zondag 6 oktober 2019

Interview: uitgever Mariska Budding van Kluitman tussen twee Boekenweken in (Boekblad)

Hoogtij voor kinder- en jeugdboekenuitgevers zoals Mariska Budding. Afgelopen week was de Boekenweek voor Jongeren, komende week begint de Kinderboekenweek. En dan staan de iconische Kluitman-karakters ook nog in de aandacht dankzij de jaarlijkse kinderspostzegelactie, [zo vertelde zij op 29 september jl.].

Hoe was je week?
'Het was een normale week met veel afspraken – met auteurs over hun plannen voor de toekomst, en met collega's over het programma in Frankfurt en de boeken van komend voorjaar.'

De Boekenweek voor jongeren hield je niet bezig?
'Als uitgever niet echt. Auteurs hebben het er vooral druk mee, omdat zij overal scholen bezoeken. En ik volg van een afstand natuurlijk hoe het hen vergaat.'

Wordt de impact van deze Boekenweek wel groter? De oplage van 3PAK is flink gestegen.
'Het feit dát hij er is, is al belangrijk. Het is de enige keer dat het vak zich richt op de doelgroep die juist in een fase is – vanaf het begin van de middelbare school – dat ze afhaken als lezers. De groep jongeren die graag lezen, kun je het hele jaar wel bereiken. Maar daarnaast moet je een moment hebben om de anderen te laten zien dat lezen meer dan een verplichting is, maar dat het juist iets leuks is.'

Heeft de week commercieel effect?
'Dat is wel de bedoeling, maar het effect is niet groot. Natuurlijk worden juist nu veel boeken uit de najaarsaanbieding uitgeleverd. Daarom merken we wel een plus in de omzet. Maar het is nog lang geen Kinderboekenweek, wanneer allerlei titels in de Bestseller 60 belanden.'

Sluit het fonds van Kluitman voldoende aan bij deze week?
'De focus ligt op de jeugd van 4 tot 12 jaar, maar we brengen zeker ook boeken voor oudere leeftijden. Een YA-auteur als Sarah Crossan is vrij populair, maar ik wil die niet positioneren als exclusief voor deze doelgroep. Ik geloof in het crossover-effect van YA. Deze boeken zijn ook geschikt voor volwassenen, wat blijkt uit de verkoop. Ze was 16 van Marlies Allewijn werd zelfs zo goed gekocht door volwassenen dat we nu met een editie voor volwassenen komen, met apart voorwoord.'

Ik zie wel steeds vaker persberichten voorbij komen over een nieuwe lijn novelles voor jongeren van 12+ en 14+.
'Die zijn inderdaad wél expliciet gericht op jongeren. Ik had al langer het idee: jongeren moet zo veel. En als ze dan lezen, grijpen ze naar een – mooi, maar dun – boek als Oeroeg. Zeg, de Boekenweekgeschenk-formule. Dus waarom zouden wij niet voor hen dunne, gebonden en niet te dure boeken (want onder de 10 euro) maken om hen daarmee ook te verleiden daarna meer te gaan lezen? Ik geloof echt dat dat kan.'

Wanneer is Kluitman daar precies mee begonnen?
'Afgesloten van Natasza Tardio was in 2017 de eerste. Daarna volgden titels van Marlies Slegers en Mirjam Hildebrand en inmiddels hebben we het uitgebouwd tot twee titels per aanbieding. Voor dit najaar zijn dat Stief van Marion Pauw en De verleiding van Stine Jensen. Het hoeven nadrukkelijk geen thrillers te zijn, alle genres komen in aanmerking.'

Slaat het concept aan?
'Absoluut. Ik hoorde van de week nog van een auteur dat zij op een schoolbezoek merkte hoe enthousiast de leerlingen waren. En: dat de leerlingen het voor de lijst mogen lezen. Ook dat is belangrijk.'

Sinds woensdag gaan ook basisschoolleerlingen langs de deur met de Kinderpostzegels. Dit keer met allemaal karakters van Kluitman.
'En daar krijgen wij ontzettend veel leuke reacties op.'

Is dat een commercieel buitenkansje?
'Nee. Het is vooral een eer. De karakters als Dik Trom en Pietje Bell zijn zo bekend. Mensen denken daarom niet opeens: die moeten we kopen. Het roept vooral nostalgie op, blijkt uit de reacties. "Dik Trom is mijn favoriet", laten mensen ons weten. Of: "Ik heb alles van De Kameleon gelezen". Er is vorige week wel net een nieuwe deel van De Kameleon verschenen.'

En dan begint komende week de Kinderboekenweek. Kijk je ernaar uit?
'Zeker. Een van onze titels heeft een zilveren penseel gewonnen: Vriendschap is alles, dat Karst-Janneke Rogaar heeft geïllustreerd. Dinsdag horen we of dat goud is geworden, heel spannend. En een van onze titels is een kerntitel: Ik reis de wereld rond, vertaald en bewerkt door Annemarie Dragt. De invloed van die selectie is groot. Nog voor de Kinderboekenweek is begonnen zijn we een derde druk gestart. Het staat ook in de kinderboeken-top 10.'

Wordt dat wel twee drukke weken?
'Voor een uitgever minder. Voor de marketing meer. We hebben veel plannen gemaakt die zij gaan uitvoeren. Ik ga natuurlijk wel naar het Kinderboekenbal – voor het eerst zonder kinderen erbij; ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn – en we hebben een perslunch voor het verschijnen van Stief. Maar toch ben ik ook komende week meer bezig met Frankfurt, dat er al snel aankomt.'

Tot slot. Wat doe je vandaag?
'Iets leuks met mijn gezin, maar ik weet nog niet wat. We gaan vaak op zondag naar musea. Laatst waren we naar het vernieuwde Naturalis. Dat is prachtig geworden, echt een aanrader.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 29 sep)

Geen opmerkingen: