Aanstaande zondag
bestaat de dwarsligger precies vijf jaar. Dat wordt gevierd met een
jubileumactie en met gepersonaliseerde dwarsliggers. De verkoop blijft gestaag
groeien.
De jubileumactie loopt al sinds vorige maand. Elke maand tot
en met december is een backlisttitel tijdelijk in prijs verlaagd naar 7,50
euro. In augustus was dat Vrees me
van Tahereh Mafi, deze maand is dat D-day
van Antony Beevor. Daarnaast vindt op 20 september de jaarlijkse
ambassadeursdag plaats: zij krijgen dan een gepersonaliseerde dwarsligger. Tot
slot blaast dwarsligger de 'favoriete dwarsligger van'-campagne nieuw leven in.
Iedereen die bij dwarsligger betrokken is geweest, zoals uitvinder Hugo van Woerden, laat daarvoor weten wat zijn top 5 dwarsliggers allertijden is.
De gepersonaliseerde dwarsligger is meer dan een eenmalige
aardigheid, vertelt publiciteit- en marketingmedewerker Marijn de Jong. 'We
onderzoeken of we dat ook kunnen aanbieden aan de consument. Technisch kan onze
drukker Royal Jongbloed dat natuurlijk wel, de vraag is vooral: hoeveel kun je
aan? Stel dat het storm loopt.'
De verkoop groeit na vijf jaar stabiel. In januari 2013 ging
het miljoenste exemplaar over de toonbank, nu zit de dwarsligger op ongeveer
anderhalf jaar miljoen. Iedere titel – inmiddels 316 in totaal – haalt zo'n
vijf- tot tienduizend verkochte exemplaren. '2013 was een minder jaar dan
2012,' zegt uitgever Vanessa van Hofwegen, 'maar dit jaar gaan we 2012 zeker evenaren.
Wat vooral helpt is het gelijktijdige verschijnen van een dwarsligger-editie.
Dan liggen we op meerdere plekken in de winkel. Dat genereert hogere volumes.
En versterkt de naamsbekendheid, niet te vergeten.'
Het gelijktijdig verschijnen begon twee jaar geleden ooit
met Reizen zonder John. Dwarsligger
wilde dat al langer. Toen auteur Geert Mak dezelfde wens bleek te hebben, kon
die worden gerealiseerd. Het succes daarvan hielp ook andere uitgevers
overtuigen van de potentie. Gelijktijdig verschijnen in dwarsligger doet de
reguliere editie geen schade. Voor dit jaar mikte Van Hofwegen op zeven tot
tien gelijktijdige edities – op een totaal van circa zestig uitgaven. Dat is
gelukt. In het verleden zijn drie dwarsligger originals verschenen, maar dat zal alleen incidenteel blijven
gebeuren.
Het primaire verkoopkanaal is en blijft de boekhandel. Van
Hofwegen: 'We hebben veel pilots gedaan. De ene was succesvoller dan de ander.
Vaak ondergaan bedrijven als ANWB ook een cyclus: dan willen ze een breed assortiment
in de winkels, dan een smaller. Zo liggen wij daar afwisselend wel en niet. Ook
in de toekomst blijven we de pilots doen. De mogelijkheden zijn zeker niet
uitgeput. Het scheelt ook dat we, anders dan in 2010, niet meer het concept
moeten uitleggen. De naamsbekendheid is groter. Dwarsligger is een bewezen
succes. Dan kun je toch op een andere manier samenwerken.'
Voor de boekhandel presenteerde dwarsligger op
De Beste Boeken Live een nieuwe display. 'Geen goedkoop plastic of karton, maar
hoogwaardige kwaliteit: van hout en aluminium. Een display die je overal neer
kunt zetten: op een tafel, op de grond, tegen de muur en zelfs ophangen, zodat
je hem ook als schilderij kan neerzetten. Die frontale presentatie hebben we
nog steeds nodig: als een consument alleen de rug van een dwarsligger ziet,
moet hij hem eerst uit de kast halen voor hij ziet wat het eigenlijk is.
Gelukkig werd er ontzettend goed op gereageerd.'
Inmiddels heeft dwarsligger met veertig tot vijftig
uitgeverijen samengewerkt. 'De enige grote partij die nog nooit een dwarsligger
heeft uitgebracht is uitgeverij Prometheus. Dat zou ik uiteraard graag willen.
Daarnaast zijn er nog genoeg kleinere en Vlaamse uitgeverijen met wie we willen
samenwerken.' Internationaal is de dwarsligger inmiddels verschenen in Finland,
Spanje, Zweden, Engeland, Frankrijk, Italië en Rusland. In Engeland is Hodder
ook weer gestopt met de Flipbacks, zoals ze daar heetten.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 sep 2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten