woensdag 10 juli 2013

Luc Vander Velpen neemt De Kleine Johannes (Leuven) over (Boekblad)


Luc Vander Velpen is de nieuwe eigenaar van het gefailleerde De Kleine Johannes in Leuven. De kinderboekhandel gaat half augustus weer over. De man die jarenlang het samenwerkingsverband van onafhankelijke boekhandels Colibro leidde, wordt daarmee nu zelf boekverkoper.

Vander Velpen was al langer in gesprek met boekhandelaren om op termijn een zaak over te nemen. Hij wil een boekhandel om een nieuw concept te introduceren dat aantrekkelijk is voor klant én ondernemer. Toen de Aquila groep, waartoe ook de esoterische boekhandels De Grote Johannes (Leuven) en Littera (Brugge) behoren, vorige maand de boeken neerlegde, besloot hij kinderboekhandel De Kleine Johannes te kopen.

‘Het was al langer bekend dat de winkels van Kurt Wittesaele aan het sukkelen waren,’ licht Vander Velpen toe. ‘Een paar maanden geleden vroeg hij mij om te helpen. Hij kreeg geen boeken meer. Ik heb toen een deal gesloten dat de uitgevers de factuur naar mij stuurden en de boeken naar hem. Zo had hij weer voorraad waarmee mij kon betalen en zijn schulden kon afbetalen. Tot hij op een gegeven moment niet meer te bereiken was en er een briefje op de winkeldeur hing: gesloten, failliet. Ik was verbouwereerd, maar dacht toen: dit is een mogelijkheid.’

Vander Velpen heeft gisteren bij de curator het faillissement gelicht van De Kleine Johannes én De Grote Johannes, omdat die tot één vennootschap behoren. De esoterische boekhandel blijft echter dicht. ‘Ik heb niets met het esoterische boek en weet daar dus ook niets van. Ik ga die volgende week leegmaken. Als iemand een voorraad esoterische boeken wil, kan hij zich bij mij melden.’

De Kleine Johannes, waarvan het personeel voor de winkel werkzaam blijft, wordt nu eerst opgeknapt. Herstellen in oude glorie, noemt Vander Velpen dat. ‘Het is een winkel met een goede naam en een toegevoegde waarde voor het vak. Ik vond het echt zonde als die zou verdwijnen. Maar het pand en de winkel zien er niet meer uit. Een aantal creatieve mensen gaan daar nu mee aan de slag. Ook moet de voorraad worden herbekeken en zo nodig aangepast.’

Dat is stap één, aldus Vander Velpen. Daarna wil hij voor de kinderboekhandel een nieuw concept lanceren om de winkel rendabeler te maken. Hoe en wat, daar wil hij op dit moment niets over kwijt. ‘Ik heb daar de afgelopen tijd veel over gepraat en nagedacht en ga dat nog verder uitwerken. Ook met mensen in het vak: van Boek.be tot uitgeverijen en collega-boekhandelaren. Uitgangspunt is dat het papieren boek – wat de digitale toekomst ook zal zijn – nog voor jaren de basis van de boekhandel blijft. De lancering staat gepland voor over maximaal anderhalf jaar.’

Vander Velpen blijft naast De Kleine Johannes het samenwerkingsverband Books2 van buurtboekhandels leiden.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 juli)

Zie berichtgeving over Colibro hier, hier en hier.
Zie over de Vlaamse boekhandel hier.

Geen opmerkingen: