New Book Collective maakte bekend Rutger Vos in dienst te nemen als
accountmanager. Zijn ontslag bij De Bezige Bij leidde eerder dit jaar tot een
petitie van boekhandels ter behoud van goede vertegenwoordiging.
Hoe was je afgelopen week?
'Heel fijn. Maandag heb ik getekend bij Maarten
Richel en Joke de Witte van New Book Collective, dat was heel prettig, en
daarna had ik de laatste vrije week voor ik op 1 september aan de slag ga. Het
nieuws is niet meteen breed bekend geworden. Het staat sinds vrijdag op Boekblad. Maar iedereen die ik het
vertelde reageerde ontzettend positief. Waren dat vrienden of mensen uit het
vak? Dat loopt natuurlijk door elkaar. Heel veel vrienden van mij werken ook in
het vak.'
Waarom heb je gekozen voor New Book Collective?
'Eigenlijk is het een logische keuze. Er gebéúrt
daar iets. De klassieke manier is niet altijd meer de beste manier, en allerlei
dingen veranderen in het vak. New Book Collective is een klein, wendbaar
bedrijf dat deel uitmaakt van die verandering en die het bovendien goed doet. Het
is pionieren, daar heb ik veel zin in. En omdat het een klein team is, is de
impact die je kunt hebben ook relatief groot.'
Welke dingen veranderen in het vak?
'Vroeger kwam een nieuw boek uit, de krant schreef
er positief over en het verkocht. Iedereen moet nu veel harder werken voor
hetzelfde resultaat. Er is zo'n overflow
aan titels én prikkels voor de consument, die honderden redenen heeft om niet
te lezen. Dan is noodzakelijk om ook andere manieren dan de traditionele te
bedenken om een boek aan de man te brengen. Als je iets bijzonders samen met
een boekhandel kunt opzetten, waarom zou je dat laten alleen omdat het nooit
eerder is gedaan?'
Hoe draagt New Book Collective daaraan bij?
'Door naast de traditionele ondersteuning op het
gebied van sales en marketing ook bijvoorbeeld backoffice- en
automatiseringspakketten te maken voor dezelfde vaak kleinere uitgeverijen. Ook
helpt het bedrijf individuen die zelf willen uitgeven maar daar natuurlijk wel
alle diensten als redactie en verkoop voor nodig hebben: Paulien Cornelisse,
Dirk Zeelenberg. Zeker als auteurs al een naam hebben zie je dat ook op die
manier kan.'
Maar bij New Book Collective ga je vooral de traditionele ondersteuning
doen?
'Ja. Mijn takenpakket wordt wel iets breder omdat
we maar met een klein team zijn, maar ik zal weer veel op de weg zitten. Dat is
juist voor de boeken ook heel belangrijk, de winkelvloer is toch waar het
gebeurd.'
Hoe kijk je nu terug op je ontslag als vertegenwoordiger bij De Bezige
Bij rond 1 april?
'Dat was natuurlijk ontzettend balen. Iemand maakt
een keuze voor jou en of je het daar mee eens bent of niet, is niet belangrijk.
Heel heftig. Dat kost tijd om te verwerken. Ik zag niet aankomen dat ík weg
moest. Maar ik wil het er verder liever niet meer over hebben.'
Snap je de keuze van De Bezige Bij om het voortaan met één in plaats van
twee vertegenwoordigers te doen?
'Dat is een keuze. Het staat ieder bedrijf vrij om
op een bepaalde manier een afdeling in te richten. Ik denk dat
face-to-facecontact met een boekhandelaar de beste manier is om een boek zo
veel mogelijk kansen te geven. Een bedrijf moet daarin een balans vinden. Een
vertegenwoordiger is duurder dan iemand op de uitgeverij. Al zal met
telefonische verkoop het resultaat heel anders zijn dan wanneer een uitgeverij
met vertegenwoordigers werkt.'
Waarom is face-to-facecontact zo belangrijk?
'Een nieuwe thriller van een grote naam vindt zijn
weg wel. Maar een prachtig literair debuut? Of een boek dat op een paar duizend
exemplaren blijft steken terwijl we met zijn allen denken dat het de
honderdduizend kan halen? Die hebben een extra zetje nodig, en dan is het
contact met mensen onontbeerlijk en daar heeft een uitgeverij een goede
vertegenwoordiger voor nodig die de boekhandels opzoekt. Iemand die het enthousiasme over kan brengen
naar de boekverkoper zodat die de klant in de winkel kan verleiden.'
Boekhandelaar Walter Jansen van Jansen & De Feijter en Het Colofon
zei bij de lancering van de petitie dat een goede vertegenwoordiger zichzelf
terugverdient.
'Daar ben ik het volledig mee eens. Het is ook
absoluut niet zo dat een vertegenwoordiger alleen gezellig koffiedrinkt op
locatie. Het is wel echt werk. Ik had bij De Bezige Bij intensief contact met
150 tot 200 boekhandels. Sommige bezocht ik zes keer per jaar – een keer per
aanbieding en drie keer tussendoor – en andere een keer. Je bekijkt per
boekhandel wat het beste werkt. De een heeft voldoende aan informatie per mail,
de andere winkel presteert veel beter als er iemand vaak is.'
Maar hoe meet je de extra omzet van een vertegenwoordiger?
'Voor een deel is dat gevoel, dat klopt. Maar zeker
op de lange termijn zie je dat terug in de aanbiedingsaantallen en helemaal in
de herbevoorrading. Het zit in kleine dingen. Je zegt in mei bij een bezoek aan
een boekhandel: in september komt dat boek. Zodat een boekhandelaar in augustus
tegen zijn klant zegt: in september verschijnt iets wat jij heel goed zult
vinden. Ik heb dat zo vaak gehoord van boekverkopers: wat fijn dat je dit of
dat toen tegen mij zei. En je moet ook zorgen dat jouw uitgeverij bij de
boekhandel top of mind is. Je moet de
loopgraven in, vechten voor je titels.'
Maar jij werkte eerst voor Querido en daarna acht jaar voor De Bezige
Bij – ofwel: grote namen in de genres waarin zij uitgeven. Koopt een boekhandel
hun werk niet ongezien in?
'Als het zo zou werken, zou iedere grote naam het
de afgelopen jaren even goed hebben moet doen. Dat is niet zo. Ik geef toe dat
een gerenommeerd bedrijf wellicht makkelijker binnen komt bij een boekhandel,
maar een vertegenwoordiger daarvan moet een boekhandel net zo goed wijzen op
welk boek voor welke type lezer is. En als de uitgeverij niet met kwaliteit
komt, gaat hij net zo hard nat.'
Bij New Book Collective ga je juist kleine uitgeverijen
vertegenwoordigen die zelden of nooit de Bestseller 60 halen.
'Maar dat is over twee jaar wel anders. (lacht) Nee, inderdaad, maar dat is ook
de lol en de uitdaging: om iets nieuws te creëren. Daarbij kan voor iedere
uitgeverij het doel anders zijn. Ik kan daar nu nog niet veel over vertellen.
Ik ben er nog niet begonnen. De gesprekken voorafgaand gingen eerder over
gevoel, plezier, ambitie en visie.'
Wat vond je eigenlijk van de petitie die weliswaar over het belang van
vertegenwoordigers ging maar jouw vertrek als aanleiding had?
'Heel bijzonder, hartverwarmend. Het is zo
ontzettend fijn om te merken dat er zo veel warmte uit het vak kwam. Het
versterkte ook mijn mening dat mijn ontslag niet aan mijn functioneren lag,
maar een zakelijke beslissing was. Tegelijk vond ik het eng. Ja, ik was
onderdeel van een verandering in het vak waar een grote groep mensen het niet
mee eens is. Maar ik moest daar geen speelbal van worden. Als je weer gaat
solliciteren, weet een potentiële werkgever dat je tweehonderd rellende
boekverkopers achter je hebt. Dat is nogal een bagage. Het moest dus geen Grote
Rutger Vos-Show worden.'
En heeft de petitie geholpen de trend te keren om het met minder
vertegenwoordigers te doen?
'Dat moet blijken. De ANWB is ervan teruggekomen,
en ze zijn niet de enige. Iedere uitgeverij zal merken dat een keuze soms meer
impact kan hebben dan ze denken.'
Tot slot: ben je al hard aan het lezen voor de fondsen die je vanaf
donderdag vertegenwoordigt?
'Jawel, het begint nu. Ik heb de afgelopen week
echter geen veertig uur gelezen. Ik ben bezig met losse stukken van de titels
die gaan verschijnen. Stukken, ja. Zo gaat dat. Sommige titels lees je direct
uit of leg je op een stapel apart: als die verschijnen, wil ik die helemaal
lezen. En van andere is het voldoende dat ik dertig bladzijden lees. Dan kan ik
het plaatsen en een juist advies geven. Dat is het belangrijkste, het gaat er
tenslotte niet alleen om wat ik leuk vind.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 28 aug)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten