Mary Go Wild kwam in
januari 2013 uit als boek over 25 jaar dance in Nederland. Geïnspireerd door
het werk aan de in eigen beheer verschenen uitgave zijn de makers van het boek
nu een winkel begonnen. Met boeken – ook weer van eigen makelij.
De winkel is sinds eind juli gevestigd aan de Zeedijk in
Amsterdam. Het soutterain is in gebruik als kantoor, waar de vier eigenaren
werken, maar ook geschikt voor bijvoorbeeld boekpresentaties. Daarboven is
zestig vierkante meter winkelvloeroppervlak, gevuld met muziek- en fotoboeken,
cd's, foto's, kleding en specials. Deze ruimte wordt ook gebruikt voor
evenementen zoals [donderdag 4 en vrijdag 5 september] het uitdelen van gratis kleding voor het
Valtifest – een dancefeest met strikte dresscode – met gratis adviezen van
stylisten, een dj en gratis drank.
De winkel heeft dezelfde uitstraling als het bonte,
zeshonderd pagina's dikke boek, vindt Arne van Terphoven, een van de vier
eigenaren. 'Als je binnenkomt, voel je dezelfde vibe. Als je daarna naar de
boekenhoek kijkt voel je ook: dat klopt, dat past bij ons. Het past bij de
lifestyle van het nachtleven. Die mensen hechten ook aan design, zijn zeer
progressief, richten zich op muziek, reizen, eten, waarderen creativiteit. Dat
zie je hier allemaal in één oogopslag. En is het wel eens eerder gebeurd dat
een boek een winkel is geworden?'
'Door het boek hebben we zo veel schatten bovengehaald,'
vertelt Van Terphoven over het ontstaan. 'Foto's, flyers, noem maar op. Slechts
een fractie staat in het boek. Ook hebben we veel mensen leren kennen uit de
fantastische mooie geschiedenis die Nederland kent op dancegebied. Daar zat
meer in. Toen we over een pand konden beschikken, waar we ook in het begin een
lage huur voor betalen omdat het onderdeel van een project is om De Wallen op
te kalefateren, hadden we binnen vijftien minuten zo veel ideeën dat we dachten:
we zouden gek zijn als we het niet doen.'
Het boekenaanbod is nog maar zo'n veertig titels groot, maar
zal zeker groeien. Alle titels gaan over muziek, het nachtleven, de lifestyle
en het totale assortiment is internationaal georiënteerd. 'Met CB kom je een
heel eind, ook voor buitenlandse titels. Daarnaast benaderen we uitgevers,
zoals van het Amerikaanse tijdschrift Mood,
rechtstreeks. Toen we het boek Mary Go
Wild maakten, hebben we CB overgeslagen. De voorwaarden om daar te liggen
waren te duur. Maar nu we als boekhandel met hen te maken hebben, moet ik
zeggen dat het systeem wel fantastisch werkt.'
Daarnaast 'begeeft' Mary Go Wild 'zich in de uitgeefsfeer',
zoals Van Terphoven het noemt. 'Ik zou onszelf geen uitgever willen noemen. Het
gaat er meer om dat we nog meer boeken op onze manier zelf op de markt brengen
óf mensen begeleiden om op het onze manier ook zelf te doen. Voor 2015 hebben
we de biografie van DJ Dano gepland. Dat doen we zelf. Voor 2016 komen met The
Sound of Belgium. Dat wordt zelf gemaakt door de mensen die daar ook een film
over draaien. Verder hebben we geen uitgeefprogramma. Het hangt ervan af wat we
tegenkomen en of dat in ons straatje past.'
Van Mary Go Wild –
uiteraard ook te krijgen in de winkel – is inmiddels iets meer dan de helft van
de tweede druk verkocht. De oplage van de eerste druk was 10.000 exemplaren. De
oplage van de tweede druk was 5.000 exemplaren.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 september 2014)
Zie ook:
- Het Colofon (Arnhem) bedruipt zichzelf al
- Het Colofon (Arnhem) bedruipt zichzelf al
Geen opmerkingen:
Een reactie posten