maandag 5 maart 2012

Dankzij mond-tot-mondreclame is 'Het leven van een loser' van Jeff Kinney ook in Nederland een hype (Boekblad)


Het leven van een loser van Jeff Kinney is in Groot-Brittannië verkozen tot het beste kinderboek van het afgelopen decennium. Ook in Nederland begint de Amerikaanse serie een hype te worden, tot tevredenheid van uitgever Joris van de Leur (De Fontein Jeugd).
Kinney reageerde eind vorige week verheugd en verbaasd op de Britse uitverkiezing. De geïllustreerde dagboeken van Bram Botermans, zoals de van computerspelletjes bezeten en op school gepeste jongen in het Nederlands heet, bestaan pas sinds 2007. Toch laat hij in de poll van het tv-programma Blue Peter succesauteurs als J.K. Rowling (Harry Potter!), Jacqueline Wilson en Anthony Horowitz achter zich.
In Nederland verscheen het eerste deel van Diary of a Wimpy Kid in vertaling in het najaar van 2009. Dat haalde de Bestseller 60, net als de twee delen daarna en het doe-het-zelfwerkboek Jouw leven als loser. Maar het pas verschenen vierde deel Een hondenleven overtreft die prestatie met verve: vanaf zijn entree in de bestsellerlijst drie weken geleden staat het boek onafgebroken in de top 5.
‘De verkoop begon matig,’ zegt uitgever Van de Leur. ‘Net als in Amerika. Dat komt wellicht omdat de serie, ook internationaal, vooral aanslaat bij zwakke lezers. Dat is een doelgroep die je niet zo makkelijk weet te bereiken. Mond-tot-mondreclame is dan het belangrijkste, en dat heeft tijd nodig. Nu is de serie hét ding onder kinderen in de leeftijd van tien plus.’
Van de Leur verklaart het succes van Het leven van een loser uit ‘de anekdotisch, heel visuele’ kracht van de verhalen. ‘En het is ongelooflijk geestig. Kinderen herkennen zich daarin.’
Zelf kwam de uitgever Kinneys werk al vroeg tegen bij uitgeverij Abrams, die het werk in Amerika op de markt brengt. ‘Een bijzonder mooie uitgeverij, die originele boeken maakt,’ zegt Van de Leur. ‘Toch heb ik eerlijk gezegd getwijfeld omdat ik niet zo goed wist hoe Kinney het hier zou gaan doen, hoe ik het moest positioneren. Pas toen het in Amerika en Duitsland een succes werd, sloeg ik toe. Helaas was de prijs van de rechten toen een stuk hoger geworden. Er waren ook andere kandidaten in Nederland.’
Om zijn twijfel te overwinnen had Van de Leur zelfs marktonderzoek gedaan: hij sprak op een basisschool met leerlingen over het boek. ‘Daar ontdekte ik pas hoe ontzettend communicatief de tekeningen van Kinney eigenlijk zijn. Kinderen zien Bram en kunnen daar een hele betekeniswereld achter hangen. Fantastisch, vond ik, dat één man blijkbaar het verschil kan maken.’
De uitgever vroeg de kinderen ook hoe hoofdpersoon Greg Heffley in het Nederlands moest heten. Bram, werd vaak genoemd. ‘Maar hij moest ook een achternaam hebben. ‘s Avonds zat ik toen wat in het telefoonboek te bladeren. Het moest allitereren. En opeens stuitte ik op Botermans. Dat moest het zijn. Denk aan: boter op je hoofd hebben en dergelijke. Nu is de naam een gedeponeerd merk.’
De Fontein Jeugd ondersteunde de lancering van Jeff Kinney in Nederland met displays, een speciale site en advertenties in boekhandelsmagazines en consumentenbladen. Ondanks dat de verkoop achterbleef bij de verwachtingen behield de boekhandel het vertrouwen ‘dat dit wel eens iets heel bijzonders kon worden’, zegt Van de Leur. Nu staan er circa 400 Jeff Kinney-displays in de Nederlandse boekhandels.
Nog dit jaar publiceert de uitgeverij deel 5 en deel 6. ‘Je moet het ijzer smeden als het heet is,’ vindt de uitgever. En: ‘dat laatste deel, dat voor de kerst verscheen in Amerika, gaat over kerst. We willen ook dat het samenvalt met de feestdagen. En uiteindelijk in de pas lopen met de reeks in Amerika.’
Daarnaast maakte Kinney nog een speciale uitgave bij de eerste Het leven van een loser-verfilming: een non-fictieboek over het maken van de film. Van de Leur: ‘Die film is niet in Nederland gedistribueerd. De dvd wel. Maar het boek is al uitgebracht in andere landen waar de film ook niet is gedistribueerd en toch een succes geworden. Dus misschien brengen wij die toch in 2013.’
Van de Leur hoopt dat de auteur ook naar Nederland komt. Hij gaat het Kinney vragen als hij hem deze maand op de kinderboekenbeurs in Bologna ontmoet.

(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 mrt 2012)

Geen opmerkingen: