dinsdag 7 mei 2013

Xander Uitgevers werkt samen met De Boekenmakers (Boekblad)


Xander Uitgevers werkt samen met non-fictieuitgeverij De Boekenmakers, die vorig jaar besloot te stoppen als klassieke uitgeverij. Volgende maand verschijnen de eerste titels.

De samenwerking volgt uit de wens van eigenaar/uitgever David van Iersel van De Boekenmakers om te stoppen. Hij wilde niet langer voor eigen risico boeken op de markt brengen en zich concentreren op de b2b-markt en het maken van boeken in opdracht. Hij kondigde daarom vorig jaar september aan zijn voorraad uit te verkopen. Als gevolg van een bericht daarover op Boekblad.nl nam Sander Knol, net gestart met Xander Uitgevers, contact met Van Iersel op. Knol zag in samenwerking een mogelijkheid om in korte tijd een mooi en breed non-fictiefonds op te bouwen. Beide kenden elkaar persoonlijk nog niet, zegt Van Iersel.
De samenwerking houdt in dat Van Iersel zijn ideeën, auteurs en netwerk inbrengt. Hij blijft betrokken bij de inhoudelijke totstandkoming van het boek, de vormgeving en – voor nog lopende projecten – de redactie. Ook houdt hij contact met de auteurs die uit zijn stal komen. Xander verzorgt de marketing en sales. Het financiële risico is geheel voor Xander. ‘Ik investeer alleen nog tijd en energie in de boeken – geen geld meer. Dat wil ik niet meer,’ zegt Van Iersel. ‘Voor mijn werkzaamheden hebben we een goede royalty-afspraak gemaakt.’
De eerste boeken die uit de samenwerking voortvloeien stonden in de zomeraanbieding van Xander: Ciao Tutti en Ciao Tutti Rome van Saskia Balmaekers, Rondom Tan – vrouwen van Humberto Tan en Dutch Dance van Mark van Bergen. Op deze uitgaven staat het logo van Xander op cover en omslag en dat van De Boekenmakers op de rug en in het colofon. ‘Alleen als ik buiten de boekhandel een b2b-oplage verkoop, doen we het andersom’, aldus Van Iersel, die het ‘niet onbelangrijk’ vindt dat zijn logo in ‘zijn’ boeken aanwezig blijft.
Ook Knol toont zich verheugd over de samenwerking. ‘Met David hebben we ons verbonden aan een echte ideeënman met gevoel voor kwaliteit en een aantoonbare commercieel succesvolle smaak.  Deze samenwerking zorgt dat beide bedrijven hun koers kunnen voorzetten en uitbouwen. Voor De Boekenmakers betekent dit focus op conceptontwikkeling en voor ons een snelle groei – ook in de non-fictiemarkt – op basis van een krachtig eigen team en externe samenwerkingsverbanden.
Knol vindt het partnerschap een ‘nieuwe formule’ die past bij zijn uitgeefmodel waarin externe partners volgens hem een essentiële rol hebben. ‘Als je in deze markt een nieuw bedrijf opstart, bekijk je alles met een frisse blik: wat doe je zelf, wat extern. Zo ben ik ook tot de samenwerking met Karakter gekomen:  belangrijke delen van onze back-office zoals productie, buitendienst en administratie hebben we daar ge-outsourced. Ook onze bedrijfsruimte delen we. Dus ik sta open voor dit soort samenwerkingsverbanden.
Naast het uitgeven werkt Van Iersel momenteel ook aan een eigen boek: 1000 watt. Een handreiking voor de creatieve ondernemer, dat eind september bij De Boekenmakers verschint. Daarin vertelt hij over zijn eigen ervaringen als ondernemer, inclusief het faillissement in 2010. ‘De paradox wil dat ik geen aansluiting meer heb bij CB en ook geen lid meer ben van het NUV. Dus als ik in de boekhandel wil liggen, heb ik een partner nodig. Sander heeft het gelezen, maar het past niet bij het fonds van Xander. Gelukkig zijn ook andere uitgeverijen geïnteresseerd – uitgeverijen die ook marketingtitels brengen, al is mijn boek niet echt een marketingboek.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 mei)

Zie ook:

Geen opmerkingen: