maandag 17 oktober 2016

Interview Kris Landuyt (De Slegte): we bouwen het bedrijf in Nederland weer op met oud-medewerkers (Boekblad)

Sinds 8 oktober geopend: de tweede vestiging van De Slegte in Nederland. Na Leiden kunnen de oude klanten van het in 2014 in Vlaanderen doorgestarte bedrijf nu ook in Rotterdam terecht. Zij zijn er net zo blij mee als de oude medewerkers, zegt woordvoerder Kris Landuyt.
  
Waarom komt De Slegte uitgerekend nu naar Rotterdam?
'Meteen na de doorstart in Vlaanderen was het de bedoeling om in Nederland terug te keren. Maar we wilden niets forceren. We hebben gewacht tot een goed, betaalbaar pand beschikbaar kwam. Toevallig was dat eerst Leiden en nu Rotterdam, maar het had ook Amsterdam en Den Haag kunnen zijn. De vestiging-Rotterdam is met bijna 500 m2 groot genoeg. De Hoogstraat is een plek met behoorlijk veel passage.'

Het is geen kwestie van: nu is er financiële ruimte om te groeien?
'Dat speelt niet echt mee. Goed, je kunt geen zeven winkels tegelijk openen. We bouwen wel rustig op.'

Maar: Hoe langer het duurt, hoe meer mensen De Slegte vergeten? In Rotterdam is de naam zeker drie jaar uit het straatbeeld verdwenen.
'Dat is tot op heden gelukkig geen probleem. Ik hoorde afgelopen week uit Rotterdam dat als de deur even opstond, mensen binnen kwamen met de armen in de lucht en de duimen omhoog, roepend hoe tof het is dat we terug zijn. We merken ook veel enthousiasme op onze Facebookpagina. En we zien via onze site hoeveel mensen zoeken op "de slegte". Dat doet natuurlijk deugd.'

De winkel wordt gerund door oud-medewerkers. Zaten die na al die tijd nog zonder baan of hebben die ontslag genomen om terug te komen?
'Allebei. De zaakvoerster Sanne Hijink heeft bijvoorbeeld, nadat het fout ging in Nederland, twee jaar bij ons in Antwerpen gewerkt en keert nu terug. Anderen hebben banen elders in het vak gehad. Blijkbaar wilden zij toch graag terugkomen. Wij hebben er – ook voor Leiden – in ieder geval op aangestuurd. Het is goed om mensen te hebben die het bedrijf al kennen en de benodigde specifieke boekenkennis hebben.'

Bestaat er zoiets als een De Slegte-familiegevoel?
'Jazeker. Dat drijft op liefde en passie voor boeken. Dat klinkt cliché, maar is wel waar. Er is ook trots op het bedrijf omdat het zo uniek is. De Slegte is geen gewone boekhandel. Het valt tussen alle categorieën in. En je hebt hier alle soorten boeken en een groter aanbod dan welke boekhandel ook. Bovendien blijft het verrassend. Elke dag gebeuren nieuwe dingen.'

Dat geldt ook voor u – na dertig jaar bij De Slegte?
'Natuurlijk. Ik spreek ook over mezelf. Ik word elke dag verrast. Logisch, er verschijnen elke dag nieuwe boeken, maar er is ook zo veel interessants dat je voor het eerst tegenkomt. Zelfs na al die jaren. Ik voel behalve trots ook blijdschap, omdat datgene wat nooit teloor had mogen gaan, nu weer wordt opgebouwd.'

De winkel in Rotterdam krijgt enkele computers op de vloer. Waarom?
'Een van onze sterke punten is de breedte van ons assortiment. Niet alleen in één winkel, maar ook in zes winkels bij elkaar opgeteld. Door de computers kunnen mensen die een specifiek boek zoeken, zien of we dat in één van de andere vijf hebben en het bestellen. Overigens duurt het nog even voor die computers er daadwerkelijk staan, maar ze zijn onderweg.'

Ook de bestellingen via internet groeien?
'Zeker. Ik kan nog niet te zeggen dat internet ons grootste filiaal is, maar het groeit gestaag. Door de opening in Rotterdam zal de omzet vanuit Nederland een flinke sprong maken – omdat we er nu een extra winkelvoorraad in Nederland aan toevoegen. Om dezelfde reden gaan we ook vaker Nederlandse uitgevers actief benaderen voor kleine restanten. Met twee winkels in Nederland loont dat weer de moeite. Tot nu toe was onze ramsj erg Vlaams-gericht. En uiteraard mogen de uitgevers ons ook zelf bellen.'

De tweede winkel wordt natuurlijk snel gevolgd door een derde?
'Niet meer dit jaar, maar hopelijk wel in 2017. Daar gaan we althans van uit.'

Hoe gaat het eigenlijk met de markt voor het tweedehands boek?
'Voor zover ik kan zien is die stabiel tot licht groeiend. Er zijn natuurlijk geen cijfers. Je kunt alleen je eigen resultaten zien. En die zijn goed.'

Betekent dat dat De Slegte marktaandeel wint? Ten koste wellicht van alle nieuwe initiatieven na het verdwijnen van De Slegte in 2014 – zoals tweedehands verkoop bij winkels als Paagman of shop-in-shopconcepten als Re-Bookstore?
'Dat is moeilijk in te schatten. Ik denk in ieder geval niet dat we daar last van hebben. De nieuwe initiatieven vulden de ruimte in die het einde van De Slegte liet ontstaan, maar ik denk dat die ruimte nog groter is. Die vullen wij nu in. Daarbij is het een voordeel als je een merknaam als De Slegte achter je hebt.'

Concurreren jullie de nieuwe initiatieven nu weg?
'Geen idee. Ik hoor wel dat de een succesvoller is dan de andere, maar ik heb geen zicht op wat lokaal gebeurt. Als je het goed aanpakt en werkelijk specifieke kennis in huis haalt, kan een boekhandel succesvol zijn met tweedehands. We hebben ook wel informele gesprekken gevoerd om shop-in-shopconcepten neer te zetten. Die hebben niet tot resultaat geleid, maar we staan daar niet principieel weigerachtig tegenover.'

Tijdens de afwezigheid van De Slegte in Nederland is het fenomeen van minibiebs enorm gegroeid. Iedereen kan daar om de hoek gratis boeken halen. Is dat lastig voor jullie?
'Nee. Er zijn zo veel manieren waarop een boek van eigenaar kan wisselen. Dit is er een van. De kwestie is: als je een specifiek boek zoekt, waar ga je dan heen? Dan ga je liever naar een winkel met een enorm assortiment dan op de fiets alle minibiebs af. Goed, een keer is dat leuk, maar het is geen fundamentele concurrentie. Ook als je je wilt laten verrassen, snuffel je liever in een winkel met ruime keuze.'

En de concurrentie van een partij als het aanhoudend groeiende Boekwinkeltjes?
'Er wordt heel veel aangeboden op internet tegen soms heel lage prijzen. Maar welk boek is goed? Niet alleen wat betreft de inhoud, maar ook wat betreft de staat waarin het verkeert. Dan is het belangrijk dat wij de vakkennis hebben, slim kunnen selecteren en zo de klant het mooiste aanbod kunnen presenteren. Of het nu ramsj is of tweedehands. Dat is de wedstrijd die je loopt. Ook daarom ben ik blij dat we zo veel ervaren oud-medewerkers in Rotterdam hebben rondlopen.'
(Eerder in iets uitgebreidere vorm gepubliceerd op Boekblad.nl, 9 okt)

zie ook:

Geen opmerkingen: