Drie gemakswinkels heeft Pim Castrikum, eigenaar van de Bestseller-keten, sinds dit jaar in Amsterdam. Volgend jaar volgt een vierde. Zijn boekenassortiment groeit met zo’n vijftien procent per jaar.
De Bestseller-winkels komen voort uit een voormalig AKO-filiaal in de De Clercqstraat, dat Castrikum rond 2000 van zijn vader overnam. Die winkel heeft hij vergroot naar een winkeloppervlak van 160 vierkante meter. In 2004 kwam er een filiaal aan de Kinkerstraat bij, een klein half jaar geleden volgde een winkel in de Ferdinand Bolstraat. Toen hij vijf jaar geleden boeken begon te verkopen doopte Castrikum de winkels om in Bestseller.
Het kernassortiment van Bestseller is tabak, goed voor 35 tot 40 procent van de omzet, en tijdschriften. In 2011 kreeg Castrikum ook een Mercur voor Tijdschriftenretailer van het jaar. De boeken zijn inmiddels goed voor 20 tot 25 procent van de omzet. ‘Wij hebben zo’n vierhonderd- tot vijfhonderd titels uit diverse categorieën, inclusief een grote collectie Taschen-boeken. Daarbij kiezen we – de naam zegt het al – voor de bestsellers, de krenten uit de pap.’
Castrikum verklaart zijn succes uit een aantal factoren. Allereerst: het assortiment. ‘Ik hoor vaak mensen zeggen: prachtig, Scheltema aan het Koningsplein, maar ik word gek dat er zo veel staat. Wij maken voor hen een keuze uit het aanbod, dat wordt zeer gewaardeerd. Ook denk ik dat ik veel mensen aan het lezen krijg. De mensen die hier binnen komen, zijn geen doorgewinterde literatuurfreaks. Ze komen binnen voor de tabak of de wenskaarten en denken dan: hé, laat ik eens wat lezen.’
Daarnaast dragen de openingstijden bij aan het succes: ‘Wij zijn zeven dagen in de week tot negen uur ‘s avonds open. Men kan hier altijd binnenkomen om nog een cadeautje te kopen. Ook zitten alle drie de winkels in een hoekpand, zijn het heel toegankelijke winkels, heb ik goed personeel – vrolijke, serieuze mensen – en voelt de sfeer in de winkel prettig aan. In samenwerking met British-American Tabacco heb ik de winkels helemaal verbouwd. Jazzmuziekje aan, licht.’
De inkoop doet Castrikum zelf met zijn vrouw. De daarvoor benodigde kennis heeft hij eigenhandig verworven. ‘Deels door schade en schande: in het begin ging er ook wel eens een doosje naar de voetbalclub. Ik koop niet in met recht van retour, ik heb daarvoor in de plaats een hogere korting bedongen van 42 procent. Inmiddels weet ik wel dat Geert Mak of Niccolò Ammaniti goed lopen, maar ik check mijn aanbod nog wel bij Selexyz, Bruna, Ako.’
E-readers verkoopt Bestseller niet. ‘Ik heb er vertrouwen in dat papieren boeken nog een tijdje goed doorlopen. Op vakantie in Zuid-Frankrijk zag ik maar één e-reader, zo snel gaat het dus nog niet. Ik snap ook niet dat de AKO en Bruna de reader zo hard de markt in rammen. Dan help toch mee aan de versnelling van de digitale ontwikkelingen? AKO zal best een paar digitale spullen verkopen, maar uiteindelijk zullen meer gespecialiseerde partijen die dat beter kunnen, die markt overnemen.’
Mocht het toch anders lopen, dan is Castrikum flexibel. Dat noemt hij ook zijn grote voordeel ten opzichte van grotere gemaksketens. ‘Als boeken minder wordt, hef ik drie meter op en ga ik andere cadeau-artikelen voeren. Je moet alleen goed je oren en ogen ophouden. Daarom heb ik ook geen drie ijskasten meer staan nu de Albert Heijn hier vlakbij tot laat open is. Ook kan ik beter inkopen omdat ik lokaal kan zien wat mijn klanten willen. AKO koopt gelijk voor alle filialen in het hele land in.’
Voor de nabije toekomst zet Castrikum in op groei. Hij heeft zijn oog laten vallen op een winkelpand in de binnenstad en kijkt rond in andere wijken net buiten het centrum waar zijn kapitaalkrachtige potentiële klanten zitten. ‘Ik heb een high end concept. Ik richt me op tweeverdieners die net kinderen hebben gekregen. Mensen die genoeg geld hebben om af en toe een boek te kopen. Amsterdam Zuidoost heeft geen zin als vestigingsplek.’
Ook heeft Castrikum, na maanden knutselen op zijn zolder (‘een heidens karwei’), sinds een paar weken een webwinkel gelanceerd, waar hij onder meer 500.000 boeken te koop aanbiedt. Reclame maakt hij er nog niet voor. Daarvoor kwam de site te laat gereed, onder meer door het faillissement van zijn leverancier Libridis. Dat komt nu na de Kerst. ‘De bedoeling is om dan ook te gaan bezorgen. Wie in Amsterdam om half negen een mailtje stuurt, kan zijn bestelling een half uur later nog krijgen.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 23 nov 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten