Je hebt wél iets te verbergen van Maurits Martijn
en Dimitri Tokmetzis verkocht niet bijster veel op aanbieding. Toch kwam de
derde titel van uitgeverij De Correspondent op nummer twee van de Bestseller 60
binnen.
Je hebt wél iets te verbergen werd pas eind augustus
aan de boekhandel aangeboden. Uitgever Milou Klein Lankhorst die in haar eentje
de hele boekuitgeverij van De Correspondent runt, was niet op
aanbiedingsbeurzen omdat de uitgeverij dit najaar slechts een titel brengt. Ze
bood het boek individueel aan boekhandels aan, waarbij grote ketens als Bruna
en AKO zich afwachtend opstelden. 'Begrijpelijk, met een boek van een kleine
uitgeverij. Pas toen de auteurs de dag voor verschijnen bij DWDD zaten begon
het te lopen.'
Toch vond Klein Lankhorst een eerste druk van 15.000 exemplaren
gerechtvaardigd. Dat komt omdat de stukken van Martijn en Tokmetzis op
decorrespondent.nl veel worden gelezen. Ook bleek de boekpresentatie bijzonder
populair. De 850 plaatsen in de Stadsschouwburg van Utrecht waren binnen een
week weg. 'En dat voor een avond over online privacy.' En – het belangrijkste –
het aantal voorbestellingen via de eigen site was gigantisch: ongeveer 5.000
(inclusief het e-boek).
'We geloven ontzettend in dit boek', zegt Klein Lankhorst.
'Het is heel goed geschreven en het onderwerp leeft. We zijn wel verbaasd
– en blij – dat we als kleine en beginnende uitgeverij met een andere aanpak
succes hebben: met een grote boekpresentatie in een uitverkochte Schouwburg,
tot een serie interviews op onze site met de geïnterviewden in het boek tot een
confronterende Facebookcampagne.'
Het was daarnaast ook tijd voor een toegankelijk boek over
dit onderwerp, denkt de uitgeefster. 'Veel mensen zeggen wel dat ze privacy
belangrijk vinden, maar gedragen zich er niet naar. Dat komt omdat het niet
zichtbaar is wat er gebeurt als je online bent. Je ziet niet wie allemaal
meekijken en wat die partijen met de gegevens doen. En dan is dit boek zo
grondig – er zit drie jaar werk in – dat het boek niet alleen voor de
gemiddelde lezer, maar zelfs ook deskundigen een eye-opener is.'
Vanochtend heeft Klein Lankhorst een herdruk van 10.000
stuks opgelegd. Zeker nu ook AKO en Bruna instappen heeft ze alle vertrouwen
dat het boek goed blijft doorlopen. Daarmee zal het derde boek van het
journalistieke platform snel het bestverkochte boek van de jonge uitgeverij
worden. Van Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman zijn 15.000
exemplaren verkocht. Dit najaar wordt het herdrukt met een nieuw omslag. Waarom
vuilnismannen meer verdienen dan bankiers van Bregman en Jesse Frederik,
dat het essay van de Maand van de Filosofie was, staat op 27.000 exemplaren.
Daarnaast bracht De Correspondent zelf een Engelse vertaling
van Gratis geld in Amerika op de markt. Van Utopia for realist
zijn inmiddels bijna 5000 exemplaren verkocht – uitsluitend via internet, waar
het als e-boek en als pod-exemplaar te koop was. Klein Lankhorst: 'Het was een
spannend avontuur en we zijn hier zeker niet ontevreden mee, maar ik denk dat
het boek nog veel meer potentie heeft.'
Zijn de successen aanleiding om het uitgeefprogramma van De
Correspondent fors uit te breiden? Voorlopig beperkt de uitgeverij zich tot
boeken die voortkomen uit het platform. Klein Lankhorst gaat daarbij uit van
maximaal vier titels per jaar. Pas in het voorjaar komen twee nieuwe titels op
de markt. De uitgeverij neemt evenmin een vertegenwoordiger of pr-medewerker in
dienst. Klein Lankhorst blijft dat allemaal in haar eentje doen.
'Ik heb wel met vertegenwoordigers gesproken,' zegt ze,
'maar ik vind het op dit moment zelf erg leuk om boekhandels te bezoeken en zo
contacten op te bouwen. Ik probeer nu ook mee te gaan naar elke lezing van
Maurits en Dimitri in boekhandels. Het kost tijd, maar ik vind de ontmoeting
erg leuk en zinvol. Ook doe ik al het werk niet echt in mijn eentje, omdat hier
een heel team zit. Van het prille idee tot het inpakken van al die voorbestelde
boeken: we doen dat met de voltallige redactie. Ook hebben we bijvoorbeeld een
social media-strateeg in dienst, die mij helpt om het boek onder de aandacht te
brengen op Facebook en Twitter.'
Overigens krijgen de auteurs van boekuitgaven van De Correspondent, die in sommige gevallen in loondienst zijn, wel degelijk royalty op de verkopen van hun boeken. Sterker: de staffel begint met 15 procent zelfs hoger dan gebruikelijk bij het modelcontract. 'Ze hebben er ook hard voor gewerkt', zegt Klein Lankhorst.
Overigens krijgen de auteurs van boekuitgaven van De Correspondent, die in sommige gevallen in loondienst zijn, wel degelijk royalty op de verkopen van hun boeken. Sterker: de staffel begint met 15 procent zelfs hoger dan gebruikelijk bij het modelcontract. 'Ze hebben er ook hard voor gewerkt', zegt Klein Lankhorst.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 23 sep)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten