Désiré Cordier kan niet wachten om zijn lezers in vertrouwen
te nemen. Zo mooi als híj het voor elkaar heeft. Al in de eerste alinea roept de
hoofdpersoon uit Dimitri Verhulsts nieuwe roman De laatkomer triomfantelijk: ‘Ik ben helemaal niet zo dement als ik
mijn omgeving doe geloven!’
De 74-jarige Désiré was zijn huwelijkse sleur zo zat dat hij
zich doelbewust als een verwarde oude man begon te gedragen. Hij brengt zijn
laatste dagen liever in Home Winterlicht door, acterend dat hij al zijn mentale
vermogens heeft verloren, dan nog langer samen te leven met de vrouw die hem
alleen maar verwijten maakt, hem zijn hobby’s misgunt en hem niet begrijpt. ‘Dat
was een van de vier triljoen punten waarop wij verschilden’, zegt hij ergens.
De gepensioneerd bibliothecaris is als een kind zo blij dat
hij zijn vrouw terug kan pakken door zich door de politie te laten thuisbrengen.
Hij juicht inwendig als hij zelfs een dokter kan misleiden. En dan blijkt in
het verzorgingsthuis ook nog zijn jeugdliefde te wonen. Ooit was hij te bleu om
haar te kussen, nu gaat hij al die verloren decennia inhalen.
Helaas. Dromen komen zelden uit, ook voor Désiré niet. Zijn
jeugdliefde leidt echt aan Alzheimer. Contact maken lukt niet en op een dag is
ze verdwenen. Overleden, waarschijnlijk. En ook Désirés eigen familie komt niet
meer op bezoek. Hij had zijn leven veel eerder in eigen hand moeten nemen.
Verhulst schrijft het allemaal smaakvol op in een heerlijk
voortdenderend ritme. De laatkomer
bevat weer veel formuleringen die zich laten bewonderen: ‘de volledig
biologisch afbreekbare databank tussen zijn oren’ voor hersenen, bijvoorbeeld. En
dat terwijl Verhulsts taal iets van zijn eigenheid lijkt te verliezen in ruil
voor een traditioneler Vlaams dialect.
Maar De laatkomer
bewijst ook dat het plot niet Verhulst sterke kant is. Uitgebreid mag Désiré
vertellen hoe hij is gegroeid in zijn rol van dementerende, maar eenmaal in
Home Winterlicht doet Verhulst weinig met zijn hoofdpersoon. Désiré beseft wel
dat hij op iets gehoopt heeft wat niet meer komt, maar Verhulst maakt dat
nergens zo pregnant dat je zijn roman dichtslaat met een voldaan gevoel.
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten