Athenaeum Boekhandel bestaat vijftig jaar. De boekhandel
heeft zich ontwikkeld tot clubhuis van de elite. Voor directeur Maarten Asscher
betekent dat allerminst dat de boekhandel drempels opwerpt. Athenaeum
Boekhandel wil de elite zo groot mogelijk maken.
Hoe gaat het met
Athenaeum Boekhandel in het jubileumjaar?
'Ietsje beter dan vorig jaar, met nadruk op ietsje. Zoals
dat ieder jaar gaat. Wij zijn niet alleen in karakter, maar ook economisch al
jaren aan onszelf gelijk. We hebben er vorig jaar een nieuwe winkel in de
Roetersstraat bijgekregen, maar hebben ook campuswinkeltjes gesloten omdat de
verkoop van studieboeken naar het internet migreert. Begin dit jaar hebben we
een nieuwe website gelanceerd. Dat leidt alles bij elkaar tot een groei van 4
procent in de eerste helft van 2016. Vooral de nieuwe webwinkel draagt daaraan
bij. De omzet daarvan laat nu al zes maanden op rij een dubbelcijferige groei
zien.'
Waarom is Athenaeum
Boekhandel economisch zo stabiel?
'Dat zegt iets over ons karakter. Wij hebben een redelijk
omlijnd publiek die wij met een vaste formule benaderen: een assortiment van
wetenschap en literatuur met allerlei non-fictieterreinen daartussen. Wij
vernieuwen wel, maar achter de schermen. Ik denk dat de meeste mensen onze
vernieuwingen niet eens waarnemen. Zo hebben wij in de voorbije jaren het hele
interieur van de hoofdvestiging aan het Spui vernieuwd en toch ziet het er nog
hetzelfde uit.'
Wat is allemaal vernieuwd?
'Alles. De kasten, plafonds, vloeren, belichting,
bewegwijzering. We hebben een nieuwe bewegwijzering laten maken door een
piepjonge vormgever, Geert Piek, die eerst een paar maanden bij ons als
boekverkoper heeft gewerkt. Het Spui is een lastige winkel. Het Nieuwscentrum
is nog lastiger. Dat kun je het best oplossen door iemand van binnenuit te
laten ervaren waar mensen stil staan, waar keuzestress ontstaat. Deze aanpak
illustreert ook dat wij vernieuwingen vanuit de inhoudelijkheid aanpakken. Wij
vragen nooit bureau Future Tomorrow Design om out of the blue te zeggen hoe wij moeten werken en eruit moeten
zien.'
Wat is de 'inhoudelijkheid'
die Athenaeum nu al vijftig jaar centraal zet? Leg dat nog één keer uit.
'De inhoudelijkheid gaat uit van diversiteit: een maximaal
divers aanbod. Van: verantwoordelijkheid op een zo laag mogelijk niveau leggen,
zodat boekverkopers zelf zorg dragen voor de samenstelling en promotie van hun
afdeling. En ten derde van: een honderd procent spirit of independence, zodat er nooit een etalage wordt ingericht
omdat een uitgever ons daar 750 euro voor heeft betaald, en dat daar evenmin
boeken liggen waar een commissie van boekverkopers in meerderheid over heeft
besloten, maar omdat wij die zelf hebben gelezen en de moeite waard vinden. De
gevorderde lezers die over het algemeen onze klant zijn, moeten ons oordeel
kunnen vertrouwen.'
Een commissie van
boekverkopers zoals bijvoorbeeld Libris die kent. Kijkt u neer op Libris-assortimentsboekhandels?
'Zeker niet. Ik beschouw Libris als een belangrijk bedrijf
dat voor een groot deel van Nederland van doorslaggevende betekenis is in het
verspreiden van mainstream fictie en non-fictie. Wij zijn simpelweg een ander
soort bedrijf, dat ook nergens anders dan in Amsterdam kan bestaan.'
Want?
'Amsterdam kent een unieke constellatie. De universiteit, de
intellectuelen, het grote aantal cultuurtoeristen, de aanwezigheid van de
belangrijkste literaire en andere uitgeverijen. En de kern van deze culturele
biotoop is hier aan het pleintje aan het Spui. Dankzij de universiteitsgebouwen,
onze collega's van American Book Center en de Amsterdamse Kinderboekhandel,
Spui25, de cafés. En ook dankzij ons, durf ik te stellen. Zo hebben wij mede
het initiatief genomen voor Spui25, dat 250 activiteiten per jaar organiseert
die bij elkaar 20.000 mensen trekken. Zwolle, Breda of Rotterdam kent zo'n
constellatie niet. Het is daarom een stuk moeilijker om daar een boekhandel als
de onze overeind te houden.'
Is Athenaeum Boekhandel
het clubhuis van de Nederlandse elite?
'Ja. Maar met de aantekening dat het onze opdracht is om de
elite zo groot mogelijk te maken. Anders blijf je hangen in zelftevredenheid.
We moeten nooit denken: iedereen kent ons. Nee, we moeten ons voortdurend
tonen. Daarom nemen we mede initiatieven als Spui25 en de Europese Literatuur
Prijs. Daarom doen we veel aan locatieverkopen – soms zijn we op een avond bij zeven
evenementen tegelijk aanwezig. Ook moeten we ons publiek van de toekomst
blijven veroveren. Daarom is de belevering van eerstejaars studenten zo
belangrijk. Daarom ruimden we net drie kasten in met young adult. Of zoals we
die hebben genoemd: Young Athenaeum. Dat gaat ten koste van thrillers, dat
minder bij ons past en is terug gegaan van vijf naar twee kasten. We denken dat
young adult zich heeft bewezen als geloofwaardige toegang is tot het literaire
lezen.'
Betekent het handelen
vanuit de inhoud dat u nooit stuurt op cijfers?
'Ik heb een hekel aan het woord "sturen". Al
jaren. "Sturen" doe je met apparaten en instrumenten. Ik spreek
liever van "regisseren". Dat komt omdat cijfers weliswaar cruciaal
zijn – de rubrieksomzetten staan op ons intranet en bespreken we iedere maand
met elkaar – maar uiteindelijk de mensen centraal staan. Als wij bij een
rubriek een probleem signaleren zoals te hoge voorraden of ongunstige
omzetontwikkeling, zullen de rubrieksverantwoordelijke boekverkopers daar iets aan moeten doen. Ik "bestuur" die vaak
hoogopgeleide mensen niet door op een knop te drukken. Nee, ik probeer het
proces te regisseren en mijn steun te bieden.'
Wie bepaalt dan of
rubrieken komen en gaan, zoals nu Young Athenaeum?
'Dat doen we gezamenlijk. Maar dat zullen we niet licht
doen. We hebben ook een verantwoordelijkheid om iedere rubriek die bij onze
formule past overeind te houden – zeker als de rubriek een specialisme is,
zoals Frans en Duits. Vergeet niet: 40% van wat wij hier verkopen is
niet-Nederlandstalig. Als wij stoppen met Frans, waar kun je dan fysiek in
aanraking komen met Franse literatuur? We zullen dus, als steeds minder mensen
Frans lezen, eerder denken: wat kunnen we nog meer doen? Een andersoortige
nieuwsbrief? Frans beter voor het voetlicht brengen op de website? Een leesclub
oprichten? Samenwerken met andere instellingen?'
Betekent de uniciteit
van Athenaeum dat jullie geen concurrentie hebben – bijvoorbeeld van het
vernieuwde Scheltema?
'Wij richten ons op een ander publiek: mensen die
nieuwsgierig zijn naar het nieuwste van university presses, essayistiek,
romandebuten, buitenlandstalige literatuur. Scheltema richt zich op een breder,
mainstream publiek met allerlei non-fictie als koken, sport, actualiteit. Alleen bij succesvolle boeken zijn we directe
concurrent. Neem Goudzand van Paustovski.
Echt een boek voor ons, maar als het succes een bepaalde omvang krijgt, raken
brede groepen geïnteresseerd die kunnen kiezen tussen ons en Scheltema. Dus
nee, eigenlijk is de verveling een grotere concurrent.'
De verveling?
'Anders gezegd: al het andere wat iemand met zijn tijd kan
doen dan lezen. En onze voornaamste bondgenoot is de nieuwsgierigheid. Wij
moeten daarom boven alles ons vermogen om mensen ergens voor te interesseren cultiveren.
Daarom is onze webwinkel zo inhoudelijk opgezet. Het gaat er niet
om – zoals sommige collega's beweren – dat je alles van een klant
weet en in een database zet, je dan precies weet wat het juiste boek voor hem
is. Het is belangrijk dat je een zo interessant mogelijk assortiment op een zo
interessant mogelijke manier onder de aandacht brengt. Zoals een schouwburg of
tijdschrift dat doet. Onze klant wil altijd iets nieuws ontdekken.'
Het kernpubliek op
zoek naar iets nieuws is groot genoeg?
'Ja. Wij trekken 350.000 tot 400.000 bezoekers per jaar. Dat
is inclusief studenten die niet allemaal klant voor het leven worden, maar
toch. Dankzij de webwinkel komt bovendien een groeiend deel van het vaste
publiek van buiten Amsterdam. Maar dan nog gaat erom dat we niet alleen
delicate boeken aan fijne geesten verschaffen. We hebben ook volume nodig.
Titels waarvan we er af en toe honderden of duizenden van verkopen. Dit kan niet waar zijn van Joris
Luyendijk bijvoorbeeld. Ook onze hele studieboekenoperatie is gericht op het
genereren van volume. Daarom zie ik het einde van de vaste boekenprijs als onze
grootste bedreiging – ook omdat de studieboeken in de geesteswetenschappen,
waarop we ons vooral richten, grotendeels Nederlandstalig zijn.'
Dreigt de vaste
boekenprijs op termijn te verdwijnen?
'We hebben nu een minister die betrokkenheid toont met
cultuur en literatuur. Je weet nooit wie er over drie jaar zit. Een nieuwe
Halbe Zijlstra kan rücksichtlos de bijl in de vaste prijs te zetten. Hij heeft destijds
al met de podiumkunsten gedaan. Die sector draait nu voor 52 procent op
vrijwilligers. Zonder vaste boekenprijs is de boekhandel straks ook afhankelijk
van vrijwilligers en mecenassen. In de Tweede Kamer zitten maar heel weinig
mensen die een tegengeluid tegen het dedain van de Halbe Zijlstra's. In het
boekenvak durft gelukkig nu geen enkel gezaghebbend persoon hardop te beweren
dat de vaste prijs wel weg kan.'
Welke bedreigingen
kent Athenaeum Boekhandel nog meer?
'De groei van internet. Al is dat niet zozeer een
bedreiging, maar een fundamentele verandering waarvan het effect nog
onduidelijk is. Wij doen een derde van de omzet via internet – de omzet van de
algemene webwinkel opgeteld bij de studieboekenverkoop. Wat betekent dat voor
ons bedrijf als dat over vijf jaar meer dan de helft is? De huidige generatie studenten
is gewend acht spijkerbroeken bij Zalando te bestellen en ze desnoods alle acht
terug te sturen. Ze houden heus van shoppen, maar denken in eerste instantie
aan internet. Dat is een paradigmaverandering. Wat betekent dat voor ons? We
hebben al campuswinkels gesloten. Zijn we straks een webwinkel met hooguit een showroom
in de winkelstraat?'
En?
'Dat antwoord heb ik niet pasklaar bij de hand. Het
belangrijkste wat we hebben gedaan is de site net zo interessant, veelzijdig en
motiverend maken als onze fysieke winkels, zodat er een eenheid van werken is.
Dat betekent: iedere dag
leesfragmenten, recensies, voorpublicaties, tips en meer. Wij hebben daar ruim
1 fte op zitten. Eerlijk gezegd mis ik die inhoudelijkheid bij andere
webwinkels. Daar vind je dat een boek 675 gram weegt, maar wat heeft een klant
daaraan? Er staat hooguit: wie dit kocht, kocht ook. Dat is een leuk weetje,
maar meer ook niet.'
Dat zegt nog niets
over de toekomst van Athenaeums fysieke winkels.
'Dat geef ik toe. Onze winkels zullen waardevol blijven als
culturele showroom en activiteitencentrum. Daarvoor is een minimale bemensing
nodig. En misschien komt de omzet die daarvoor nodig is wel uit internet. Wordt
dat de kruissubsidiëring van de toekomst. Ik zou in ieder geval niet willen
zeggen: we hebben over vijf jaar alleen nog de winkel in het Spui. Onze winkel
in het Rijksmuseum heeft bijvoorbeeld een uniek bestaansrecht, die het met meer
dan twee miljoen bezoekers in het museum per jaar schitterend doet.'
Hebben alle filialen
exact dezelfde Athenaeum-formule?
'We houden wel rekening met de lokale biotoop. Op de nieuwe
winkel in de Roetersstraat hebben we een kinderboekenafdeling, vanwege twee
scholen en veel jonge gezinnen in de buurt. Op de aanzienlijke campus gaat het
om economie, bedrijfskunde, rechten. Dat geeft deze winkel een eigen karakter.
En Haarlem is natuurlijk geen universiteitsstad. Onze winkel daar is daarom
meer een algemene boekhandel, waar we meer concurrentie hebben van H. de Vries
dan hier van Scheltema. Maar het is wel degelijk onze ambitie om het
Atheneaumachtige in die winkel te krijgen. Men kijkt wat van university presses
ook in Haarlem zou kunnen verkopen. We hebben daar ook de Library of America en
Loeb Classical Library.'
Kan Athenaeum ook
uitbreiden naar de rest van Nederland? Nu jullie via internet steeds meer
klanten van buiten Amsterdam bedienen.
'Ik heb altijd nee gezegd tegen een aanbod om een winkel
over te nemen. Met winkels in Den Haag en Arnhem dreigt een zekere imperial overstretch. Dan probeer ik
liever de klanten van die winkels, zodra die out of business zijn, binnen te halen via onze site. We zijn
waanzinnig actief – zoals iedereen ongetwijfeld – op sociale media. Zeker met
de vleugels die we dit jaar krijgen, mede door een film over ons en een boek
van Joris van Casteren, hopen we onze nationale bekendheid te vergroten. En we
hebben een affiliatieprogramma – ook zoals iedereen – waarbij wij echter óók
inhoudelijk samenwerken. Dat kan ook met culturele instellingen buiten
Amsterdam, zoals het Nexus Instituut in Tilburg. Alles bij elkaar moet de omzet
van de webwinkel over vijf jaar zijn verdubbeld. Anders hebben we gefaald.'
Nog een bedreiging
dan. Kan Athenaeum Boekhandel een academische boekhandel blijven nu het hoger
onderwijs digitaliseert?
'Ik verwacht van wel. Er is natuurlijk sprake van een zekere
ontboeking – in het ene vakgebied meer dan het andere. Zeker in de
geesteswetenschappen gaat het nog om het bestuderen van boeken. Dat zal naast
het gebruik van elektronische leersystemen blijven bestaan. Vijf jaar geleden
bestond er nog een informatieoptimisme. "Over een paar jaar", hoorde
je, "krijgen alle eerstejaars een laptop waar alles op staat dat ze nodig
hebben". Alsof het zo eenvoudig te regelen is. En alsof studenten dat
willen – uit alle onderzoeken blijkt van niet. Die prietpraat hoor je
gelukkig niet meer.'
Het gaat toch slecht
met de geesteswetenschappen?
'Ik maak me daar zorgen over, ja. In bestuur en politiek
begrijpt niet iedereen het belang van geesteswetenschappen. Maar dat valt in de
categorie algemeen wereldpessimisme. Dat heeft geen gevolgen voor de dagelijkse
gang van zaken.'
Gaat Athenaeum
Boekhandel ook laptops en platformen leveren?
'Wij blijven een hardcore boekhandel. Onze omzet is voor 90 procent boeken. De rest is tijdschriften, kranten en een klein beetje Moleskine-producten en stadsplattegronden. Om dezelfde reden doen wij geen horeca. Ik spreek collega's die ik zeer respecteer die vijftig procent van hun omzet met horeca en online verkoop van brandwerende dekens doen. Wij willen zo lang als het kan een boekhandel zijn. Daar hebben we verstand van.'
'Wij blijven een hardcore boekhandel. Onze omzet is voor 90 procent boeken. De rest is tijdschriften, kranten en een klein beetje Moleskine-producten en stadsplattegronden. Om dezelfde reden doen wij geen horeca. Ik spreek collega's die ik zeer respecteer die vijftig procent van hun omzet met horeca en online verkoop van brandwerende dekens doen. Wij willen zo lang als het kan een boekhandel zijn. Daar hebben we verstand van.'
Aan het Spui past ook
geen horeca.
'Je kunt best een hoekje afscheiden en daar de meest trendy
koffiebar van Amsterdam van maken. Maar waarom? Dan gaat een stuk boekencultuur
verloren waar je met plezier aan kan werken en je nog altijd een boterham mee
kunt verdienen.'
Athenaeum Boekhandel
heeft wel – met anderen – een uitgeverij overgenomen: Van Oorschot. Waarom?
'Dat past in het idee dat we over tien jaar niet alleen onze
kaarten willen zetten op een webwinkel en fysieke winkels. Er zijn ook
inkomstenbronnen met betrekking tot boeken en schrijven waar wij niet uit
putten. Via Van Oorschot doen we dat nu wel. Bovendien krijgen we nu signalen
uit die hoek over nieuwe schrijvers en nieuwe trends waar we ons voordeel mee
kunnen doen. Dat moet je niet groter maken dan het is. Het is, af en toe, een
kijkje in de machinekamer van de uitgeverij. En zo kunnen we nog veel meer
doen. Misschien geven we over vijf jaar wel een tijdschrift uit. Misschien is
ons assortiment dan flink verbreed. Als we maar trouw blijven aan onze
historische missie – ofwel: de beschavingsmissie van onze oprichter Johan
Polak.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten