donderdag 7 juni 2012

De Vlaamse boekhandel (3): Geert Schotte aan het roer bij Standaard Boekhandel (Boekblad)


Geert Schotte (38)
Na bijna dertig jaar aan het hoofd van Standaard Boekhandel droeg Frans Schotte op 1 mei de leiding over aan zijn zoon. Een groot feest was dat niet. Schotte wenste er alleen in kleine kring bij stil te staan. En zoon Geert denkt: ‘What’s in a name? Het is de formele, juridische overdracht. Feitelijk ben ik al gedelegeerd bestuurder sinds 1 januari. En die dag voelde ik mij niet anders dan op 31 december of op 2 januari. Dat zal West-Vlaamse nuchterheid zijn, zeker.’
Hij ziet het formele leiderschap ook niet als het beginpunt van een nieuw beleid voor de boekhandelsketen. ‘Het is nooit het verhaal van mijn vader geweest en het zal nooit het verhaal van mij worden, het is altijd het verhaal van Standaard Boekhandel geweest. De afgelopen zes jaar hebben we altijd veel in overleg gedaan met het hele team. Iedereen heeft een inbreng gehad in het beleid. Achteraf is dan niet meer duidelijk wie welk aandeel heeft gehad. Dat zal in de toekomst niet anders zijn.’
[Dit kader hoort bij dit artikel over de Vlaamse boekhandel.]

Geen opmerkingen: