De
e-boekabonnementenservice Elly's Choice heeft een week na de lancering ongeveer
tweeduizend jaarabonnementen verkocht. Dat valt de initiatiefnemers niet tegen.
Dat zegt Geneviève Waldmann van Luiting Sijthoff, die namens
de uitgevers VBK en Dutch Media en softwarebedrijf Digi-Muse de werkgroep
leidt. 'Dit is louter op basis van het feest dat we vorige week hebben
georganiseerd en alle vrije publiciteit. En dan tel ik de maandabonnementen
niet mee die we op het feest in de goodiebag hadden gestopt. Alle campagnes
moeten nog beginnen.'
Wel is zaterdag inmiddels de eerste column van Elly
verschenen in de Vrouw-bijlage van De
Telegraaf. Maar de marketingcampagne op sociale media begint pas over twee
weken. Cheaptickets begint volgende week met het weggeven van maandabonnementen
en Samsung pas de volgende week. Samsung geeft ze overigens weg bij de Galaxy
Tab S (T805, T800 of T700) en de Galaxy Tab4 10.1 (T535 of T530).
Op de site is de klantenservice makkelijker vindbaar
gemaakt. Wie naar beneden scrollt ziet nu automatisch staan: contact, faq,
algemene voorwaarden en dergelijke. Zo is eenvoudig antwoord te vinden op
vragen als: hoe download ik bestanden op mijn reader. Waldmann: 'Aan de
reacties daarover zien we dat we veel mensen krijgen die niet gewend zijn
e-boeken te downloaden. Zoals we hadden verwacht.'
In de nabije toekomst wordt het deze doelgroep nóg
eenvoudiger gemaakt. Elly's Choice is nu filmpjes aan het maken waarin per
reader en tablet wordt uitgelegd hoe je de tien maandelijkse e-boeken erop zit.
'We willen het iedereen zo makkelijk mogelijk maken,' zegt Waldmann. 'Ik hoop
dat ze er eind volgende week op staan. Als de techniek in orde is, kunnen we
ons concentreren op de marketing.'
Waldmann heeft 'ontzettend veel' reacties gekregen na de
lancering. 'Twee dingen vallen op in de pers. Ten eerste is dat de vraag: welke
kant gaat het op? Wat is het aanbod na de eerste twee maanden? Daar zijn we
druk mee bezig. We willen nu ook Amerikaanse auteurs erbij krijgen, een breder
aanbod aan literatuur. Maar dat kost tijd. Het scheelt wel dat we nu kunnen
laten zien wat het is.'
Op dit punt vroeg de pers zich ook af of de uitgeverijen
welke voldoende bestsellers konden aanbieden waarvan er tenminste 25.000 zijn
verkocht. Het zouden er elke maand vijf moeten zijn. 'Maar slechts twee daarvan
zijn tussen de vijf en twaalf maanden oud', reageert Waldmann. 'Voor die andere
drie hebben alle uitgeverijen bij elkaar een enorme backlist - tot decennia
terug. Denk alleen al aan alle Nicci French-titels.'
Het tweede punt dat haar opvalt in de media is de
terugkerende typering van Elly's Choice als een 'literaire Spotify'. 'Dat is
het absoluut niet. Het is ook geen boekenclub, wat je ook tegenkomt. Journalisten
schreven veel leuke stukken, hoor, maar die typering van Spotify komt keer op
keer terug. Andere mensen nemen dat op blogs weer over. Het is een eigen leven
gaan leiden.'
De reactie van gewone lezers in de sociale media ervaart
Waldmann als positief. Ze roemen Elly's Choice als betaalbaar initiatief.
Iemand heeft zo ook al een nieuwe auteur ontdekt. Drie tweets licht ze er uit.
1: "#ikleesnu thriller van
@HazenbergS via @ellyschoice en ik vind het een super boek." 2: "Tot ziens usb-stickje, welkom
Elly." En 3: "Een
abonnement op ebooks. Briljant idee! #ellyschoice."
Uit de reacties valt Waldmann daarnaast op dat mannen zeggen
zich niet door de naam Elly's Choice voelen aangesproken. 'Nou, dat klopt. We
richten ons ook niet op mannen. Maar dat komt wel. In het aanbod: omdat vrouwen
straks met de kerst ook e-boeken voor hun man en kinderen willen kopen. En we
hebben ideeën over spinoffs voor andere doelgroepen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 sep 2014)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten