Fysieke boekhandels
verkopen in Vlaanderen meer verschillende titels dan online boekwinkels. Die
conclusie trekt Hélène Veragten in een door Boek.be en Universiteit Antwerpen
geïnitieerd onderzoek. Al is de werkelijkheid genuanceerder.
In 2013 verkochten fysieke boekhandels in Vlaanderen 204.316
verschillende titels, zo blijkt uit de GfK-cijfers. Online boekhandels kwamen
slechts tot 185.919 titels. Maar hoewel brancheorganisatie Boek.be dit gegeven
in haar persbericht nadrukkelijk naar voren haalt, is
Veragten in haar onderzoek genuanceerder. Op korte termijn – mogelijk al
volgend jaar – zal het online kanaal op dit punt het fysieke kanaal inhalen.
Het aantal verschillende titels in de fysieke boekhandel is
immers min of meer stabiel: 201.733 in 2011 en 197.283 in 2012. Het aantal
verschillende titels in het online kanaal stijgt daarentegen sterk: 156.640 in
2011, 171.622 in 2012 en dus 185.919 vorig jaar. Deze stijging loopt parallel
met de sterke stijging van het marktaandeel van de internetboekhandel.
Het is niet enige verschil tussen fysiek en online dat
Veragten heeft gevonden. De bestsellerlijst in de boekhandel wordt gedomineerd
door strips: gemiddeld zeven in de top 20 iedere week. In de bestsellerlijst
van de internetwinkel staat de eerste strip pas rond plaats 50. Dat komt omdat
strips een makkelijk meeneemartikel zijn in boekhandel, supermarkt en elders,
maar op internet juist niet snel worden gekocht door de in verhouding hoge
verzendkosten.
Internetboekhandels verkopen daarentegen eerder oudere delen
van een serie als een nieuw deel verschijnt. Zo stond onlangs na het uitkomen
van Dagelijkse kost 5 van Jeroen Meus
deel 3 en 4 in de top 20 van het online kanaal, maar niet in de top 20 van de
fysieke boekhandel. Veragten verklaart dit uit het feit dat bezoekers online
vaak op subpagina's terecht komen waar alle delen gebundeld worden
gepresenteerd.
In de fysieke boekhandel is fictie goed voor 25,6 procent
van de afzet (in 2013) – net iets minder dan de categorie kinderboeken,
dat goed is voor 26,2 procent. In de online boekhandel is het marktaandeel van
fictie echter verreweg het grootst: 41,6 procent, tegen 22 procent voor
non-fictie informatief en 17,9 procent voor non-fictie vrije tijd. Kinderboeken
komen met 14,5 procent pas op de vierde plaats.
Ook onderzocht Veragten op basis van enquêtes waarom en hoe
mensen fysieke en online boekwinkels bezocht. De eerste gebruikt men om te
grasduinen, de tweede om kort en doelgericht een aankoop te doen. Ook zoeken
zij op internet naar aanbiedingen en lagere prijzen. In werkelijkheid
verschillen de prijzen weinig, omdat Bol.com – marktleider in Vlaanderen –
zich ook hier aan de vaste prijs houdt. Vier op de vijf bezoekers zoekt wel
eens online een boek omdat daarna in de fysieke winkel te kopen, 34 procent
doet dat zelfs geregeld.
Niet verrassend dus dat ook de klanten van de
internetboekhandel nog altijd meer tijd besteden en meer geld uitgeven in de
fysieke boekhandel. Als reden geven zij daarvoor aan dat ze een boek online
niet in handen kunnen nemen. Om dezelfde reden roept een bezoek aan de fysieke
boekhandel positieve gevoelens op, terwijl achter het scherm naar een
internetboekwinkel surfen de gemoedstoestand ongewijzigd laat.
Het volledige onderzoek van Veragten is hier te vinden.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 sep 2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten