donderdag 4 juli 2013

Elmar lanceert gratis reisinformatiesite VakantieArena (Boekblad)


Elmar geeft de inhoud van zijn ‘Wereldwijzer reisgidsen’ weg op de gratis vakantiesite VakantieArena.nl. De uitgeverij én de auteurs krijgen inkomsten uit deelname aan affiliates en advertenties.

VakantieArena.nl, dat in januari in stilte live ging, is naar eigen zeggen de grootste landen-informatiesite in het Nederlands. De site telt momenteel 12.000 pagina’s, gerangschikt naar meer dan zestig vakantiebestemmingen, en bevat uitgebreide reisinformatie: van algemene informatie (wat moet je meenemen naar Israël? hoeveel dollar gaan er in een euro?) tot informatie over specifieke bezienswaardigheden. Het aantal pagina’s groeit nog dagelijks.

Directeur Ton van Poelgeest van uitgeverij Elmar denkt dat de bescheiden vergoeding voor iedere via een partner van VakantieArena.nl geboekte vakantie, auto, hotel, vliegticket en dergelijke voldoende zal zijn om de site winstgevend te maken. ‘We worden er nu nog niet rijk van, maar als het gaat lopen kunnen we de schoorsteen er lekker van laten roken. Ik verwacht in de loop van 2014 break-even te draaien.’

VakantieArena.nl trekt momenteel 50.000 bezoekers per maand. Van Poelgeest mikt op een verdrievoudiging daarvan (5.000 bezoekers per dag). Hij voert daarvoor bij gebrek aan budget geen grote reclamecampagne. De site moet top of mind worden doordat de teksten uit de reisboeken zijn herschreven om ze bij Google bovenaan de zoekresultaten te krijgen.

‘Wij hebben geen geld voor een beta-versie en marketingonderzoek,’ zegt Van Poelgeest. ‘We zijn gewoon live gegaan en vinden empirisch uit wat werkt en wat niet. Zo dachten we: Kenia trekt weinig bezoekers, maar wie naar Kenia gaat, bestelt reizen van 4000 euro. Als we daar een percentage van krijgen, tikt het toch aan. Maar zo werkt het niet: een reis Kenia boek je op een reisbureau, omdat het maatwerk is. Wij moeten dus bij die pagina naar iets anders linken dan complete reizen.’

De kosten zijn beperkt: ‘Out of the pocket waren we een paar duizend euro kwijt’, aldus Van Poelgeest. ‘Wel zijn we twee fte’s kwijt aan het vullen en onderhouden van de site. Je moet de teksten bewerken, plaatjes en zoekmogelijkheden toevoegen. Dat is veel werk. Daarnaast moet de informatie up to date blijven en bijvoorbeeld gemonitord worden of de juiste advertentie bij de juiste bestemming staat.’

De auteurs krijgen gewoon royalty. Voor iedere cent die via hun land wordt verdiend – via affilaties of commerciële deal – krijgen ze een percentage. Zij kunnen dit percentage verhogen als ze 1) meehelpen de content geschikt te maken voor de site, 2) hun bestemmingen iedere drie maanden bijwerken, 3) op social media tamtam ervoor maken, en 4) landdeskundige te worden door vragen van gebruikers te beantwoorden. ‘Zo kan het royaltypercentage uiteindelijk drie keer zo veel worden. Daarbij blijven ze in alle gevallen redactioneel onafhankelijk.’

Bezoekers van VakantieArena kunnen via de site ook ‘Wereldwijzer reisgidsen’ kopen. De gidsen zullen gewoon op papier blijven verschijnen. ‘Ik verwacht dat de site de verkoop juist zal bevorderen,’ zegt Van Poelgeest. ‘Als je ergens naartoe gaat wil je vaak toch een goed boek hebben. En dan zijn de Wereldwijzers top of mind, omdat de cover bij de bestemming is afgebeeld.’

VakantieArena is een aparte BV, die voor vijftig procent eigendom is van uitgeverij Elmar. De andere helft is in bezit van Ronnie Rokebrand en zijn zoon, via hun respectieve BV’s. Van Poelgeest: ‘Ik sprak hem – een auteur van ons van zeven of acht reisboeken – vorig jaar op de Vakantiebeurs. Toen we over onze plannen spraken, bleken die precies overeen te komen en hebben we onze krachten gebundeld.’

Eind vorige eeuw was uitgeverij Elmar revolutionair door als reisboekenuitgeverij een eigen reisbureau te beginnen. Tien jaar geleden alweer is dat verzelfstandigd. ‘Nu is dat gevoel van innovatief bezig zijn weer helemaal terug. Erg leuk,’ zegt Van Poelgeest. Samen met uitgever Herman Masthoff is hij de enige Elmar-medewerker die de vorige periode heeft meegemaakt. ‘Toen werkten hier meer dan twintig mensen, nu vier.’

Met de uitgeverij zelf ‘gaat het wel’, zegt Van Poelgeest. ‘Een tijdje hebben we minder titels gebracht, omdat ik conservatief denk: je kunt beter geen boeken uitgeven als je de rekening niet kunt betalen. Maar recent hebben we weer een paar herdrukken en nieuwe titels op de markt gebracht, zoals Te gek van Remco Dijkstra: het verslag van een wereldreis van een psychiater. Ik denk dat we dit jaar zwarte cijfers kunnen schrijven.’

Van Poelgeest verklaart de slechte periode uit Elmars specialisme in verre bestemmingen. ‘Men gaat nu liever naar Frankrijk dan naar Vietnam, maar wij hebben geen campinggids Frankrijk en wel een gids Vietnam. Als de reisboekenmarkt 6 procent daalt, komt dat bij ons twee keer zo hard aan. Bovendien zijn onze gidsen van voor tot achter full color, dus relatief duur om te maken.’

Elmar heeft daarom de koers verlegd: minder exemplaren op voorraad, meer titels uitsluitend via printing on demand leverbaar en inhoudelijk dieper de niche in. ‘De reisgidsenmarkt is vol, dus wij zijn sterker in specialistische gebieden gaan zitten. Wandelgidsen bijvoorbeeld. En dat werkt. Hadden wij een paar jaar geleden twee procent met onze Rother-wandelgidsen, nu is dat tien tot twaalf procent.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 juli 2013)

Zie ook:

Geen opmerkingen: