zaterdag 5 december 2015

Xenia Kasper geeft volgende boek zelf uit (Boekblad)

Thrillerschrijfster Xenia Kasper geeft haar volgende boek zelf uit. Alecto, het derde boek over misdaadverslaggeefster Maja van Tijl, verschijnt in de tweede helft van april.

Kasper kiest voor deze weg omdat ze alles onder controle wil houden. 'Daar sta ik om bekend', vertelt ze. 'Toen mijn eerste boek verscheen in 2007 was zelf uitgeven überhaupt nog geen optie, dus moest ik wel met een uitgeverij werken. Ik kende niemand, ik wist niets van uitgeven en de mogelijkheden waren er niet naar. Nu wel. Zo zijn er door de crisis veel mensen ontslagen. Daardoor heb ik tegenwoordig ruime keus aan freelancers die ik kan inhuren. Ook is het financieel risico minder groot geworden nu ik weet dat ik een vaste groep lezers heb. Van mijn vorige boeken verkocht ik tussen de 10.000 en 25.000 exemplaren.'
Kasper werkt samen met FC Klap. Ze kent deze uitgeverij goed omdat zij manager is voor tv-presentatoren Linda de Mol, Bridget Maasland, Yolanthe Sneijder Cabau en Do en FC Klap veel omroep-gerelateerde uitgaven maakt. Mogelijk verschijnt Alecto ook onder het label van FC Klap. Haar redacteur wordt Linda Crombach, die ook voor haar eerste vijf boeken bij Truth & Dare en Mistral (destijds imprints van de Foreign Media Group) haar redacteur was. New Book Collective verzorgt de verkoop – het bedrijf biedt de thriller binnenkort aan de boekhandel aan.
'Bij een uitgeverij moet je werken met de mensen die er werken', legt de van oorsprong Duitse Kasper uit. 'Ik heb daarmee altijd geluk gehad, maar het moet maar net klikken. Dat geldt ook voor een vertaler. Ik schrijf mijn boeken in het Duits. De uitgeverij zocht daar een vertaler voor. Nu heb ik zelf een aantal mensen gezocht, een proefvertaling laten maken en voor Barbara Mounier gekozen. Zij heeft mij net de eerste honderd pagina's gestuurd, die ik deels al gelezen heb. Ik ben echt tevreden. Ik vind het ook heel erg fijn dat ik daar nu rechtstreeks met haar contact over kan hebben.'
Kasper vindt het wel een uitdaging om zelf het financiële risico te lopen. 'Af en toe word ik om twee uur 's nachts wakker en pak ik gelijk mijn notitieblok. Heb ik daar wel aan gedacht? Ben ik dat niet vergeten? Komt het echt uit? Omdat ik een vertaler nodig heb is het voor mij nog duurder en al heb ik mijn publiek, ik ben helaas  geen Saskia Noort of Esther Verhoef die behoorlijke aantallen verkopen.' Ze noemt niet de hoogte van haar investering, maar gering is die niet. 'Uitgeverijen investeren zeker in de beginjaren erg veel in een auteur, daar ben ik me zeker van bewust. Daar ben ik ook dankbaar voor.'
Kasper debuteerde met 381/2: 1 man & 2 minnaars, dat in het najaar van 2007 twee weken in de Bestseller 60 stond. Ook Chimaera (2011) en Nemesis (2014) haalden de Bestseller 60. Voor het laatste boek was ze overgestapt naar Luitingh-Sijthoff. Ze gaat daar allerminst met onvrede weg. 'Maar ik wil graag zelf het avontuur aangaan en alles leren van wat er bij het uitgeven komt kijken. Dat ik eng vind en me soms erg onrustig voel omdat het de eerste keer is en ik dus niet de volledige controle kan hebben zoals ik dat graag heb, hoort er bij. Dat is alleen maar goed.'
Alecto telt circa 400 pagina's en kost 18,99 euro. De thriller – tagline: 'vergelding is slechts een kwestie van tijd' – begint de ontvoering van Maja's zoon door onbekenden. De misdaadverslaggever ontdekt een verband met de moordzaak op een bekende zanger. 'Maar wanneer er nog meer slachtoffers vallen, staat Maja voor een raadsel', vertelt de flaptekst. 'Samen met haar team en de politie komt ze een bizarre en tragische gebeurtenis uit het verleden op het spoor. In een race tegen de klok is het echter alleen Maja die oog in oog komt te staan met de wraakzuchtige dader.'
Kasper is niet de eerste bestsellerauteur die in eigen beheer gaat uitgeven. Paulien Cornelisse (Taal is zeg maar echt mijn ding) geeft haar roman De verwarde cavia volgend jaar zelf uit. Tv-presentator Wilfred Genee (Wijsneus, Vullen of voeden) bracht zijn kookboek Wedden dat het lekker is! Favoriete gerechten van voetbalsterren in oktober uit bij Brave New Books. Het is momenteel het bestverkochte boek van het self-publishing platform. En Nederlandse populairste vlogger Enzo Knol bracht zijn boek weliswaar onder bij FC Klap, maar verkoopt Knolpower! uitsluitend zelf.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 dec)

Geen opmerkingen: