De repetitie van
Eleanor Catton heb ik uit de bibliotheek gehaald. Voorin zit dus een kaartje
bevestigd met bibliografische informatie – en een samenvatting van het boek in
één zin. 'De verhouding tussen een leraar en een leerlinge op een middelbare
school in Amerika krijgt een enorme nasleep.' Niet voor het eerst sloeg deze
samenvatting hopeloos de plank mis.
Om te beginnen speelt De
repetitie zich niet af in Amerika. Er wordt nergens een land of plaats
genoemd, maar op grond van kleine aanwijzingen kun je afleiden dat het verhaal
zich afspeelt in het Nieuw-Zeeland waar Catton deze roman schreef als
afstudeerscriptie. Zo blijkt de zomervakantie samen te vallen met Kerstmis.
Zoals gebruikelijk is op het Zuidelijk halfrond.
Wel draait het boek om een verhouding tussen een leraar en
een leerlinge, maar zoals het hierboven wordt samengevat lijkt het een soort
psychologisch drama. Dat is De repetitie allesbehalve.
Dan is die ene zin op de Engelstalige Wikipedia-pagina accurater: 'Catton's
2008 debut novel (...) deals with reactions to an affair between a male teacher and a girl at
his secondary school.'
Reflecties op – akkoord. Maar je vat de essentie van dit
boek nog beter samen als je de titel metaforisch duidt. Je jeugd is bij Catton
een repetitie voor het echte leven. Je oefent met liefde en seks om het daarna,
als het voor het echt zal zijn, goed te kunnen doen. Terwijl de volwassenen in
de roman oud, wijs en dor zijn geworden en terugverlangen naar die eerste keer
toen alles nog zuiver en puur was.
Een repetitie wil ook zeggen: een oefening voor de rollen
die je moet spelen in het leven. Iedereen ziet van jongs af aan op televisie en
aan de grote mensen om zich heen hoe je hoort te gedragen in het leven. Ze
krijgen sjablonen aangereikt, die ze zich eigen moeten maken. Maar hoe weet je
dan welke gevoelens je aan het aanleren bent en welke echt zijn?
En zo kan ik nog even doorgaan. Het knappe van het
intelligente, vernuftige, originele en ook nog eens schitterend geschreven De repetitie, dat vol prachtige zinnen
staat, is dat je voortdurend wordt uitgedaagd om nieuwe gezichtspunten in te
nemen – over de aard van de relatie tussen leraar en leerlinge, over de
verhouding tussen jeugd en volwassenheid, over echt en nep, enzovoorts.
Ik las De repetitie uit
een opflakkerende interesse in Nieuw-Zeeland én omdat Catton de Booker Prize
won met haar tweede roman, The Luminaries.
Het bleek een van de beste boeken te zijn die ik dit jaar las. Ik kijk dus erg
uit naar de vertaling van The Luminaries,
die komend voorjaar verschijnt. Al vormen de bijna 900 bladzijden eerlijk
gezegd ook een barrière. Dat kost me verdorie tien dagen waarin ik niets anders
kan lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten