maandag 4 november 2013

Nieuwe Leidse kunstboekhandel Babooka boekt direct succes (Boekblad)

De nieuwe Leidse kunstboekhandel Babooka maakt na precies een maand al winst. ‘Je kunt deze koffietafelboeken nergens anders in de stad krijgen,’ zegt eigenaar Niels Vreeling.

Het strak ingerichte Babooka voert zo’n 260 tot 280 titels op het gebied van architectuur, design, mode, fotografie en automotive. ‘Andere boekwinkels in Leiden hebben nog maar hooguit drie Taschen-titels liggen. Wij veel meer. Van TeNeues hebben ze helemaal niets. Daarnaast kopen we veel in van Phaidon en Gestalten – een opkomende Duitse uitgeverij, met een heel creatief fonds.’
Een eigen boekhandel is langgekoesterde wens van Vreeling. Toen het pand aan het Gangetje – een centrale locatie met veel passanten – vrijkwam, dacht hij: nu of nooit. De ene helft van het pand is voor zijn grafisch ontwerpbureau Azeta, de andere helft voor Babooka. ‘Het ontwerpbureau waar ik ooit voor werkte, breidde ook uit met een boekhandel. Nadat ik er wegging weliswaar, maar daar heb ik het idee van.’
Een glazen muur verbindt ontwerpbureau en boekhandel. ‘De winkel is het visitekaartje van het bureau,’ zegt Vreeling. ‘Ik merk nu al dat er naar gevraagd wordt: wat gebeurt daar?’ De boekhandel moet zichzelf wel kunnen bedruipen. Meer nog: een acceptabel salaris moet opleveren. ‘Break-even draaien is niet genoeg.’
Vandaag maakte Vreeling voor het eerst maandcijfers op. Het positieve resultaat stemde hem zeer tevreden. Vooral omdat er nog steeds stijgers om het pand staan, die het winkel grotendeels aan het zicht onttrekken en de indruk wekken dat Babooka nog open moet gaan. Het is een teken dat de Leidse boekhandels inderdaad een kansrijk genre hebben laten lopen.
Vreeling denkt bovendien dat dit assortiment minder gevoelig is voor de crisis. ‘Het zijn, tussen aanhalingstekens, verzamelobjecten. Er zijn altijd liefhebbers voor deze boeken, die ze niet online willen doorbladeren, maar tastbaar in handen willen hebben. Die ze willen bezitten, en dus ook niet na lezen naar de kringloop brengen.’
Dat de speciaalzaken op kunstgebied dit jaar een boost hebben gekregen door de opening van nieuwe museumboekhandels rond het Museumplein, is Vreeling niet ontgaan. Maar het staat los van zijn initiatief. ‘Ik ben bijvoorbeeld nooit bij Taschen in Amsterdam geweest. Ik zie grafisch ontwerpbureau en boekhandel als een logische combinatie, en heb voor de winkel een bepaalde sfeer proberen te creëren waardoor mensen hier graag een half uurtje blijven neuzen.’
Om het werk voor beide bedrijven te kunnen combineren, accepteerde Vreeling aan het eind van de zomer het aanbod van Sanne Witkamp, een freelance marketingdeskundige, om partner van de boekhandel te worden. Hijzelf is het gezicht van Babooka. Hij staat alle openingsuren in de winkel. Witkamp concentreert zich op de marketing en het uitbouwen van een webshop, die eind deze maand online moet gaan.
Uiteindelijk moet de helft van de inkomsten uit de boekhandel komen en de helft uit de business-to-businessmarkt. ‘Na twaalf jaar ken ik veel ondernemers in Leiden en omstreken. Ik denk dat het voor hen veel interessanter is om een keer geen flesje wijn als relatiegeschenk of afscheidscadeau te geven, maar een mooi boek. Een boek behoudt zijn waarde, een fles wijn is na twee dagen op.’
Op 7 november organiseert Babooka voor het eerst een evenement. In samenwerking met uitgeverij Phaidon komt die avond topkok René Redzepi van restaurant NOMA naar Leiden voor de presentatie van zijn boek A work in Progress. Vreeling: ‘En in december komt de fotograaf Jimmy Nelson, van Before They Pass Away over bijna uitgestorven volken, voor een signeersessie. Zo willen we zes keer per jaar iets doen – altijd gerelateerd aan een boek.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 nov 2013)

Zie ook:

Geen opmerkingen: