zondag 20 december 2015

Querido Academie staat klaar voor de toekomst (Boekblad)

Querido Academie lanceerde deze maand een nieuwe website. Het moment symboliseert de transitie die de aanbieder van schrijfopleidingen achter de schermen heeft ondergaan. Querido Academie gaat in 2016 'zeker' groeien.

Dat vertelt Jeroen Kans, die sinds juni twee dagen in de week op kantoor van Singel Uitgeverijen leiding geeft aan de Querido Academie. 'We hebben het aanbod goed bekeken. De minder succesvolle Masterclasses zijn afgevallen. En we zijn voorzichtig met nieuwe dingen begonnen. Stap voor stap zullen we het nu uitbreiden.'
Nieuw is bijvoorbeeld de cursus 'De Meesterproef', die het afgelopen najaar voor het eerst is georganiseerd. Onder begeleiding van een publicerend auteur schrijven cursisten in zeven tweewekelijkse lessen een manuscript van 120 pagina's. 'Voor elke les twintig pagina's schrijven en die met zijn allen bespreken. Dat is een populair aanbod. De editie van januari zit al vol, zodat we in maart al met een nieuwe reeks kunnen beginnen.'
Alle cursussen vinden nu plaats bij Singel Uitgeverijen aan het Spui in Amsterdam. 'In het verleden was het ook wel bij Vrij Nederland', zegt Kans. 'Dan is je branding niet duidelijk. Nu wel. En de cursisten vinden het ontzettend leuk om bij een uitgeverij in huis te zijn. Meestal is het op zaterdag, maar De Meesterproef van maart vindt op vrijdagmiddag plaats. Dan zien ze een uitgeverij in vol bedrijf, waar zomaar een auteur binnen kan lopen.'
Querido begon in 2013 met de Querido Academie. Uitgever Annette Portegies en haar collega’s deden de opleidingstak erbij naast hun gewone werk. Met de verzelfstandiging van Singel Uitgeverijen ontstond er ruimte om in de Querido Academie te investeren. Medio dit jaar sloot Querido Academie een samenwerkingsovereenkomst met de Schrijversacademie, die tweeëneenhalf jaargeleden is opgezet door Kans, Kees Spijker en opleidingsinstituut NTI. Sindsdien heeft Querido Academie in de persoon van Kans en zijn collega Hugo van Doornum (tevens junior redacteur en fondsenwerver van Singel Uitgevers) eigen medewerkers.
Volgens Kans betaalt dat zich uit – zonder iets af te willen doen aan het werk van de collega’s die er hard aan gewerkt hebben. 'Alles wat je aandacht geeft, gaat bijna vanzelf beter lopen. Het is goed dat Singel deze Academie heeft opgezet: om zo meer met auteurs te doen én om hen als docent de mogelijkheid te bieden meer te verdienen. Maar het werkt beter als ik hen apart benader dan wanneer een redacteur hen ook voor de Academie spreekt.'
Ook de kennis die Kans heeft verworven over het verkopen van cursussen komt Querido Academie ten goede. 'De teksten op de site waren erg vanuit de uitgeverij geschreven. De beschrijvingen van de cursussen zijn er nu op gericht om mensen te raken. Cursussen zijn een gevoelsproduct, zeker schrijfopleidingen. Je verkoopt mensen een droom. Niet om er rijk van te worden – die illusie hebben cursisten niet – maar om dat boek echt te schrijven.'
De samenwerking met de Schrijversacademie is nauwelijks zichtbaar op de site. 'Maar in de marketing trekken we samen op. Zo organiseerden we samen de schrijfwedstrijd "De grens" – met Schrijven Online overigens. Ook sluit De Meesterproef goed aan bij het aanbod van de Schrijversacademie. Wie daar klaar is, kan bij De Meesterproef een manuscript schrijven. Andersom is die doorstroming er nog niet, maar dat gaat zeker komen.'
Dit jaar was voor Querido Academie in commercieel opzicht 'niet vreselijk goed', zegt Kans. 'Maar dat is niet zo erg. De kosten zijn ook minimaal, omdat een cursus alleen doorgaat als hij winstgevend is. Het is niet als een boek waarvan je met duizenden exemplaren bij CB kunt blijven zitten. Je laat een cursus die alleen break-even draait al alleen doorgaan als je erin gelooft en dus weet dat die de volgende keer wel wat oplevert.'
Kans voorspelt dan ook een mooi 2016. Dat zal mede lukken door de eerste cursist die een auteurscontract bij Querido heeft getekend. Kans wil haar naam nog niet noemen, maar 'we gaan daar groot mee uit pakken. Dit gegeven is belangrijk voor de marketing.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 17 dec)

Zie ook:

Geen opmerkingen: