donderdag 25 september 2014

Stephen Fry ingezet voor de vernieuwing van de boekenindustrie (Knack)

De nieuwe memoires van Stephen Fry verschijnt donderdag. Lezers worden nadrukkelijk uitgenodigd hun eigen versie van More Fool Me te maken. Anything goes.
  
Zodra het boek in de winkels ligt, zijn ook enkele hoofdstukken van More Fool Me en de voorganger The Fry Chronicles gratis te verkrijgen op yourfry.com. In papieren, audio en andere vormen. Uitgeverij Random House Penguin daagt wereldwijd iedereen uit om de tekst te bewerken – tot een andere tekst, data visualisatie, film, 3D-model, app, experimenten met geleidende inkt, wat dan ook. 'Neem deze metadata, dit audiobestand, deze tekst. Knoeien ermee. Speel ermee. Vindt uit. Creëer. Verras jezelf. Verras ons.'
Het is bedoeld als reclame voor het nieuwe boek van Fry, vooral bekend als komiek en acteur. Het is een ontwerpwedstrijd: een jury met mensen uit de uitgeverij, gamewereld, technologie, investeringsmaatschappij én Fry zelf bekroont het beste ontwerp na sluiting van de inzenddatum op 1 december aanstaande met de Penguin Fry Innovation Award. Maar het is boven alles bedoeld om creatieve geesten de kans te prikkelen verrassende innovaties voor het boek te bedenken.
'Ik ben ervan overtuigd dat een aantal ideeën die voor dit project worden ingediend, de manier veranderen waarop wij als industrie kijken naar 'het verhaal'', zegt directeur digital product developement Nathan Hull van uitgeverij Random House Penguin. 'De gewoonten en wensen van het publiek evolueren en dus moet ook de rol van uitgevers om onze auteurs te helpen om het verhaal te vertellen veranderen. We moeten bereid zijn om kennis en inspiratie op te doen met experimenten als deze.' 
Het derde deel van Stephen Fry's levensverhaal – na Moab Is My Washpot (1997) en The Fry Chronicles (2010) – concentreert zich op Fry's kennismaking met roem in de jaren tachtig en negentig. Hij had het gemaakt, maar hield zich alleen staande met enorme hoeveelheden cocaïne, bekent hij in de interviews in aanloop naar verschijning van boek. 'Ik vond het, na vijftien jaar, extreem makkelijk om te stoppen, maar het kostte me veel tijd om een in positie te komen dat ik dat ook wilde.'
(Eerder gepubliceerd op Knack.be, 24 sep)

Meer innovatie:

Geen opmerkingen: