zaterdag 20 september 2014

Mary Go Wild nieuwe boekhandel en uitgeverij in Amsterdam (Boekblad)

Mary Go Wild kwam in januari 2013 uit als boek over 25 jaar dance in Nederland. Geïnspireerd door het werk aan de in eigen beheer verschenen uitgave zijn de makers van het boek nu een winkel begonnen. Met boeken – ook weer van eigen makelij.

De winkel is sinds eind juli gevestigd aan de Zeedijk in Amsterdam. Het soutterain is in gebruik als kantoor, waar de vier eigenaren werken, maar ook geschikt voor bijvoorbeeld boekpresentaties. Daarboven is zestig vierkante meter winkelvloeroppervlak, gevuld met muziek- en fotoboeken, cd's, foto's, kleding en specials. Deze ruimte wordt ook gebruikt voor evenementen zoals [donderdag 4 en vrijdag 5 september] het uitdelen van gratis kleding voor het Valtifest – een dancefeest met strikte dresscode – met gratis adviezen van stylisten, een dj en gratis drank. 
De winkel heeft dezelfde uitstraling als het bonte, zeshonderd pagina's dikke boek, vindt Arne van Terphoven, een van de vier eigenaren. 'Als je binnenkomt, voel je dezelfde vibe. Als je daarna naar de boekenhoek kijkt voel je ook: dat klopt, dat past bij ons. Het past bij de lifestyle van het nachtleven. Die mensen hechten ook aan design, zijn zeer progressief, richten zich op muziek, reizen, eten, waarderen creativiteit. Dat zie je hier allemaal in één oogopslag. En is het wel eens eerder gebeurd dat een boek een winkel is geworden?'
'Door het boek hebben we zo veel schatten bovengehaald,' vertelt Van Terphoven over het ontstaan. 'Foto's, flyers, noem maar op. Slechts een fractie staat in het boek. Ook hebben we veel mensen leren kennen uit de fantastische mooie geschiedenis die Nederland kent op dancegebied. Daar zat meer in. Toen we over een pand konden beschikken, waar we ook in het begin een lage huur voor betalen omdat het onderdeel van een project is om De Wallen op te kalefateren, hadden we binnen vijftien minuten zo veel ideeën dat we dachten: we zouden gek zijn als we het niet doen.' 
Het boekenaanbod is nog maar zo'n veertig titels groot, maar zal zeker groeien. Alle titels gaan over muziek, het nachtleven, de lifestyle en het totale assortiment is internationaal georiënteerd. 'Met CB kom je een heel eind, ook voor buitenlandse titels. Daarnaast benaderen we uitgevers, zoals van het Amerikaanse tijdschrift Mood, rechtstreeks. Toen we het boek Mary Go Wild maakten, hebben we CB overgeslagen. De voorwaarden om daar te liggen waren te duur. Maar nu we als boekhandel met hen te maken hebben, moet ik zeggen dat het systeem wel fantastisch werkt.' 
Daarnaast 'begeeft' Mary Go Wild 'zich in de uitgeefsfeer', zoals Van Terphoven het noemt. 'Ik zou onszelf geen uitgever willen noemen. Het gaat er meer om dat we nog meer boeken op onze manier zelf op de markt brengen óf mensen begeleiden om op het onze manier ook zelf te doen. Voor 2015 hebben we de biografie van DJ Dano gepland. Dat doen we zelf. Voor 2016 komen met The Sound of Belgium. Dat wordt zelf gemaakt door de mensen die daar ook een film over draaien. Verder hebben we geen uitgeefprogramma. Het hangt ervan af wat we tegenkomen en of dat in ons straatje past.'
Van Mary Go Wild – uiteraard ook te krijgen in de winkel – is inmiddels iets meer dan de helft van de tweede druk verkocht. De oplage van de eerste druk was 10.000 exemplaren. De oplage van de tweede druk was 5.000 exemplaren.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 september 2014)

Geen opmerkingen: