Eburon bestond
op 1 juli dertig jaar. De uitgeverij vierde dat met uitgave van Het einde van ebooks, waarin twintig
visionairs vooruitkijken naar wat er na het digitale boek komt. Met de
uitgeverij gaat het ondanks een ‘krap’ 2012 goed. Directeur Wiebe de Jager doet een stapje terug.
Eburon werd in 1983 opgericht door sociaalpsycholoog Willem
de Laat. Omdat traditionele uitgeverijen geen interesse hadden in zijn
proefschrift, waarvan hooguit een paar honderd exemplaren verkocht zouden
kunnen worden, bracht hij het zelf op de markt. Toen collega’s aan de Erasmus
Universiteit hetzelfde probleem hadden, besloot hij zijn opgebouwde expertise
te verkopen. Wetenschappers kunnen sindsdien tegen betaling hun boek bij Eburon
uitgeven.
Dertig jaar later werkt Eburon in Delft nog steeds voornamelijk
in opdracht, vertelt Wiebe de Jager – sinds 2008 eigenaar van de uitgeverij.
Het dienstenpakket is wel uitgebreid: Eburon maakt niet alleen boeken, maar ook
apps en ebooks. De klanten zijn niet alleen maar wetenschappers, verbonden aan
universiteiten en onderzoeksbureaus, maar bijvoorbeeld ook eigenaars van
adviesbureaus die een managementboek willen uitbrengen. ‘Wel is het altijd vrij
specialistische non-fictie,’ aldus De Jager.
In de loop van dertig jaar heeft het leveren van
selfpublishingdiensten veel van zijn uniciteit verloren. Tot aan de lancering
van Brave New Books vorige week zijn er veel concurrenten bijgekomen. ‘Nu lijkt
het zelfs het leidend model geworden,’ grapt De Jager. Daar voegt hij – weer
serieus – aan toe: ‘Van veel auteurs horen wij dat zij het fijn vinden dat bij
ons iemand van begin tot eind meedenkt en –kijkt. Wij praten overal over mee.
Dat is ons unique selling point.’
Er is ook veel veranderd. ‘Ooit was het drukwerk de grootste
drempel om een boek uit te geven. Daar gingen veel kosten in zitten. Nu is
drukwerk veel goedkoper: via POD kost het bijna niets. Veel eerder zijn
prepress en marketing de drempel geworden. Ook zie je dat zo veel partijen met
ebooks en POD bezig zijn, dat auteurs weer aandacht krijgen voor bijzonder
uitgegeven papieren boeken. Bij ons beleeft het papieren boek momenteel een
revival.’
Sinds De Jager Eburon overnam is de omzet met dertig procent
gestegen. Met zes mede-werkers draait het bedrijf ‘tegen het miljoen euro’.
Deels komt dat door een toename van het volume, deels doordat Eburon per
project meer omzet: auteurs willen niet alleen maar een boek. Wel was 2012 ‘ook
bij ons een krap jaar’. Dat komt deels door de crisis en toegenomen
concurrentie, maar ook door een uitbreiding van het personeelsbestand en
investeringen in eLinea van eReaders Groep (waarvan De Jager mede-oprichter
is).
Mede door De Jagers persoonlijke inzet voor ebooks heeft
Eburon de reputatie opgebouwd een voorloper te zijn op dit gebied. Toch loopt
de digitale omzet terug: dat was vorig jaar vijf à zes procent, maar is nu drie
procent. ‘Wij hebben ook het extra probleem dat non-fictie digitaal nog
moeilijk is. Het omzetten is soms problematisch. Wel blijft de verkoop via het
online kanaal groeien: tot zeventig procent nu. Vijftien procent van de verkoop
loopt via onze eigen site.’
In het jubileumboek Het
einde van ebooks, dat donderdag werd gepresenteerd in de Delftse bibliotheek DOK, geven twintig auteurs hun visie op wat er ná het digitale boek
komt. Onder anderen CPNB-directeur Eppo van Nispen, Boekblad-hoofdredacteur Lucie Th. Vermij, uitgever Bob van Duuren,
schrijfster Lulu Wang, directeur van museum Meermanno Maartje de Haan en
Eburon-oprichter Willem de Laat hebben hier hun medewerking aan verleend.
De flaptekst van het jubileumboek licht toe: ‘In een
tijdperk van streaming HD-video, cloud-based muziekdiensten en interactieve
apps is het digitale boek technisch gezien een nog zeer embryonale
ontwikkeling. Toch heeft het ebook in korte tijd voor veel verandering gezorgd
en heeft de boekenbranche grote zorgen over de toekomst van het vak. Als het
ebook al zoveel teweeg brengt, wat gaat de technisch volwassen versie van het
ebook dan wel niet doen?’
De Jager zelf is blij met de bijdrage aan de discussie over
de toekomst van het boekenvak die Eburon hiermee levert. ‘Dat er vanuit een
genuanceerde blik naar het vraagstuk wordt gekeken, waarbij men verder gaat dan
de vraag of de toekomst digitaal of fysiek zal zijn, helpt ons allemaal.
Digitalisering heeft meer gevolgen dan alleen een product in digitale vorm. Het
gaat ook over de verhouding met de lezer of de toegevoegde waarde van een
uitgeverij. De teksten daarover helpen ons bij het bepalen van de strategie.’
Zelf zal hij zich daar minder intensief mee bemoeien. De Jager draagt na precies vijf jaar het directeurschap over aan uitgever Maarten Fraanje. ‘Ik begon bij het 25-jarig jubileum. Nu we deze week het 30-jarig jubileum hebben gevierd, voelt het alsof de cirkel rond is’, zegt hij. ‘Ik heb de afgelopen jaren veel geëxperimenteerd: soms met succes, soms wat minder. Ik wil nu mijn voelsprieten uitzetten om te kijken wat er nog meer te doen is.’ Ook doordat Eburon vorig jaar uitbreidde met uitgever Natasja Oosterloo heeft hij het gevoel ‘dat het team nu zonder mij kan’.
Zelf zal hij zich daar minder intensief mee bemoeien. De Jager draagt na precies vijf jaar het directeurschap over aan uitgever Maarten Fraanje. ‘Ik begon bij het 25-jarig jubileum. Nu we deze week het 30-jarig jubileum hebben gevierd, voelt het alsof de cirkel rond is’, zegt hij. ‘Ik heb de afgelopen jaren veel geëxperimenteerd: soms met succes, soms wat minder. Ik wil nu mijn voelsprieten uitzetten om te kijken wat er nog meer te doen is.’ Ook doordat Eburon vorig jaar uitbreidde met uitgever Natasja Oosterloo heeft hij het gevoel ‘dat het team nu zonder mij kan’.
De Jager wordt in eerste instantie weer uitgever, met een
dienstverband van zeventig procent. ‘Ik blijf me daarnaast bezig houden met van
alles: nieuwe ontwikkelingen, bloggen, de marketing.’ Maar hij sluit niet uit
dat hij zijn betrokkenheid verder terugschroeft. ‘Al blijf ik altijd betrokken
bij Eburon: via een klein dienstverband of als commissaris. Dat wil ik ook heel
graag: de uitgeverij voelt als familie, dat laat je niet los.’
Wat De Jager precies gaat doen, weet hij nog niet. Wel zegt hij: ‘Ik vind de ontwikkelingen in
het vak nog steeds hartstikke interessant. Het zou zonde zijn om er dan uit te
stappen en de kennis en het netwerk dat ik heb opgebouwd, verloren te laten
gaan. Maar dat kan vanaf meerdere plekken rond de vijver.’ Dus mogelijk ook een
partij als Kobo of Google? ‘Wie weet. Ook dat soort partijen kijken met
interesse naar het boekenvak. Maar er zijn geen concrete leads.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 2 juli / 5 juli 2013)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten