'En dan
was de kunst de enige plek die overbleef waar je nog enige levensernst kon
vinden. Het enige wat ik daarin zocht, was levensvervulling. Schoonheid en
levensvervulling. Soms vond ik dat ook en dan nam het totaal bezit van me, maar
het leidde nergens toe, leverde niets op, was misschien slechts een ontlading
van een overspannen ziel, kleine lichtflitsen in het duister van het gemoed.'
(Uit: Vrouw, Karl Ove Knausgård)
Herkenbaar.
Zoals zo veel (maar lang niet alles) uit de zesdelige romancyclus Mijn strijd. Soms lees ik een boek,
fictie of non-fictie, dat me zo grijpt dat het me verzoent met het bestaan.
Boeken zoals sommige delen van Knausgård,
ja. En tegelijk vraag ik me ook af: waar leidt het toe? Met lezen produceer je
niets. Je laat er niets blijvends mee achter. Over een jaar of wat kan ik me
nauwelijks herinneren wat er in een boek stond. Het is dat ik met lezen een
deel van mijn brood verdien. Daarmee kan ik het altijd weer rechtvaardigen als
al dat lezen me opeens ijdel escapisme lijkt.
Ook als
ik een jaarlijstje maak, vraag ik me weleens af wat dat lezen me doet. Zeker,
ik heb veel boeken gelezen waarvan ik heb genoten. Maar wat waren nou de boeken
die er echt uitsprongen? Die me zo
omverbliezen dat ik niet anders kan dan er jarenlang van te getuigen? Kortom:
hoe groot is het percentage boeken dat ik lees dat ik niet had kunnen missen?
Dat het er niet meer zijn kan me licht bedroeven. Met nadruk op: licht. De
meeste titels in het lijstje hieronder had ik dus best kunnen vervangen door
een aardige handvol andere titels die ik ook goed vond.
Eerst
enige statistiek. Ik heb iets meer dan 135 boeken gelezen dit jaar. Dat
zijn er veel minder dan vorig jaar, maar ik heb zeker niet minder gelezen (nou
ja, een fractie), dus dat kan alleen maar betekenen dat ik dikkere boeken heb
gelezen. Volgens mijn gegevens was de gemiddelde dikte vorig jaar 228
bladzijden per boek. Dit jaar is dat 261. Nooit eerder las ik in een jaar gemiddeld
zulke dikke boeken. Het dikste boek dat ik dit jaar las was – daar is-ie weer –
Vrouw van Karl Ove Knausgård (1075 bladzijden), maar
ook De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch, het tweede deel van Otterspeers Hermans-biografie en het eerste deel van De
Thibaults van Roger Martin du Gard tikten aan.
Mijn top 10 van dit jaar is (in alfabetische volgorde):
Jonge gasten -
Colin Barrett
Donker ligt het eiland
- Kevin Barry
Compassie -
Stephan Enter
Een handvol sneeuw- Jenny Erpenbeck
Geert van Oorschot,uitgever - Arjen Fortuin
De Thibaults (deel
1) - Roger Martin du Gard
Wat we zien als welezen - Peter Mendelsund
Een honger - Jamal
Ouariachi
Muidhond - Inge
Schilperoord
Dertig dagen -
Annelies Verbeke
Nee, Vrouw staat er niet bij. Ik heb het met plezier gelezen, maar het komt wel over als een nogal lang uitgevallen voetnoot bij de eerste vijf delen van de cyclus. Knausgård schrijft over de reacties op zijn boeken: zijn boze oom, het hernieuwde contact met een jeugdvriend, de vijandige Noorse pers, de ineenstorting van zijn vrouw, de plotse welstand. Hij schrijft over het schrijven van dit boek. Hij overpeinst hoe zijn kinderen de romans later zullen waarderen. Ook het vierhonderd pagina's tellende essay is, welke kant op het ook uitwaaiert, in alle opzichten een reflectie op wat hij zélf heeft gedaan met dit romanproject. Alles bij elkaar mist het boek een échte focus op plotniveau. Vrouw is ook het enige deel van de cyclus dat niet los te lezen is.
Nee, Vrouw staat er niet bij. Ik heb het met plezier gelezen, maar het komt wel over als een nogal lang uitgevallen voetnoot bij de eerste vijf delen van de cyclus. Knausgård schrijft over de reacties op zijn boeken: zijn boze oom, het hernieuwde contact met een jeugdvriend, de vijandige Noorse pers, de ineenstorting van zijn vrouw, de plotse welstand. Hij schrijft over het schrijven van dit boek. Hij overpeinst hoe zijn kinderen de romans later zullen waarderen. Ook het vierhonderd pagina's tellende essay is, welke kant op het ook uitwaaiert, in alle opzichten een reflectie op wat hij zélf heeft gedaan met dit romanproject. Alles bij elkaar mist het boek een échte focus op plotniveau. Vrouw is ook het enige deel van de cyclus dat niet los te lezen is.
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten