dinsdag 12 april 2016

Pearson voegt haar twee Nederlandse bedrijven samen in één pand (Boekblad)

De Nederlandse uitgeverijen Pearson Education en Pearson Assessment and Information zijn tegenwoordig gevestigd in een gezamenlijk pand op de Gatwickstraat in Amsterdam. Het uitgeefconcern verwacht veel voordeel van synergievoordelen en gezamenlijke marktbenadering en productontwikkeling.

Pearson Education, dat zich met name richt op het hoger onderwijs, zat op de Vossiusstraat. Pearson Assessment & Information, uitgever van testen op het gebied van met name psychologie en gezondheidszorg, was gevestigd op de Radarstraat. Met het nieuwe pand van 1200 vierkante meter huurt de internationale uitgeverij minder ruimte in Nederland. ‘Al zullen de medewerkers het gevoel hebben dat ze naar een groter pand zijn verhuisd’, merkt Edwin van Haaren op, vicepresident operations voor Benelux, Frankrijk en Duitsland.
De synergievoordelen zijn evident voor Pearson. Beide bedrijven hebben een research & developmentafdeling, klantenservice en administratie. De hele bedrijfsvoering wordt daardoor eenvoudiger, verwacht Van Haaren. ‘Ook zijn er inhoudelijke raakvlakken’, zegt vicepresident Gert Jaap Schoppink van Pearson Assessment and Information. ‘Wij maken testen voor psychologen. Education geeft onder andere methodes uit voor studenten in de gezondheidszorg en psychologie.’
Beide bedrijven zijn op dit moment gezond, al geldt voor beide ook dat de omzet de laatste twee jaar geen groei vertoonde. Schoppink: ‘Alle wijzigingen in de gezondheidszorg hebben de markt voor Assessment and Information lastig gemaakt. Klanten zijn afwachtender, hebben minder budget of hebben en grotere onduidelijkheid over de funding van hun budget. Ook wordt er met name in de GGZ veel gereorganiseerd. Daardoor zijn soms vertrouwde contactpersonen na jaren opeens weggesaneerd.’
Education heeft, ‘zoals alle educatieve uitgeverijen’, last van de ‘enorme groei’ van de tweedehands studieboekenmarkt, zegt Van Haaren. ‘Daarnaast zitten we in de transformatie van fysieke producten naar leeroplossingen in een digitale omgeving. Dat gaat gepaard met veel investeringen. Tegelijk is dat een kans. We begrijpen dat studenten kiezen voor de kostenefficiëntste oplossing. Door het totaalproduct – boek plus toegangscode – met extra en up to date gehouden digitaal toets- en lesmateriaal zo aantrekkelijk te maken, hopen we hen te verleiden toch een nieuw product te kopen. Alleen het digitaal materiaal aanschaffen kan in sommige gevallen, maar het totaalpakket is voordeliger.’
Education heeft de afgelopen jaren de uitgave van algemene boeken gestaakt. Het meest zichtbaar was de verkoop van de ‘voor Dummies’-reeks anderhalf jaar geleden. Op de site staan nog management- en computerboeken voor ‘thuis en op het werk’ genoemd. Volgens Van Haaren komt dat ‘omdat de site nodig moet worden geüpdatet. Pearson concentreert zich al een jaar of vier, vijf volledig op haar corebusinesses, wij bij Education dus op educatieve uitgaven.’
Assessment and Information heeft daarentegen een boekenserie behouden. Schoppink: ‘Die uitgaven richten zich op de professionals die ook onze testen afnemen. Denk bijvoorbeeld aan intelligentietesten. Dan hebben wij ook boeken waarin wordt uitgelegd hoe die werken en hoe je het beste kunt inzetten. Dat zijn boeken die we verkopen via de boekhandel, maar ook via het onderwijs. Ook daarin zit een synergievoordeel in samengaan met Education. Dit verkoopkanaal kunnen we zo beter bewerken.’
De samenvoeging van beide bedrijven moet leiden tot verdere groei. Dat gebeurt door gezamenlijke marktbenadering en productontwikkeling. Voor Education vindt Van Haaren het nog te vroeg daar voorbeelden van te geven. Voor Assessment and Information noemt Schoppink ‘nog meer digitale oplossingen en diensten’ en ‘producten die tastbare en meetbaar betere eindresultaten opleveren voor onze eindgebruiker’. Dat gaat om verbetering van bestaande producten en lancering van nieuwe producten.
In de huidige ‘roerige markt’ acht Van Haaren een groei van drie procent voor dit jaar ‘realistisch’. Schoppink: ‘Ondertussen wordt vooral gewerkt aan een strategie op langere termijn. Zeker voor digitale oplossingen gaan we niet over een nacht ijs. Het zal al gauw tot eind 2017, begin 2018 duren voor we daar de vruchten van kunnen plukken.’
Pearson heeft geen lokaal aangestuurde vestiging maar een meer globaal aangestuurde leiding. Pearson Benelux heeft na het vertrek van Eric Razenberg in 2013 daarom geen aparte directeur meer. Van Haaren maakt deel uit van een managementteam dat meerdere bedrijven in West-Europa aanstuurt. Zo rapporteren de medewerkers in Amsterdam aan verschillende mensen. Voor de productontwikkeling van Pearson Education is dat de Française Hélène Dennery.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 7 apr)

Geen opmerkingen: