Het ‘loopt storm’ bij
Brave New Books, zegt Emile Op de Coul, manager Rights and New Business van de
Singel-uitgeverijen. ‘Er zijn een paar duizend accounts aangemaakt en een paar
honderd manuscripten ge-upload’.
Zes dagen na de lancering van Brave New Books bevat de
speciale verkooppagina op Bol.com nog weinig titels: in totaal gaat het om
vijftien verschillende titels, waaronder De
uitgeverij van Bert Bakker (vermoedelijk een pseudoniem van een insider uit
de uitgeverijwereld*). G. van Gisteren heeft twee titels aangeboden: Necrologie en Epitaaf. En market manager Ben Solleveld van Bol.com plaza biedt
zijn kinderboek Baffie en Puk: Dikke
maatjes te koop aan.
Volgens Op de Coul is op deze verkooppagina nog niet de
belangstelling voor Brave New Books af te lezen. ‘Pas als een boek wordt
ge-upload begint het uitgeefproces. Dan duurt het minimaal drie tot vijf dagen
tot het boek online te koop staat. En dan kunnen schrijvers ook diensten
aanvragen: een leesscan, een omslag enzovoorts. Dat vinden we alleen maar goed,
als mensen de tijd nemen om hun boek zo goed mogelijk te maken. Wel zie je op
Bol alle genres vertegenwoordigd. Dat is nadrukkelijk de bedoeling.’
Informatie over de diensten wordt zeker aangevraagd. Op de
Coul: ‘Zeker nadat Bol vrijdagochtend een mailing heeft uitgedaan, krijgen we
heel veel reacties. De diensten waarnaar het meest wordt gevraagd zijn
leesscans, redactie en hulp bij de opmaak. Maar de vragen lopen nog erg uiteen.’
De vraag of de diensten die beroemde auteurs als Thomas Rosenboom leveren (het
maken van een leesrapport of een gesprek), bijzonder gewild zijn, kan Op de
Coul nog niet beantwoorden.
Brave New Books heeft heel veel reacties losgemaakt – binnen
en buiten het vak. De publiciteitsgolf houdt nog steeds aan: vanochtend [= dinsdag jl.] praatte
Op de Coul nog bij BNR Nieuwsradio over het nieuwe platform, vanavond is hij te
zien op EditieNL. Voorlopig staat er daarom nog geen reclamecampagne voor Brave
New Books in de planning. ‘Zeker met een partner als Bol.com heb ik er veel
vertrouwen in dat het met het bereik wel goed zit,’ aldus Op de Coul.
Over de kritiek die vakgenoten en auteurs uiten, zegt Op de
Coul: ‘Sommigen juichten het toe, sommigen hadden kritiek. We wisten van
tevoren dat dat zou gebeuren. Ik denk wel dat de positieve reacties
overheersen.’ Een punt hadden de criticasters niet: ‘Ik denk dat Brave New
Books en de Singel Uitgevers heel goed naast elkaar kunnen bestaan. We bieden
in wezen dezelfde diensten binnen andere businessmodellen aan zonder dat het
elkaar schaadt. Brave New Books geeft geen negatieve uitstraling op de
uitgeverij.’
De lancering van het nieuwe platform volgde kort na de
lancering van de Querido Academie, waar uitgeverij Querido masterclasses,
lezingen en workshops aanbiedt. Ook daarvoor is veel belangstelling, zegt Op de
Coul: ‘We hebben al tientallen inschrijvingen. Er is nog niets uitverkocht,
maar als je bedenkt dat de eerste masterclass pas begint in augustus, is er zeker
al voldoende belangstelling. Terecht, denk ik: gezien de auteurs en
journalisten die eraan meewerken, is het een heel aantrekkelijk aanbod.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 2 juli 2013)
* UPDATE: Inmiddels is duidelijk dat het om een echte Bert Bakker gaat, neef van de uitgever die ooit uitgeverij Bert Bakker leidde.
* UPDATE: Inmiddels is duidelijk dat het om een echte Bert Bakker gaat, neef van de uitgever die ooit uitgeverij Bert Bakker leidde.
Zie ook:
1 opmerking:
1 week verder: 137 gepubliceerde boeken....
Een reactie posten