon deze zomer. Op 5 juli 1994 richtte Jeff Bezos in Seattle de internetretailer op. Precies een jaar later (plus elf dagen) ging de site online. Binnen de kortste keren schoot de omzet de lucht in. Niet in de laatste plaats dankzij steun van uitgeverijen die internet als een geweldig promotiemiddel zagen en merkten dat Amazon een perfect kanaal was om ook de backlist goed te verkopen. Bovendien dachten ze dankzij het bedrijf de macht van Barnes & Noble te kunnen breken.
De liefde voor het nieuwe bedrijf duurde niet lang. Zich bewust van zijn verkoopkracht en zijn almaar verbeterde site schroomde Amazon niet om steeds meer geld aan uitgeverijen te vragen. Terwijl uitgevers uitsluitend op gevoel en enthousiasme boeken uitgaven, zoals ze bij Amazon minachtend dachten, bestelde de internetwinkel op basis van keiharde algoritmes. Zij wisten wél precies wat de klant wilde. In de toekomst zelfs nog voordat de klant het zelf beseft.
Hoe meer het bedrijf daarom kan bepalen, hoe beter het voor de consument zou zijn. Volgens de recentste berichten verlangt Amazon nu zelfs het recht van uitgevers om (al dan niet tijdelijk) niet-leverbare titels onmiddellijk on demand te laten printen in zijn eigen distributiecentra. Consumenten hoeven dan minder lang te wachten om het gewenste boek in huis te hebben, maar uitgevers vrezen dat Amazon zo de controle over het voorradenbeleid overneemt.
Wie echter niet luistert naar Amazons eisen, moet maar voelen. Wat Hachette US nu gebeurt, overkwam het onafhankelijke Melville House al in 2004 en Macmillan, een ander uitgeefconcern van de Big Five, in 2010. Iedere keer bonden de uitgeverijen in, omdat Amazon nu eenmaal zo’n grote klant was. Zelfs een marktaandeel van 8 procent was destijds voor Melville House groot genoeg om met grote tegenzin toe te geven.

De komst van het e-boek vergrootte de macht van Amazon verder. In 2007 lanceerde het een eigen e-reader: de Kindle. Mede door de introductie van Search Inside the Book vier jaar eerder, waarvoor uitgevers toestemming hadden gegeven om boeken integraal doorzoekbaar te maken, beschikte Amazon direct over een enorm assortiment van honderdduizenden titels die andere aanbieders niet hadden. Gevolg: in 2010 controleerde het bedrijf 90 procent van de e-boekmarkt.
Uitgevers verzetten zich ertegen. Vooral tegen de lage standaardprijs van 9,99 dollar, waardoor Amazon sommige titels zelfs met verlies verkocht. Vijf van de toen nog Big Six introduceerden samen met Apple het agency model. Uitgevers bepaalden daarin de verkoopprijs en de retailer kreeg een commissie van 30 procent op iedere verkoop. Amazon aanvaardde noodgedwongen het model, maar diende wel een klacht in bij de Amerikaanse mededingingsautoriteit.
Amazon raakte hierdoor iets van zijn marktmacht kwijt. Het marktaandeel zakte naar circa 65 procent. Maar het won in juni 2013 wel de rechtszaak die de Federal Trade Commission uiteindelijk aanspande. De uitgeefcon­cerns hadden volgens de rechter illegale prijsafspraken ten nadele van de consumenten gemaakt. Zij troffen voor tientallen miljoenen dollars schikkingen. Amazon kon daarop de verkoopprijzen weer verlagen, maar won de verloren consumenten niet terug.

Medio 2014 is Amazon een onverminderd sterke partij. In het eerste halfjaar steeg de omzet weer 23 procent – van 31,77 naar 39,08 miljard dollar. En omdat investeerders de strategie van langetermijngroei blijven accepteren, kan Amazon hen dividend onthouden, zoals ze sinds de beursgang in 1997 hebben gedaan. Dat geeft ruimte om de service goed en de producten goedkoop te houden, en te blijven investeren in nieuwe producten en diensten (in juni nog een smartphone).
Uitgeverijen kunnen het zich niet veroorloven geen zaken te doen met zo’n grote partij. Zeker de Big Five niet, voor wie Amazon naar verluidt circa 30 procent van alle afgezette boeken verkoopt – een percentage dat blijft oplopen. Bij onafhankelijke uitgeverijen zou dat percentage slechts 10 zijn. De boek- en e-boekverkoop mag dan nog maar een fractie zijn van de totale omzet van Amazon, uitgevers krijgen nachtmerries van de gedachte dat Amazon uit deze markt zou stappen.
Tekenend voor de kracht van Amazon in het boekenvak is de introductie van Kindle Unlimited afgelopen juli. E-boekabonnementservices bestonden al: Scribd en Oyster. Maar pas toen Amazon 600.000 titels voor 9,99 dollar per maand aanbod, is de Spotify for Books de talk of the town. Met alle gevolgen voor de belangstelling van de consument. Aangezien een check out bij Kindle Unlimited nu meetelt in de Kindle bestsellerlijst, stijgt het percentage huurtitels in de top-100.
Al moet er bij gezegd worden: de Big Five doen niet mee aan Kindle Unlimited, anders dan bij Scribd en Oyster die HarperCollins en Simon & Schuster hebben binnengehaald.

Het is niet het enige teken dat uitgeverijen niet machteloos zijn. Amazon heeft hen ook nodig voor de nieuwe titels. Het bedrijf heeft herhaaldelijk geprobeerd zelf uit te geven, maar steeds zonder succes. In 1999 kortstondig met Weathervane, en sinds 2008 met Amazon Publishing. Voor veel geld binnengehaalde bestsellerauteurs zoals zelfhulp-goeroe Timothy Ferriss faalden, niet in de laatste plaats doordat de reguliere boekhandel weigerde deze titels op voorraad te nemen.
Amazon Publishing is weliswaar winstgevend, maar dat is uitsluitend te danken aan e-boeken: de exclusieve Kindle Singles – uitgaven te klein voor een boek, maar te groot voor een tijdschriftartikel – en vooral dankzij het platform voor uitgaven in eigen beheer, die surprise-bestsellers van het type Fifty Shades of Grey oplevert. Volgens het Author Earnings report 2014 zijn de publicaties in eigen beheer goed voor 31 procent van alle verkopen in de Kindle Store.
Door het conflict tussen Amazon en Hachette US zijn uitgevers zich bovendien meer bewust dat de verkoop via fysieke boekhandels, gesteund door goede marketing, een goed alternatief blijft. Nadat Hachette-auteur Stephen Colbert in zijn tv-show uit protest kijkers uitdaagde om al voor verschijnen zoveel mogelijk exemplaren bij indies te bestellen van debuutroman California van Edan Lepucki, eveneens verschenen bij Hachette, kreeg Powell’s Books in Portland alleen al 10.000 bestellingen.

Amazon lijkt dan ook toch een tikkeltje zenuwachtig te zijn geworden. Iedere keer als het bedrijf over het conflict met Hachette spreekt, hamert het erop dat het opkomt voor de consument die recht heeft op de laagste prijs. Op 29 juli beweerde het zelfs dat de enige inzet van het conflict is dat het e-boeken voor 9,99 dollar wil verkopen – omdat titels dan 1,74 keer zo veel verkopen dan wanneer ze 14,99 dollar kosten. Terwijl consumenten minder betalen verdienen alle betrokkenen dan meer.
Intussen lijkt het er niet op dat consumenten Amazon massaal steunen. Uit onderzoek van de Codex Group blijkt dat een klein percentage minder boeken koopt bij Amazon als gevolg van het conflict. 39 Procent van 5.300 ondervraagde Amerikanen weet van de showdown. Binnen die groep heeft 19 procent zijn uitgaven bij Amazon daardoor verlaagd, tegen 4,4 procent die zijn uitgaven heeft verhoogd. Ook zei 39 procent van alle ondervraagden geen mening te hebben.
Evenmin kiezen auteurs partij voor Amazon. Integendeel. De afkeer van diens macht en angst voor de gevolgen voor de leescultuur is zo groot, dat zij niet vallen voor de beloftes die de internetretailer doet. Amazon heeft voorgesteld om de inkomsten uit verkopen van e-boeken van Hachette-auteurs volledig aan hen te geven en, later, om het geld aan een goed doel te schenken. Maar de meeste auteurs, onder wie James Patterson en John Graham, willen maar één ding: een einde van Amazons boycot.
Maar wanneer die komt en wie zich de winnaar van de strijd kan noemen? Dat blijft afwachten.

***

Andere landen
Ook in landen als Engeland en Duitsland vecht Amazon conflicten uit met uitgeverijen. Net als bij Hachette US verstuurt Amazon bestellingen van de Duitse dochteruitgeverij van het Zweedse Bonnier-concern met enige vertraging, al ontkent het bedrijf dit. In een reactie hierop heeft brancheorganisatie Börsenverein een klacht bij de mededingingsautoriteit tegen Amazon ingediend. De klacht kreeg steun van de European & International Booksellers Federation, maar ook van de Europese Unie, die zelf een onderzoek is gestart. Veel meer dan in Amerika zijn overheden in Europa geneigd partij te kiezen voor fysieke boekhandels en de uitgeverijen, met als argument dat Amazon de boekcultuur bedreigt. Zo nam Frankrijk een wet aan die internetboekhandels verbiedt boeken gratis te verzenden. Sindsdien brengt Amazon.fr 1 cent in rekening.

Andere conflicten
Amazon heeft niet alleen met uitgeverijen conflicten over leveringsvoorwaarden. Ook het arbeidsbeleid lokt kritiek uit. De tien- en tienduizenden werknemers in magazijnen over de hele wereld moeten lang werken voor weinig geld. Hun productiviteit wordt tot het uiterste opgerekt – een order moet binnen 33 seconden zijn verzameld. De omstandigheden zijn zwaar. In 2011 vielen werknemers in Allentown (Pennsylvania) tijdens een hittegolf bij bosjes flauw wegens het ontbreken van luchtkoelsystemen. Lid zijn van de vakbond staat Amazon in Amerika niet toe. Begrijpelijk als je constateert dat bonden in andere landen (onder andere Duitsland en Engeland) met stakingen effectief protesteren tegen de betaling en werkomstandigheden.
Ook Amazons belastingmoraal roept wrevel op, met name van concurrenten die zich daardoor benadeeld weten. In Amerika weigerde het jarenlang in staten waar het geen magazijnen had om belasting te betalen. Pas nadat staten speciale btw-wetten voor online bedrijven hadden aangenomen ging Amazon, na zich tot het uiterste te hebben verzet, overstag. In Europa is het bedrijf strategisch gevestigd in Luxemburg, waar btw op e-boeken slechts 3 procent bedraagt. Pas vanaf 1 januari 2015 moeten bedrijven die digitale producten verkopen btw betalen in het land van de consument. Alleen al voor Engeland zou dat de schatkist 300 miljoen pond extra opleveren – een groot deel daarvan betaald door Amazon.

(Eerder gepubliceerd in Boekblad augustus 2014 - ik dacht dat het stuk snel gedateerd zou zijn, maar de standstill duurt nog altijd voort.)

Nog meer Amazon:

Geen opmerkingen: