dinsdag 2 september 2014

Snijder, Luckerhof, Cajot en Braaksma in DWDD-Boekenpanel (Boekblad)

Veronie Snijder (boekhandel Kramer), Casper Luckerhof (De Kennemer Boekhandel), Wouter Cajot ('t Stad Leest) en Grietje Braaksma (De Bijenkorf) vormen vanaf de eerste uitzending op 30 september het Boekenpanel van De Wereld Draait Door.

Deze vier boekverkopers, waaronder één uit Vlaanderen, zijn geselecteerd na de screentests die het tv-programma van de VARA had georganiseerd. Onder andere Henk Goslinga (Vermeer), Elise Walinga (Riemer en Walinga), Daan van der Valk (H. de Vries), Leon Berkers (Hub Berkers) en Lisa Snijders (Stevens) waren daarvoor uitgenodigd. In totaal zouden vijftien boekverkopers een screentest hebben gedaan, waarna er zes doorgingen naar een tweede ronde. De kandidaten moesten in de studio praten over Geachte Heer M. van Herman Koch en een persoonlijke favoriet.
Veronie Snijder zei vanochtend in De Gelderlander: 'Er werd een tijdje geleden contact met me opgenomen met de vraag of ik in het boekenpanel wilde. Hoe ze aan mijn naam kwamen, weet ik niet, maar ik hoefde er niet over na te denken. Ik vind het een leuk programma en ik lees veel. Ik vind het wel eng om op tv te komen, maar ik verheug me er vooral heel erg op.'
Wouter Cajot is 'heel blij dat hij hiervoor is gevraagd'. Hij vond het verrassend dat hij als Vlaming werd gevraagd voor dit Nederlands tv-programma, maar hij denkt niet dat hij daarom is getypecast. 'Ik weet niet waarom ze mij vroegen, maar we hadden een goed gesprek, we hadden een klik en toen zijn we verder gegaan.' Ik weet ook niet of zijn aanwezigheid in het programma een verkoopeffect zal hebben in Vlaanderen. 'Maar er zijn veel Vlamingen die naar De Wereld Draait Door kijken.'
Ook Casper Luckerhof, die op vrijdag en zaterdag in de winkel van zijn vader werkt, weet niet waarom hij is gevraagd. Maar nu hij is geselecteerd, vindt hij het vooral 'erg mooi' dat hij 'enthousiast mag praten over boeken die ik zelf het mooist, leukst en meest inspirerend vindt.'
Het boekenpanel gaat zich volgens een insider op Tzum komend seizoen meer richten op oorspronkelijk Nederlandstalige uitgaven en meer aandacht besteden aan non-fictie. De website berekende dat in de afgelopen twee seizoenen slechts drie van de vijftien boeken van de maand oorspronkelijk Nederlandstalig waren. In totaal werden er twaalf non-fictietitels genoemd. Cajot en Luckerhof wilden niet tegen Boekblad reageren op deze beleidswijziging. 'Kijk op 30 september naar onze eerste uitzending. Verder geef ik geen commentaar,' aldus Cajot. En: 'Wij hebben geen beperkende instructies gekregen. We gaan gewoon een leuk programma maken,' aldus Luckerhof.
Anders dan Cajot durft adjunct-directeur Jef Maes van Boek.be wel te veronderstellen dat de Vlaamse inbreng aan het programma de verkoop gunstig zal beïnvloeden. 'In Vlaanderen wordt heel wat minder naar de Nederlandse televisie gekeken dan pakweg twintig jaar geleden. Maar als er één programma is dat nog kijkers trekt in Vlaanderen, dan is het DWDD,' laat hij weten. 'Dat dit een effect heeft op de Vlaamse boekenkoper is reeds bewezen. Denken aan het succes van Woesten van Kris van Steenberge en Ventoux van Bert Wagendorp nadat deze door het boekenpanel werden besproken.'
Met een Vlaamse boekhandelaar in het panel zal het programma 'wellicht nog meer Vlaamse kijkers trekken', denkt Maes. 'Zeker met de aandacht die wij, de boekhandels en de uitgevers. er op gaan vestigen. Daarnaast heb je ook nog het effect via sociale media. Het effect zou natuurlijk vele malen groter zijn mocht zo'n panel in een veel bekeken Vlaams programma zitten, maar dát het een effect zal hebben, daar ben ik vrij zeker van.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 29 aug. Een aangepaste en kortere versie stond op Knack.be, 1 sep)

Wat was het effect van de allereerste uitzending van het Boekenpanel in 2012? Zie hier.

Geen opmerkingen: