Tosca Mentens
kinderboekenreeks Dummie de mummie
heeft de grens van de 100.000 verkochte exemplaren gepasseerd. In september
verschijnt het vijfde deel: Dummie de
mummie en de dans van de cobra.
Mentens succes is te danken aan de humor van haar werk. De
schrijfster kreeg vorige week zaterdag in het Rijksmuseum van Oudheden in
Leiden een speciale award ter gelegenheid van het 100.000e exemplaar uitgereikt
uit handen van de achtjarige fan Joep. Daar stond niet voor niets op: ‘De
grappigste kinderboekenschrijfster van Nederland’.
Maar er is meer, zegt Sandra van Mook, marketingcoördinator
kinderboeken van uitgeverij Unieboek | Het Spectrum. ‘Tosca Menten heeft een
speciale klik met minderbedeelde kinderen – kinderen die het om wat voor reden
ook iets moeilijker hebben. Daarom voelen zij zich snel betrokken bij de
hoofdpersoon. De kerndoelgroep zijn daarbij jongens en meisjes van acht tot elf
jaar.’
Minstens zo belangrijk zijn de marketinginspanningen van Van
Goor, onderdeel van Unieboek | Het Spectrum. Sinds verschijnen van het eerste
deel, Dummie de mummie en de gouden
scarabee, ‘hebben wij zo veel mogelijk haakjes benut om de serie onder de
aandacht te brengen. Daarbij hebben we het geluk dat Tosca en Elly Hees, de
illustratrice, werkelijk overal aan mee werken. Dan kunnen wij veel.’
De belangrijkste samenwerking is die met het Rijksmuseum van
Oudheden. ‘Hun Dummie de mummie-speurtocht is de bestlopende die ze ooit hebben
gehad. Toen ze laatst voor een jaar voorraad speurtochtboekjes lieten
bijdrukken was die binnen een paar maanden weer weg. Inmiddels zijn er 5.000
van verkocht.’
Ook gebruikt de Pabo van de Marnix Academie in Utrecht de
reeks. ‘Wij geven het boek aan iedere derdejaarsstudent,’ zegt Van Mook, ‘die
er dan een lessuggestie bij schrijft. Vervolgens hopen wij dat zij het
gebruiken op de school waar zij stage lopen en nog meer kinderen besmet raken
met het Dummie-virus. Juist omdat het voor meerdere vakken gebruikt kan worden
– geschiedenis, lezen, aardrijkskunde – is de reeks interessant. Scholen leggen
steeds meer nadruk op vakkenintegratie.’
De vernieuwendste samenwerking is die met tien
kinderambassadeurs. ‘Dat doen we nu voor het tweede jaar. Zij krijgen
maandelijks een brief van ons, met een kijkje achter de schermen en opdrachten
zoals: neem een blow up van Dummie de mummie mee op vakantie. We kregen de
leukste foto’s terug. De ambassadeurs komen ook zelf met initiatieven zoals een
Tosca-tafel in hun bibliotheek. En dit jaar gaat Tosca bij iedere ambassadeur
op bezoek.’
Al die inspanningen hebben geleid tot een almaar
aanzwellende verkoop. Zeker nadat Menten vorig jaar maximaal zichtbaar was toen
zij het kinderboekenweekgeschenk schreef en zij op tournee ging met een
theatertour, gaat de verkoop goed.
Tot nu toe haalde Menten pas één keer de Bestseller 60.
Tijdens de Kinderboekenweek stond de pocket van Dummie de mummie en de gouden scarabee (4,99 euro) een paar weken
in de lijst. De hoogste notering was 13. ‘Maar als deel 5 bij verschijnen de
bestseller 60 haalt, zou me dat niet verbazen. Ik hoop het in ieder geval,’
zegt Van Mook. ‘De oplage van de eerste druk is 10.000 exemplaren.’
Ondertussen slaat Menten ook aan in andere landen: rechten
van ‘Dummie de mummie’ werden verkocht aan uitgeverijen in China, Italië,
Duitsland, Polen en Turkije. En filmproducenten hebben haar gevonden: PV
Pictures, die eerder Mees Kees naar
het witte doek bracht, werkt aan een
Dummie de mummie-film.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 juli 2013)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten