donderdag 15 maart 2012

Lees ik wat iedereen leest?

In de Bestseller 60 van deze week: veel oude koek. Met uitzondering van de roman van Nico Dijkshoorn zijn alle boeken die ik heb gelezen minimaal circa een half jaar oud. Waarom verkopen al die goede boeken die ik de laatste tijd heb gelezen niet beter? Van Joke Hermsen, Anton Valens of Stephan Enter, om er een paar te noemen. Lees liever hun romans dan Nooit ziek geweest, dat weliswaar een prettig strak voortdenderend ritme heeft, maar uit weinig meer bestaat dan een bak anekdotes die over de lezer wordt uitgestort. Met als gevolg dat je je eerder gapend afwendt van de personages dan dat je, zoals ongetwijfeld bedoeld door de auteur, door hen geboeid raakt. Eerder wordt de karikatuur steeds verder uitgewerkt dan dat je de personages werkelijk leert kennen. Dan is Dijkshoorn Boekenweekessay Verder alles goed me liever, waarin hij – met succes – op de lach mikt. Wordt morgen vervolgd.


2 Paulien Cornelisse - Taal is zeg maar echt mijn ding

5 Peter Buwalda - Bonita Avenue

12 Jonathan Safran Foer - Extreem luid & ongelooflijk dichtbij

26 Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

29 Jamie Oliver - Jamie in 30 minuten

39 Laurent Binet - HhhH

43 Anna Enquist - De verdovers

48 Ravelli - De vliegenvanger

Geen opmerkingen: