donderdag 13 oktober 2011

Jarvis Cocker (Pulp) wordt redacteur literaire uitgeverij (Knack)


Zanger Jarvis Cocker van de Britse band Pulp begint in januari als redacteur van de zeer gereputeerde Britse literaire uitgeverij Faber & Faber.

In 1995 scoorde Pulp een wereldhit met Common people – behalve in Vlaanderen, waar het nummer nooit de Ultratop 50 haalde. Nu verruilt de inmiddels 48-jarige zanger Jarvis Cocker zijn gitaar voor een rood potlood. Gedurende twee jaar krijgt het icoon van de Britpop bij Faber & Faber, uitgever van twaalf Nobelprijswinnaars onder wie Günter Grass en Orhan Pamuk, onder leiding van uitgeefdirecteur Lee Brackstone een brede redactionele rol.
Behalve met muziek verwierf Cocker faam met zijn excentriciteit. In 1996 verstoorde hij uit protest een optreden van Michael Jackson tijdens de uitreiking van de BRIT Awards, waarna hij werd vervolgd voor poging tot moord. ‘Ik ben ervan overtuigd dat de titels die hij zal ontwikkelen, zijn excentrieke en tegelijk populaire smaak zullen representeren,’ zei Brackstone dan ook.
Cocker – ‘erg trots’ op zijn benoeming – kwam in aanraking met Faber & Faber toen de uitgeverij zijn collectie songteksten Mother, Brother, Lover kocht. ‘Cocker bleek toen heel goed te passen in de Faber-cultuur’, meende Brackstone. Deze bundel verschijnt volgende week – zodat Faber & Faber ook de primeur heeft van de eerste uitgeverij die een eenvoudige personeelsmededeling inzet voor marketingdoeleinden.
De zanger treedt bij Faber & Faber in de voetsporen van legendarische redacteuren als T.S. Eliot, die van 1925 tot 1965 werkte in het even legendarische pand aan Russell Square in Bloomsbury, Londen. Maar ook van Pete Townshend, de zanger van The Who die vanaf 1983 enkele jaren voor de uitgeverij werkte en toen onder meer de verzamelde toespraken van prins Charles uitgaf. Ook van Townshend verscheen tegelijk werk van eigen hand: de verhalenbundel Horse’s neck.
Mogelijk leidt de aanstelling van Cocker ook tot interessante literaire muziekprojecten. Townshend bewerkte het kinderboek ‘The Iron Man’ van Ted Hughes tot een musical nadat hij met de dichter bevriend raakte. Waarom zou Cocker niet iets soortgelijks doen met Paul Auster, Seamus Heaney, Alan Hollinghurst of de huidige poet laureate Carol Ann Duffy – allemaal Faber-auteurs.

(Gepubliceerd in Knack)

Geen opmerkingen: