Xander Uitgevers
werkt samen met non-fictieuitgeverij De Boekenmakers, die vorig jaar besloot te
stoppen als klassieke uitgeverij. Volgende maand verschijnen de eerste titels.
De samenwerking volgt uit de wens van eigenaar/uitgever
David van Iersel van De Boekenmakers om te stoppen. Hij wilde niet langer voor
eigen risico boeken op de markt brengen en zich concentreren op de b2b-markt en
het maken van boeken in opdracht. Hij kondigde daarom vorig jaar september aan
zijn voorraad uit te verkopen. Als gevolg van een bericht daarover op Boekblad.nl
nam Sander Knol, net gestart met Xander Uitgevers, contact met Van Iersel op.
Knol zag in samenwerking een mogelijkheid om in korte tijd een mooi en breed
non-fictiefonds op te bouwen. Beide kenden elkaar persoonlijk nog niet, zegt
Van Iersel.
De samenwerking houdt in dat Van Iersel zijn ideeën, auteurs
en netwerk inbrengt. Hij blijft betrokken bij de inhoudelijke totstandkoming
van het boek, de vormgeving en – voor nog lopende projecten – de redactie. Ook
houdt hij contact met de auteurs die uit zijn stal komen. Xander verzorgt de
marketing en sales. Het financiële risico is geheel voor Xander. ‘Ik investeer
alleen nog tijd en energie in de boeken – geen geld meer. Dat wil ik niet
meer,’ zegt Van Iersel. ‘Voor mijn werkzaamheden hebben we een goede
royalty-afspraak gemaakt.’
De eerste boeken die uit de samenwerking voortvloeien
stonden in de zomeraanbieding van Xander: Ciao
Tutti en Ciao Tutti Rome van
Saskia Balmaekers, Rondom Tan – vrouwen
van Humberto Tan en Dutch Dance van
Mark van Bergen. Op deze uitgaven staat het logo van Xander op cover en omslag
en dat van De Boekenmakers op de rug en in het colofon. ‘Alleen als ik buiten
de boekhandel een b2b-oplage verkoop, doen we het andersom’, aldus Van Iersel,
die het ‘niet onbelangrijk’ vindt dat zijn logo in ‘zijn’ boeken aanwezig
blijft.
Ook Knol toont zich verheugd over de samenwerking. ‘Met
David hebben we ons verbonden aan een echte ideeënman met gevoel voor kwaliteit
en een aantoonbare commercieel succesvolle smaak. Deze samenwerking zorgt dat beide bedrijven
hun koers kunnen voorzetten en uitbouwen. Voor De Boekenmakers betekent dit
focus op conceptontwikkeling en voor ons een snelle groei – ook in de
non-fictiemarkt – op basis van een krachtig eigen team en externe
samenwerkingsverbanden.’
Knol vindt het
partnerschap een ‘nieuwe formule’ die past bij zijn uitgeefmodel waarin externe
partners volgens hem een essentiële rol hebben. ‘Als je in deze markt een nieuw
bedrijf opstart, bekijk je alles met een frisse blik: wat doe je zelf, wat
extern. Zo ben ik ook tot de samenwerking met Karakter gekomen:
belangrijke delen van onze back-office zoals productie, buitendienst en
administratie hebben we daar ge-outsourced. Ook onze bedrijfsruimte delen we.
Dus ik sta open voor dit soort samenwerkingsverbanden.’
Naast het uitgeven werkt Van Iersel momenteel ook aan een
eigen boek: 1000 watt. Een handreiking
voor de creatieve ondernemer, dat eind september bij De Boekenmakers
verschint. Daarin vertelt hij over zijn eigen ervaringen als ondernemer,
inclusief het faillissement in 2010. ‘De paradox wil dat ik geen aansluiting
meer heb bij CB en ook geen lid meer ben van het NUV. Dus als ik in de boekhandel
wil liggen, heb ik een partner nodig. Sander heeft het gelezen, maar het past
niet bij het fonds van Xander. Gelukkig zijn ook andere uitgeverijen
geïnteresseerd – uitgeverijen die ook marketingtitels brengen, al is mijn boek
niet echt een marketingboek.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 mei)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten