Elmar geeft de inhoud
van zijn ‘Wereldwijzer reisgidsen’ weg op de gratis vakantiesite
VakantieArena.nl. De uitgeverij én de auteurs krijgen inkomsten uit deelname
aan affiliates en advertenties.
VakantieArena.nl, dat in januari in stilte live ging, is
naar eigen zeggen de grootste landen-informatiesite in het Nederlands. De site
telt momenteel 12.000 pagina’s, gerangschikt naar meer dan zestig
vakantiebestemmingen, en bevat uitgebreide reisinformatie: van algemene informatie
(wat moet je meenemen naar Israël? hoeveel dollar gaan er in een euro?) tot
informatie over specifieke bezienswaardigheden. Het aantal pagina’s groeit nog
dagelijks.
Directeur Ton van Poelgeest van uitgeverij Elmar denkt dat de
bescheiden vergoeding voor iedere via een partner van VakantieArena.nl geboekte
vakantie, auto, hotel, vliegticket en dergelijke voldoende zal zijn om de site
winstgevend te maken. ‘We worden er nu nog niet rijk van, maar als het gaat
lopen kunnen we de schoorsteen er lekker van laten roken. Ik verwacht in de
loop van 2014 break-even te draaien.’
VakantieArena.nl trekt momenteel 50.000 bezoekers per maand.
Van Poelgeest mikt op een verdrievoudiging daarvan (5.000 bezoekers per dag).
Hij voert daarvoor bij gebrek aan budget geen grote reclamecampagne. De site
moet top of mind worden doordat de teksten uit de reisboeken zijn herschreven
om ze bij Google bovenaan de zoekresultaten te krijgen.
‘Wij hebben geen geld voor een beta-versie en marketingonderzoek,’
zegt Van Poelgeest. ‘We zijn gewoon live gegaan en vinden empirisch uit wat
werkt en wat niet. Zo dachten we: Kenia trekt weinig bezoekers, maar wie naar
Kenia gaat, bestelt reizen van 4000 euro. Als we daar een percentage van
krijgen, tikt het toch aan. Maar zo werkt het niet: een reis Kenia boek je op
een reisbureau, omdat het maatwerk is. Wij moeten dus bij die pagina naar iets
anders linken dan complete reizen.’
De kosten zijn beperkt: ‘Out
of the pocket waren we een paar duizend euro kwijt’, aldus Van Poelgeest.
‘Wel zijn we twee fte’s kwijt aan het vullen en onderhouden van de site. Je
moet de teksten bewerken, plaatjes en zoekmogelijkheden toevoegen. Dat is veel
werk. Daarnaast moet de informatie up to date blijven en bijvoorbeeld
gemonitord worden of de juiste advertentie bij de juiste bestemming staat.’
De auteurs krijgen gewoon royalty. Voor iedere cent die via
hun land wordt verdiend – via affilaties of commerciële deal – krijgen ze een
percentage. Zij kunnen dit percentage verhogen als ze 1) meehelpen de content
geschikt te maken voor de site, 2) hun bestemmingen iedere drie maanden
bijwerken, 3) op social media tamtam ervoor maken, en 4) landdeskundige te
worden door vragen van gebruikers te beantwoorden. ‘Zo kan het
royaltypercentage uiteindelijk drie keer zo veel worden. Daarbij blijven ze in
alle gevallen redactioneel onafhankelijk.’
Bezoekers van VakantieArena kunnen via de site ook
‘Wereldwijzer reisgidsen’ kopen. De gidsen zullen gewoon op papier blijven
verschijnen. ‘Ik verwacht dat de site de verkoop juist zal bevorderen,’ zegt
Van Poelgeest. ‘Als je ergens naartoe gaat wil je vaak toch een goed boek
hebben. En dan zijn de Wereldwijzers top
of mind, omdat de cover bij de bestemming is afgebeeld.’
VakantieArena is een aparte BV, die voor vijftig procent
eigendom is van uitgeverij Elmar. De andere helft is in bezit van Ronnie
Rokebrand en zijn zoon, via hun respectieve BV’s. Van Poelgeest: ‘Ik sprak hem
– een auteur van ons van zeven of acht reisboeken – vorig jaar op de
Vakantiebeurs. Toen we over onze plannen spraken, bleken die precies overeen te
komen en hebben we onze krachten gebundeld.’
Eind vorige eeuw was uitgeverij Elmar revolutionair door als
reisboekenuitgeverij een eigen reisbureau te beginnen. Tien jaar geleden alweer
is dat verzelfstandigd. ‘Nu is dat gevoel van innovatief bezig zijn weer
helemaal terug. Erg leuk,’ zegt Van Poelgeest. Samen met uitgever Herman
Masthoff is hij de enige Elmar-medewerker die de vorige periode heeft
meegemaakt. ‘Toen werkten hier meer dan twintig mensen, nu vier.’
Met de uitgeverij zelf ‘gaat het wel’, zegt Van Poelgeest.
‘Een tijdje hebben we minder titels gebracht, omdat ik conservatief denk: je
kunt beter geen boeken uitgeven als je de rekening niet kunt betalen. Maar
recent hebben we weer een paar herdrukken en nieuwe titels op de markt
gebracht, zoals Te gek van Remco
Dijkstra: het verslag van een wereldreis van een psychiater. Ik denk dat we dit
jaar zwarte cijfers kunnen schrijven.’
Van Poelgeest verklaart de slechte periode uit Elmars
specialisme in verre bestemmingen. ‘Men gaat nu liever naar Frankrijk dan naar
Vietnam, maar wij hebben geen campinggids Frankrijk en wel een gids Vietnam.
Als de reisboekenmarkt 6 procent daalt, komt dat bij ons twee keer zo hard aan.
Bovendien zijn onze gidsen van voor tot achter full color, dus relatief duur om
te maken.’
Elmar heeft daarom de koers verlegd: minder exemplaren op
voorraad, meer titels uitsluitend via printing on demand leverbaar en
inhoudelijk dieper de niche in. ‘De reisgidsenmarkt is vol, dus wij zijn
sterker in specialistische gebieden gaan zitten. Wandelgidsen bijvoorbeeld. En
dat werkt. Hadden wij een paar jaar geleden twee procent met onze
Rother-wandelgidsen, nu is dat tien tot twaalf procent.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 juli 2013)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten