woensdag 6 juni 2012

De Vlaamse boekhandel (2): Het Paard van Troje in Gent (Boekblad)


Bart van Aken (38)
Twee anni horribili heeft Bart van Aken gehad. Eerst raakte de onderneming met vestigingen in Leuven en Gent in zwaar weer. Noodgedwongen ontsloeg hij zijn medevennoot en werknemers. Toen hij eindelijk een nieuwe investeerder had gevonden, wilden zij niet meer voor hem werken. Het filiaal in Leuven stond een tijd in de etalage, toen weer niet en werd uiteindelijk toch afgestoten.
‘En dan is eindelijk het tij gekeerd sinds we begin februari verhuisde naar een nieuwe winkel’, vertelt Van Aken. ‘Over de hele winkel behaalde ik in februari en maart een omzetstijging van 38 procent. Voor boeken alleen was dat 23 procent. Terwijl onze verwachting was om dezelfde omzet te halen als vorig jaar en de hele markt steen en been klaagt. Dat is een erg prettig gevoel.’
Hij dankt dat gevoel vooral aan de klant, zegt hij. ‘Je moet die klant iedere dag weer verdienen. Ik heb hen dan ook betrokken bij de nieuwe winkel. Ik heb een rondvraag gedaan: Wat willen jullie? Wat moeten we veranderen? Waar moeten we mee ophouden? Daar heb ik heel goed naar geluisterd, en dat heeft absoluut geholpen. Ik krijg van hen uitsluitend positieve reacties.’
[Dit kader hoort bij dit artikel over de Vlaamse boekhandel.]

Geen opmerkingen: