vrijdag 13 maart 2015

Nieuwe kinderboekhandel in Rotterdam vult twee gaten in de markt (Boekblad)

Ver van Hier in Rotterdam opent op 28 maart officieel haar deuren. De nieuwe kinderboekhandel en koffiezaak heeft echter al bewezen aan een behoefte te voldoen.

Ver van Hier, gevestigd in de wijk Hillegersberg, is 180 vierkante meter groot. Een helft is ingeruimd voor een assortiment Nederlands- en Engelstalige kinderboeken. De andere helft is een koffiebar, waar eigenaar Petra Verheij ook broodjes en taart serveert. Aan beide ontbrak nog in deze buurt.
'Er wonen hier veel gezinnen met kinderen', legt Verheij uit. 'Veel mensen verhuizen uit het centrum naar Hillegersberg en Schiebroek als ze kinderen krijgen. Maar er was hier niets voor hen. Er zijn wel andere boekhandels in de deelgemeente, maar dat zijn algemene boekhandels, geen gespecialiseerde kinderboekhandels.'
Een volledige boekhandel wilde Verheij niet. 'Mijn passie is kinderboeken. Al mijn hele leven. Een boekhandel met boeken voor volwassenen zou ik niet voor elkaar krijgen. Terwijl ik wel zelf een goede koffieplek miste waar je kan werken en ook welkom bent met kinderen. De combinatie geeft de winkel ook een prachtige sfeer.'
Verheij bedacht het idee eind augustus vorig jaar. Op 29 november opende ze al een geïmproviseerde winkel met een tijdelijke koffiemachine en leestafel om te kunnen profiteren van de belangrijkste verkoopmaand van het jaar. 'Dat heeft heel heel heel goed gewerkt. We hadden een superstart.'
Tegelijk kon de buurt goed zien wat Ver van Hier moest worden. 'Tot 31 december liep nog een crowdfundings-actie. Ik had 45.000 euro nodig, maar haalde 56.935 euro op – voornamelijk van mensen uit de buurt. Al investeerden ze maar 50 euro, ze lieten zo zien dat ook zij behoefte aan deze winkel/koffiezaak hebben.'
Het geld gebruikte Verheij om de winkel helemaal in te richten. Sinds twee weken is Ver van Hier helemaal wat haar voor ogen stond. Naast een assortiment kinderboeken, waarvan bijzonder, uniek en mooi de sleutelwoorden zijn, heeft ze de vier, vijf meter lange achterwand vrij gemaakt voor de eerste store-in-store van Circus Patz.
'Ik kwam hen tegen op Facebook', zegt Verheij. 'Ik vind heel mooi wat zij maken. Ik hou van de manier waarop zij niet de boeken voorop zetten, maar het merk en de beleving. Dat sluit heel goed aan bij het verhaal van de winkel. Ik heb zelf een communicatie-achtergrond, Patz van der Sloot komt uit de reclame. Daarom klikt het goed, denk ik.'
Een belangrijk onderdeel van het assortiment is Engelstalig. Dat sluit aan bij de scholen in de buurt, die allemaal vanaf de kleuters Engelse les aanbieden, én de vele expats in de wijk. 'Er is ook een Stichting van Expats die hier 's ochtends bij ons aan aan de enorme leestafel ongedwongen Nederlandse les geeft. Dat werkt heel goed.'
In Verheijs businessplan stonden veel plannen voor de toekomst: b2b-verkoop aan scholen, een webshop met same day delivery voor de buurt en kinderboeken uitgeven. Ook nu de winkel bijna officieel opent staat die ambitie nog recht overeind. Maar: alles op zijn tijd. Eerst de winkel laten opbloeien.
Voor communicatieklussen heeft Verheij in ieder geval geen tijd momenteel. 'Er staat op mijn LinkedIn-pagina nog wel dat ik dat doe, maar de winkel vraagt veel aandacht. Wel zou ik het leuk en interessant vinden om op termijn uitgeverijen te adviseren. Ik denk dat ik wel iets kan betekenen voor hun communicatiestrategie. Het gaat er redelijk traditioneel aan toe, heb ik gemerkt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 10 maart)

Zie ook:

Geen opmerkingen: