zondag 14 september 2014

'Fysieke winkels verkopen meer verschillende titels dan online winkels' (Boekblad)

Fysieke boekhandels verkopen in Vlaanderen meer verschillende titels dan online boekwinkels. Die conclusie trekt Hélène Veragten in een door Boek.be en Universiteit Antwerpen geïnitieerd onderzoek. Al is de werkelijkheid genuanceerder.

In 2013 verkochten fysieke boekhandels in Vlaanderen 204.316 verschillende titels, zo blijkt uit de GfK-cijfers. Online boekhandels kwamen slechts tot 185.919 titels. Maar hoewel brancheorganisatie Boek.be dit gegeven in haar persbericht nadrukkelijk naar voren haalt, is Veragten in haar onderzoek genuanceerder. Op korte termijn – mogelijk al volgend jaar – zal het online kanaal op dit punt het fysieke kanaal inhalen. 
Het aantal verschillende titels in de fysieke boekhandel is immers min of meer stabiel: 201.733 in 2011 en 197.283 in 2012. Het aantal verschillende titels in het online kanaal stijgt daarentegen sterk: 156.640 in 2011, 171.622 in 2012 en dus 185.919 vorig jaar. Deze stijging loopt parallel met de sterke stijging van het marktaandeel van de internetboekhandel.
Het is niet enige verschil tussen fysiek en online dat Veragten heeft gevonden. De bestsellerlijst in de boekhandel wordt gedomineerd door strips: gemiddeld zeven in de top 20 iedere week. In de bestsellerlijst van de internetwinkel staat de eerste strip pas rond plaats 50. Dat komt omdat strips een makkelijk meeneemartikel zijn in boekhandel, supermarkt en elders, maar op internet juist niet snel worden gekocht door de in verhouding hoge verzendkosten.
Internetboekhandels verkopen daarentegen eerder oudere delen van een serie als een nieuw deel verschijnt. Zo stond onlangs na het uitkomen van Dagelijkse kost 5 van Jeroen Meus deel 3 en 4 in de top 20 van het online kanaal, maar niet in de top 20 van de fysieke boekhandel. Veragten verklaart dit uit het feit dat bezoekers online vaak op subpagina's terecht komen waar alle delen gebundeld worden gepresenteerd.
In de fysieke boekhandel is fictie goed voor 25,6 procent van de afzet (in 2013) –  net iets minder dan de categorie kinderboeken, dat goed is voor 26,2 procent. In de online boekhandel is het marktaandeel van fictie echter verreweg het grootst: 41,6 procent, tegen 22 procent voor non-fictie informatief en 17,9 procent voor non-fictie vrije tijd. Kinderboeken komen met 14,5 procent pas op de vierde plaats.
Ook onderzocht Veragten op basis van enquêtes waarom en hoe mensen fysieke en online boekwinkels bezocht. De eerste gebruikt men om te grasduinen, de tweede om kort en doelgericht een aankoop te doen. Ook zoeken zij op internet naar aanbiedingen en lagere prijzen. In werkelijkheid verschillen de prijzen weinig, omdat Bol.com – marktleider in Vlaanderen – zich ook hier aan de vaste prijs houdt. Vier op de vijf bezoekers zoekt wel eens online een boek omdat daarna in de fysieke winkel te kopen, 34 procent doet dat zelfs geregeld.
Niet verrassend dus dat ook de klanten van de internetboekhandel nog altijd meer tijd besteden en meer geld uitgeven in de fysieke boekhandel. Als reden geven zij daarvoor aan dat ze een boek online niet in handen kunnen nemen. Om dezelfde reden roept een bezoek aan de fysieke boekhandel positieve gevoelens op, terwijl achter het scherm naar een internetboekwinkel surfen de gemoedstoestand ongewijzigd laat.
Het volledige onderzoek van Veragten is hier te vinden.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 sep 2014)

Geen opmerkingen: