De markt
voor leermiddelen in het voortgezet onderwijs is fors gekrompen. Maar
uitgeverijen klagen niet. Zeker de versnelling van de digitalisering van het
onderwijs stemt hen optimistisch. Aflevering 1.
Dat
educatief uitgeven voor het voortgezet onderwijs geen groeimarkt is, laat zich
eenvoudig nagaan. Sinds de invoering van de wet op de gratis schoolboeken in 2008
zijn de uitgaven voor leermiddelen de facto gemaximeerd. Scholen kunnen de
rekening niet langer doorschuiven naar ouders, maar betalen de lesmethodes uit
de lumpsum die zij van de overheid krijgen. Zij hebben circa 300 euro per
leerling per jaar gekregen voor leermiddelen. In werkelijkheid geven ze veel
minder uit.
'Het geld
voor leermiddelen is niet geoormerkt', legt Rianne Rhodes uit, directeur-uit-gever
voortgezet onderwijs voor Malmberg uit. 'In praktijk geven scholen zo'n 225
euro per leerling per jaar uit, zodat ze ruimte hebben om bijvoorbeeld te
investeren in ict-infrastructuur. Daar gaan flinke budgetten heen. Ze vangen
die keuze op door bijvoorbeeld niet langer ieder jaar nieuwe werkboeken te
bestellen. De markt is daardoor met tientallen miljoen euro's gekrompen.'
Beter wordt
het in de nabije toekomst niet. De afschaffing van gratis schoolboeken, door de
coalitie vastgelegd in het regeerakkoord, sneuvelde in begrotingsonderhandelingen
met andere partijen. En: 'Het aantal leerlingen zal de komende tien jaar
afnemen', voorspelt directeur Eric Razenberg van ThiemeMeulenhoff. 'Je ziet dat
nu al in het primair onderwijs, dat komt vanzelf naar het voortgezet onderwijs.
Dat zal tot enige krimp leiden. Of tot stabilisatie, als je prijsverhogingen
meetelt.'
Alleen de
vernieuwing van het curriculum biedt uitgevers structureel kansen. Nieuwe
eindexameneisen, zoals de overheid periodiek vastlegt, dwingen scholen daarop
aangepast lesmateriaal aan te schaffen. De afgelopen jaren gold dat
bijvoorbeeld voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands en Engels
in de havo en vwo. Met ingang van het schooljaar 2016/17 wordt het drastisch
veranderde beroepsgerichte examenprogramma van het vmbo ingevoerd.
De twee
grote uitgeverijen in deze deelmarkt – Edu'Actief en ThiemeMeulenhoff –
introduceren dit jaar dan ook een nieuw product voor het beroepsgerichte vmbo.
De eerste komt met Edu4All: een integrale methode, waarin de organisatie en
didactiek van verschillende vakken volledig op elkaar zijn afgestemd. De tweede
komt met het flexibele leersysteem MIXED. In beide producten is het voor
leerlingen eenvoudig om keuzevakken uit andere profielen te kiezen.
'Op de
momenten waarop scholen moeten vernieuwen', zegt Razenberg, 'doen ze een brede
oriëntatie. Dat zijn dé momenten waarop je je producten onder de aandacht moet
brengen en je scholen kunt verleiden om te switchen van een methode van de
concurrent naar je eigen methode.'
Betekent de
fors gekrompen markt automatisch dat de educatieve uitgeverij in crisis
verkeert? 'Wij vallen onder een familiebedrijf dat accepteert dat we, ook door
investeringen in digitale producten, een aantal mindere jaren zouden kunnen
hebben', zegt Baukje Visser, projectcoördinator vmbo van Edu'Actief. 'Belangrijk
is dat we naar de lange termijn kijken. Dan is, ook in deze krimpende markt,
een prima boterham te verdienen voor uitgevers die oog hebben voor de wensen
van de klant.'
In
gesprekken met andere uitgeverijen krijg je evenmin het idee dat somberheid overheerst.
'Het effect van de wet op gratis schoolboeken is goed', zegt Stephan de Valk,
directeur strategie & innovatie van Noordhoff. 'Het schoolmanagement
bemoeit zich nu meer met leermiddelen en de samenhang met de onderwijskundige
visie. Dat is al positief. Het betekent ook dat we zo'n school kunnen
begeleiden bij het vinden van nieuwe tools om de onderwijskwaliteit nog beter
te maken.'
'Wij zien
niet zo zeer alleen leermiddelenbudget als de markt,' vervolgt hij, 'maar de
integrale bekostiging van scholen. Je kunt scholen daarom interesseren voor
nieuwe producten en diensten, zoals ons Toetspunt. Dit systeem bevat
tweeduizend toetsen voor alle methodes en alle typen onderwijs, waarmee
leerlingen en docenten inzicht kunnen krijgen in waar de leerling staat. Het
wordt dit schooljaar voor het eerst gebruikt. Op beperkte schaal nog, maar het
is zeker aangeslagen.'
Noordhoff
is uiteraard niet de enige educatieve uitgeverij die nieuwe producten en
diensten in de markt zet. Al waakt Rhodes ervoor de mogelijkheden te
overschatten. 'Malmberg brengt bijvoorbeeld ook trainingen voor docenten op de
markt. Maar hoeveel procent van de lumpsum besteden scholen daaraan? Het
overgrote deel gaat op aan salarissen: zeker 85 procent. Ook naar leermiddelen
gaat uiteindelijk maar 4 procent van het budget. Zo veel ruimte voor groei is
er dus niet.'
Belangrijk
is dan ook om buiten de beperkte markt van producten en diensten voor scholen te
treden. 'Bij mijn aantreden in 2013 hebben wij gezegd dat we het niet langer moeten
zoeken in het leveren van content', zegt Razenberg. 'Wij zijn daarop actief
geworden op de markt voor leerplatformen, maar hebben onder het mom van
'learning design services' ook onze kennis op het gebied van nieuwe technologie
en de samenhang met content inhuurbaar gemaakt voor iedereen met
vernieuwingsvraagstukken.'
Hij somt
enkele voorbeelden op. De Klubschule – 'zeg maar het LOI van Zwitserland, dat
400.000 cursisten heeft' – gebruikt nu het Schooltas-platform van
ThiemeMeulenhoff. 'Zij investeren één miljoen euro om dat, begeleid door ons,
in hun eigen praktijk in te voegen. Wij leveren daarvoor ook betaalde
trainingen en begeleiding.' Ook helpt de uitgeverij een Nederlandse school bij
het geschikt maken van hun eigen content voor het PulseOn-platform voor
gepersonaliseerd leren.
(Eerder verschenen in Boekblad magazine, sep 2015)
Zie ook:
- ThiemeMeulenhoff en Rijksmuseum gaan samenwerken
- Educatieve uitgeverijen pakken illegaal kopiëren aan
- Booknext ziet markt voor tweedehands studieboeken groeien
Zie ook:
- ThiemeMeulenhoff en Rijksmuseum gaan samenwerken
- Educatieve uitgeverijen pakken illegaal kopiëren aan
- Booknext ziet markt voor tweedehands studieboeken groeien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten