De markt
voor leermiddelen in het voortgezet onderwijs is fors gekrompen. Maar
uitgeverijen klagen niet. Zeker de versnelling van de digitalisering van het
onderwijs stemt hen optimistisch. Aflevering 3.
Je zou bij
de digitalisering van het onderwijs kunnen spreken van vier fases. In de eerste
fase worden de boeken simpelweg vervangen door pdf's. Daarna worden daar
allerlei (interactieve) functionaliteiten aan toegevoegd. In de derde fase
wordt het lesmateriaal adaptief: het systeem reageert op de prestaties van de
leerling en biedt zo iedereen eigen routes aan. In de laatste fase wordt dat
gepersonaliseerd: het systeem houdt dan rekening met persoonskenmerken zoals
dyslexie.
De
gemiddelde middelbare school zit feitelijk nog in de eerste fase. Zij gebruiken
papieren lesmateriaal aangevuld met wat digitaal lesmateriaal. Dat komt deels
doordat docenten een stuk minder ambitieus zijn dan schoolbesturen. 'In het
vmbo heb je vaak ook docenten vanuit de praktijk: een kok of een timmerman. Die
zijn niet digitaal', zegt Visser. Deels komt het doordat scholen aangeschafte
boeken eerst in vijf jaar moeten afschrijven, waardoor ze in feite met oud
materiaal werken.
'Het
materiaal dat een school nu voor het vijfde jaar gebruikt hebben wij zeven jaar
geleden op de markt geïntroduceerd en dus negen jaar geleden ontwikkeld',
rekent De Valk voor. 'Noordhoff heeft daarom een licentiemodel geïntroduceerd,
waardoor scholen binnen hun contract ieder jaar recht hebben op de nieuwste
editie van alle methodes.' Anderen, zoals bijvoorbeeld Malmberg, volgen daarin.
Zulke
contracten helpen wel, maar – waarschuwt Visser – een uitgeverij kan een school
niet dwingen over te stappen op digitaal lesmateriaal. 'We hebben wel eens een
aantal klanten verkooptechnisch, door korting te geven, onder druk gezet. Dat
werkte niet. Na drie, vier maanden stapten ze allemaal weer over op papier. Je
moet als uitgever zorgen dat digitaal lesmateriaal en implementatieteams
beschikbaar zijn en dan meegaan met het tempo van de klant.'
Ook
uitgeverijen zijn niet allemaal in het laatste stadium. Het ideale digitale
leermiddel dat leerlingen volledig op maat bedient en docenten desondanks in
staat stelt om een groep van dertig of meer leerlingen te kunnen begeleiden en
iedereen tegelijk klaar te krijgen voor het eindexamen, is nog altijd niet op
de markt. Maar het moge duidelijk zijn dat uitgeverijen met de ontwikkeling van
nieuwe producten verder zijn dan wat in het onderwijs momenteel de standaard
is. Ten minste in fase drie.
Noordhoff,
Edu'Actief en Malmberg melden pilots van adaptieve producten te hebben
uitgevoerd. 'Wij hebben in het voorjaar een pilot gedaan met 1500 leerlingen op
twintig scholen', zegt Rhodes. 'Die pilot is - ik durf het bijna niet te zeggen
- héél goed ontvangen. Dat was een grammaticatrainingsprogramma voor Engels,
dat we nu voorbereiden om op de markt te introduceren. Vanaf 2016 moet het
gebruikt worden. Ook vertalen wij de techniek nu naar andere vakken.'
Alleen
ThiemeMeulenhoff zegt verder te zijn. Razenberg: 'Sinds ruim twee jaar hebben
we Got it: een leersysteem voor rekenen en taal. Leerlingen doen een
instaptoets en krijgen dan een eigen route aangereikt. Daar hebben we al
300.000 licenties van verkocht. Nu gaat onze tijd en energie vooral naar Nextin,
dat ook rekening houdt met persoonlijke leerstijlen of iemands dyslexie. Zo'n
3500 leerlingen op 25 scholen testen werken daar dagelijks mee. Met hun
feedback geven we het verder vorm.'
Al die
innovatietrajecten betekenen dat uitgeverijen nog altijd in de fase van
investeren en veranderen zitten. De ict-afdelingen blijven groeien, nu
uitgeverijen ook data-analisten, requirement engineers of interaction designers
nodig hebben, die nadrukkelijk samen met productontwikkelaars én de scholen de
nieuwe producten bouwen. En dat is nog los van samenwerkingen met partijen van
buiten – zoals de meest opvallende: die van Malmberg met het Amerikaanse
Knewton.
Maar ooit
komen er weer stabiele jaren – waarin leermiddelen voor het voortgezet
onderwijs ook weer een groeimarkt zal zijn. 'Als uitgeverijen proberen we
scholen ervan te overtuigen leermiddelen niet te zien kostenpost, zoals nu te
veel gebeurt, maar heel effectieve instrumenten om het onderwijs te helpen verbeteren',
zegt Razenberg. 'Leermiddelen zijn een investering. Zeker als de beloften van
gepersonaliseerd leren worden waargemaakt, zullen scholen dat ook gaan zien.
Daar ben ik van overtuigd.'
De rol van schoolboekdistributeurs
In theorie is het simpel. Een school neemt een licentie op
een digitale lesmethode, een leerling logt in op de servers van de uitgeverij.
Wat hebben schoolboekdistributeurs nog te zoeken op een volledig
gedigitaliseerde markt? In de praktijk is de rol van Van Dijk Educatie en
Iddink niet uitgespeeld – los van het feit dat de meeste leermiddelen nog op
papier worden verspreid. Zij leveren unieke diensten, zoals de mogelijkheid van
gespreid betalen of het opstellen van leermiddelenlijsten.
Beide partijen verkopen ook licenties voor digitale
leermiddelen, maar kijken daarnaast naar nieuwe diensten voor het digitale
tijdperk. Iddink heeft zich gestort op een schooladministratiesysteem:
Magister, dat wordt gebruikt door 470 scholen in het voortgezet onderwijs, beroeps-
en volwassenenonderwijs, met daaraan gekoppeld toegang tot digitaal
lesmateriaal. Van Dijk Educatie heeft in dit opzicht 'de slag gemist', zegt een
uitgever, maar het bedrijf zit absoluut niet stil.
Via de toegang tot digitaal lesmateriaal concurreert
Magister tot op zekere hoogte met platformen als 24Boost van Edu'Actief of
Schooltas van ThiemeMeulenhoff. Mede dankzij de GEU zijn er standaarden
gekomen, waardoor verschillende systemen interoperabel zijn geworden. Rhodes
(Malmberg): 'Binnen de Stichting Beter Digitaal Leren hebben we er al voor
gezorgd dat een leerling maar een keer hoeft in te loggen, ongeacht welke
methode hij gebruikt. Zo is er alleen nog concurrentie op methode.'
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, sep 2015)
Zie ook:
- ThiemeMeulenhoff en Rijksmuseum gaan samenwerken
- Educatieve uitgeverijen pakken illegaal kopiëren aan
- Booknext ziet markt voor tweedehands studieboeken groeien
Zie ook:
- ThiemeMeulenhoff en Rijksmuseum gaan samenwerken
- Educatieve uitgeverijen pakken illegaal kopiëren aan
- Booknext ziet markt voor tweedehands studieboeken groeien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten