donderdag 10 december 2015

Organisatieadviesbureau House of Performance neemt Bruna in Maarssen over

Organisatieadviesbureau House of Performance heeft samen met Edwin de Rooij de Bruna-winkel in Maarssen overgenomen. Doel is om de eigen adviezen in praktijk te brengen en zo Bruna-ondernemers en het hoofdkantoor te ondersteunen met praktische verbetermogelijkheden.

House of Performance, gevestigd in Utrecht, en Edwin de Rooij hebben een vof gevormd. Het bedrijf heeft het grootste deel van de overnamesom gefinancierd en levert ondersteuning. De Rooij staat als ondernemer op de winkelvloer en zal over drie tot vijf jaar alleen eigenaar van de winkel worden. De overname vond al plaats per 21 september. De Rooij is op 1 december begonnen.
'Adviseurs krijgen altijd het verwijt advies te geven, maar verder aan de kant te blijven staan', vertelt mede-eigenaar Arjon van Lieshout van House of Performance. 'Wij willen onze klanten daarom de mogelijkheid bieden om niet alleen advies te krijgen, maar ook een deelneming, zodat wij onze kennis van het verbeteren van processen, leiderschap, concepten en noem maar op kunnen toepassen. Alles wat we vervolgens in Maarssen leren, zullen we doorvertalen naar alle andere franchisewinkels. Maarssen moet zo een soort flagshipstore worden. Bruna reageerde als eerste heel enthousiast over dit voor ons nieuwe concept. We zijn inmiddels ook met een andere klant hierover in gesprek.'
De keuze viel op Maarssen omdat van alle winkels die op korte termijn vrij kwamen deze qua ligging en potentie het interessantst was. Van Lieshout: 'De winkel ligt in het oude centrum op een punt waar veel mensen langskomen, tussen het oude winkelcentrum en een nieuwe supermarkt. Bovendien kwam er naast de winkel een pand vrij dat we eraan konden koppelen.'
De Bruna is dit najaar daarom met een derde gegroeid: van 120 naar 180 m2 winkelvloeroppervlak. De extra ruimte is vooral gevuld met boeken, omdat dat aanbod relatief kleinschalig was én Maarssen geen boekhandel meer heeft na het sluiten van Bouwman in 2012. 'Inmiddels is het nieuwe gedeelte van het pand helemaal ingericht. Nu is het hoogseizoen qua omzet. We hebben daarom de verbouwing stopgezet. Vanaf januari pakken we de oude winkel aan. Begin maart opent dan de nieuwe winkel.'
Uiteindelijk zal het bestaande Bruna-concept volledig zijn doorgevoerd. 'En dan gaan we proberen een aantal slagen te maken', zegt Van Lieshout. 'Voor de etalage zal dat gelijk zichtbaar zijn: naast de gewone etalage plaatsen we een aantal digitale schermen, waarop we allerlei boodschappen kunnen communiceren, bijvoorbeeld over nieuwe boeken of bepaalde acties. Achter de schermen hebben we al een teamoverleg buiten kantooruren ingevoerd, zodat je met z'n allen goed de week in kunt gaan.'
House of Performance begeleidt De Rooij door regelmatig aanwezig te zijn in de winkel, onder andere iedere maandagochtend op het teamoverleg, en door hem een aantal modules van hun leiderschapscursus te geven. Daarnaast zet House of Performance zijn adviseurs in om specifieke verbeteringen door te voeren zoals bijvoorbeeld in het proces rondom boeken bestellen, inclusief voorraadbeheer.
Van Lieshout: 'De leiderschapscursus gaat over: hoe zorg je voor goede stuurinformatie? Hoe kun je daar goed op acteren? Maar ook: hoe kun je mensen ruimte bieden? Wij geloven in dienend leiderschap. De baas moet niet zeggen hoe het moet, hij moet zijn team faciliteren om zelf na te denken, zodat je hun creativiteit zo veel mogelijk benut.' Dergelijke verbeterprocessen zijn in feite al ingezet. 'Alleen: dat moet je natuurlijk opbouwen. Je moet bijvoorbeeld eerst informatie over je klanten verzamelen voordat je een verbinding met hun kunt aangaan. Pas als je weet wíe er zijn, kun je hen beter adviseren in plaats van alleen achter de balie te staan.' 
Van Lieshout vindt het ook persoonlijk erg leuk om zo direct betrokken te zijn bij een winkel. 'Voorlopig blijf ik wel komen op maandagochtend. Daarvoor vind ik het veel te leuk. Ik heb ook al een dagje meegedraaid. Het is mooi om te zien dat hoewel alles op internet te koop is, mensen het toch prettig blijven vinden om in een winkel te zijn, te snuffelen, producten vast te houden, even iets te vragen. Ik denk dat dat zeker zijn plek behoudt in het retaillandschap.'
De Bruna in Maarssen is de afgelopen twaalf jaar uitgebaat door Fred en Tineke Stolk. Zij werken nog tot eind dit jaar in de winkel om hem goed over te dragen aan De Rooij.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 7 december)

Zie ook:
- Bruna versus franchisenemers: advocaat Alex Dolphijn versus directeur Fred Zeegers

Geen opmerkingen: