De
nieuwe Leidse kunstboekhandel Babooka maakt na precies een maand al winst. ‘Je
kunt deze koffietafelboeken nergens anders in de stad krijgen,’ zegt eigenaar
Niels Vreeling.
Het strak ingerichte Babooka voert zo’n 260
tot 280 titels op het gebied van architectuur, design, mode, fotografie en
automotive. ‘Andere boekwinkels in Leiden hebben nog maar hooguit drie
Taschen-titels liggen. Wij veel meer. Van TeNeues hebben ze helemaal niets.
Daarnaast kopen we veel in van Phaidon en Gestalten – een opkomende Duitse
uitgeverij, met een heel creatief fonds.’
Een eigen boekhandel is langgekoesterde wens
van Vreeling. Toen het pand aan het Gangetje – een centrale locatie met veel
passanten – vrijkwam, dacht hij: nu of nooit. De ene helft van het pand is voor
zijn grafisch ontwerpbureau Azeta, de andere helft voor Babooka. ‘Het
ontwerpbureau waar ik ooit voor werkte, breidde ook uit met een boekhandel.
Nadat ik er wegging weliswaar, maar daar heb ik het idee van.’
Een glazen muur verbindt ontwerpbureau en boekhandel. ‘De winkel is het visitekaartje van
het bureau,’ zegt Vreeling. ‘Ik merk nu al dat er naar gevraagd wordt: wat
gebeurt daar?’ De boekhandel moet zichzelf wel kunnen bedruipen. Meer nog: een
acceptabel salaris moet opleveren. ‘Break-even draaien is niet genoeg.’
Vandaag maakte Vreeling voor het eerst
maandcijfers op. Het positieve resultaat stemde hem zeer tevreden. Vooral omdat
er nog steeds stijgers om het pand staan, die het winkel grotendeels aan het
zicht onttrekken en de indruk wekken dat Babooka nog open moet gaan. Het is een
teken dat de Leidse boekhandels inderdaad een kansrijk genre hebben laten
lopen.
Vreeling denkt bovendien dat dit assortiment
minder gevoelig is voor de crisis. ‘Het zijn, tussen aanhalingstekens,
verzamelobjecten. Er zijn altijd liefhebbers voor deze boeken, die ze niet
online willen doorbladeren, maar tastbaar in handen willen hebben. Die ze
willen bezitten, en dus ook niet na lezen naar de kringloop brengen.’
Dat de speciaalzaken op kunstgebied dit jaar
een boost hebben gekregen door de opening van nieuwe museumboekhandels rond het
Museumplein, is Vreeling niet ontgaan. Maar het staat los van zijn initiatief.
‘Ik ben bijvoorbeeld nooit bij Taschen in Amsterdam geweest. Ik zie grafisch
ontwerpbureau en boekhandel als een logische combinatie, en heb voor de winkel
een bepaalde sfeer proberen te creëren waardoor mensen hier graag een half
uurtje blijven neuzen.’
Om het werk voor beide bedrijven te kunnen
combineren, accepteerde Vreeling aan het eind van de zomer het aanbod van Sanne
Witkamp, een freelance marketingdeskundige, om partner van de boekhandel te
worden. Hijzelf is het gezicht van Babooka. Hij staat alle openingsuren in de
winkel. Witkamp concentreert zich op de marketing en het uitbouwen van een
webshop, die eind deze maand online moet gaan.
Uiteindelijk moet de helft van de inkomsten
uit de boekhandel komen en de helft uit de business-to-businessmarkt. ‘Na
twaalf jaar ken ik veel ondernemers in Leiden en omstreken. Ik denk dat het
voor hen veel interessanter is om een keer geen flesje wijn als relatiegeschenk
of afscheidscadeau te geven, maar een mooi boek. Een boek behoudt zijn waarde,
een fles wijn is na twee dagen op.’
Op 7 november organiseert Babooka voor het
eerst een evenement. In samenwerking met uitgeverij Phaidon komt die avond
topkok René Redzepi van restaurant NOMA naar Leiden voor de presentatie van
zijn boek A work in Progress.
Vreeling: ‘En in december komt de fotograaf Jimmy Nelson, van Before They Pass Away over bijna
uitgestorven volken, voor een signeersessie. Zo willen we zes keer per jaar
iets doen – altijd gerelateerd aan een boek.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 nov 2013)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten