Waarom komt
De Slegte uitgerekend nu naar Rotterdam?
'Meteen
na de doorstart in Vlaanderen was het de bedoeling om in Nederland terug te
keren. Maar we wilden niets forceren. We hebben gewacht tot een goed,
betaalbaar pand beschikbaar kwam. Toevallig was dat eerst Leiden en nu
Rotterdam, maar het had ook Amsterdam en Den Haag kunnen zijn. De
vestiging-Rotterdam is met bijna 500 m2 groot genoeg. De Hoogstraat is een plek
met behoorlijk veel passage.'
Het is geen
kwestie van: nu is er financiële ruimte om te groeien?
'Dat
speelt niet echt mee. Goed, je kunt geen zeven winkels tegelijk openen. We
bouwen wel rustig op.'
Maar: Hoe
langer het duurt, hoe meer mensen De Slegte vergeten? In Rotterdam is de naam
zeker drie jaar uit het straatbeeld verdwenen.
'Dat
is tot op heden gelukkig geen probleem. Ik hoorde afgelopen week uit Rotterdam
dat als de deur even opstond, mensen binnen kwamen met de armen in de lucht en
de duimen omhoog, roepend hoe tof het is dat we terug zijn. We merken ook veel
enthousiasme op onze Facebookpagina. En we zien via onze site hoeveel mensen
zoeken op "de slegte". Dat doet natuurlijk deugd.'
De winkel
wordt gerund door oud-medewerkers. Zaten die na al die tijd nog zonder baan of
hebben die ontslag genomen om terug te komen?
'Allebei.
De zaakvoerster Sanne Hijink heeft bijvoorbeeld, nadat het fout ging in Nederland,
twee jaar bij ons in Antwerpen gewerkt en keert nu terug. Anderen hebben banen
elders in het vak gehad. Blijkbaar wilden zij toch graag terugkomen. Wij hebben
er – ook voor Leiden – in ieder geval op aangestuurd. Het is goed om mensen te
hebben die het bedrijf al kennen en de benodigde specifieke boekenkennis
hebben.'
Bestaat er
zoiets als een De Slegte-familiegevoel?
'Jazeker.
Dat drijft op liefde en passie voor boeken. Dat klinkt cliché, maar is wel
waar. Er is ook trots op het bedrijf omdat het zo uniek is. De Slegte is geen
gewone boekhandel. Het valt tussen alle categorieën in. En je hebt hier alle
soorten boeken en een groter aanbod dan welke boekhandel ook. Bovendien blijft
het verrassend. Elke dag gebeuren nieuwe dingen.'
Dat geldt
ook voor u – na dertig jaar bij De Slegte?
'Natuurlijk.
Ik spreek ook over mezelf. Ik word elke dag verrast. Logisch, er verschijnen
elke dag nieuwe boeken, maar er is ook zo veel interessants dat je voor het
eerst tegenkomt. Zelfs na al die jaren. Ik voel behalve trots ook blijdschap,
omdat datgene wat nooit teloor had mogen gaan, nu weer wordt opgebouwd.'
De winkel
in Rotterdam krijgt enkele computers op de vloer. Waarom?
'Een
van onze sterke punten is de breedte van ons assortiment. Niet alleen in één
winkel, maar ook in zes winkels bij elkaar opgeteld. Door de computers kunnen
mensen die een specifiek boek zoeken, zien of we dat in één van de andere vijf
hebben en het bestellen. Overigens duurt het nog even voor die computers er
daadwerkelijk staan, maar ze zijn onderweg.'
Ook de
bestellingen via internet groeien?
'Zeker.
Ik kan nog niet te zeggen dat internet ons grootste filiaal is, maar het groeit
gestaag. Door de opening in Rotterdam zal de omzet vanuit Nederland een flinke
sprong maken – omdat we er nu een extra winkelvoorraad in Nederland aan
toevoegen. Om dezelfde reden gaan we ook vaker Nederlandse uitgevers actief
benaderen voor kleine restanten. Met twee winkels in Nederland loont dat weer
de moeite. Tot nu toe was onze ramsj erg Vlaams-gericht. En uiteraard mogen de
uitgevers ons ook zelf bellen.'
De tweede
winkel wordt natuurlijk snel gevolgd door een derde?
'Niet
meer dit jaar, maar hopelijk wel in 2017. Daar gaan we althans van uit.'
Hoe gaat
het eigenlijk met de markt voor het tweedehands boek?
'Voor
zover ik kan zien is die stabiel tot licht groeiend. Er zijn natuurlijk geen
cijfers. Je kunt alleen je eigen resultaten zien. En die zijn goed.'
Betekent
dat dat De Slegte marktaandeel wint? Ten koste wellicht van alle nieuwe
initiatieven na het verdwijnen van De Slegte in 2014 – zoals tweedehands
verkoop bij winkels als Paagman of shop-in-shopconcepten als Re-Bookstore?
'Dat
is moeilijk in te schatten. Ik denk in ieder geval niet dat we daar last van
hebben. De nieuwe initiatieven vulden de ruimte in die het einde van De Slegte
liet ontstaan, maar ik denk dat die ruimte nog groter is. Die vullen wij nu in.
Daarbij is het een voordeel als je een merknaam als De Slegte achter je hebt.'
Concurreren
jullie de nieuwe initiatieven nu weg?
'Geen
idee. Ik hoor wel dat de een succesvoller is dan de andere, maar ik heb geen
zicht op wat lokaal gebeurt. Als je het goed aanpakt en werkelijk specifieke
kennis in huis haalt, kan een boekhandel succesvol zijn met tweedehands. We
hebben ook wel informele gesprekken gevoerd om shop-in-shopconcepten neer te
zetten. Die hebben niet tot resultaat geleid, maar we staan daar niet
principieel weigerachtig tegenover.'
Tijdens de
afwezigheid van De Slegte in Nederland is het fenomeen van minibiebs enorm
gegroeid. Iedereen kan daar om de hoek gratis boeken halen. Is dat lastig voor
jullie?
'Nee.
Er zijn zo veel manieren waarop een boek van eigenaar kan wisselen. Dit is er
een van. De kwestie is: als je een specifiek boek zoekt, waar ga je dan heen?
Dan ga je liever naar een winkel met een enorm assortiment dan op de fiets alle
minibiebs af. Goed, een keer is dat leuk, maar het is geen fundamentele
concurrentie. Ook als je je wilt laten verrassen, snuffel je liever in een
winkel met ruime keuze.'
En de
concurrentie van een partij als het aanhoudend groeiende Boekwinkeltjes?
'Er
wordt heel veel aangeboden op internet tegen soms heel lage prijzen. Maar welk
boek is goed? Niet alleen wat betreft de inhoud, maar ook wat betreft de staat
waarin het verkeert. Dan is het belangrijk dat wij de vakkennis hebben, slim
kunnen selecteren en zo de klant het mooiste aanbod kunnen presenteren. Of het
nu ramsj is of tweedehands. Dat is de wedstrijd die je loopt. Ook daarom ben ik
blij dat we zo veel ervaren oud-medewerkers in Rotterdam hebben rondlopen.'
(Eerder in iets uitgebreidere vorm gepubliceerd op Boekblad.nl, 9 okt)
zie ook:
- De Slegte Leiden draait 'naar verwachting' (jun 2016)
- De Slegte back to basics (jan 2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten