donderdag 14 september 2017

Interview: Walter van den Berg over de nominaties voor de Libris en Dioraphte prijzen (Boekblad)

Schuld van Walter van den Berg is een van de genomineerden voor de Dioraphte Literatour Prijs. In het voorjaar stond de roman die is verschenen bij Das Mag, al op de shortlist van de Libris Literatuurprijs. De auteur legt de betekenis en het belang van beide prijzen naast elkaar.

Sinds maandag kunnen jongeren tussen de 15 en 18 jaar stemmen voor de Dioraphte Literatour Prijs. Wat merk je daar van?
‘Een Facebook- en Twitterbericht van de organisatie, dat ik heel voorzichtig heb geretweet. Ik vind stemmen altijd lastig. Het gaat er voor mijn gevoel altijd om datgene wint die de meeste mensen kan mobiliseren. En ik denk niet dat ik uiteindelijk veel 15- tot 18-jarigen onder mijn volgers heb. Dus ik laat het maar gebeuren. Stemmen doet ook af aan de waarde van een prijs.’

Maar er wordt niet gecontroleerd of een stemmer de juiste leeftijd heeft.
‘Ik weet het. Dat gebruik ik ook als excuus om geen campagne te hoeven voeren. Stel je voor: straks voer ik hard campagne, maar win ik toch niet. Heel lullig. Dan ken ik kennelijk niet genoeg mensen die mij aardig vinden.’

Voert je uitgeverij wel campagne?
‘Daar hebben we het niet over gehad. Het zou kunnen, ik zal straks eens kijken op de Facebook-account van Das Mag. Of hen bellen.’

Ben je wel blij met deze nominatie?
‘Natuurlijk. Het is heel leuk. Literatuur voor jongeren is ongelooflijk ingewikkeld. Toen ik zelf tussen de 15 en 18 was, las ik hooguit Voetbal International. Terwijl literatuur voor sommige jongeren heel belangrijk is. Niet allemaal – er zijn ook jongeren die prima zonder literatuur kunnen leven. Maar voor sommigen wordt het leven met boeken makkelijker. Dan is het goed dat deze prijs hen attendeert op literatuur.’

Zo geformuleerd klinkt het alsof de nominatie voor jouw boek bijzaak is.
‘Een prijs is leuk voor een schrijver. Maar uiteindelijk is het de bedoeling van de organisatie om boeken onder de aandacht te brengen. Wélke boeken is inderdaad bijzaak.’

Is Schuld geschikt voor jongeren?
‘Dat denk ik wel. Er zitten veel lagen in. Je kunt het heel diep lezen, maar je kan ook alleen de spannende verhaallijn eruit halen. Dat maakt Schuld een makkelijk boek om doorheen te komen. En ondertussen raak je als niet-getrainde lezer, zoals jongeren over het algemeen zijn, andere lagen aan. Het is mooi dat de jury dat heeft herkend.’

Hoe verhoudt de Dioraphte Literatour Prijs zich tot de Libris Literatuur Prijs?
‘De Libris is de Nederlandse Booker Prize. Die nominatie was héél bijzonder. De Dioraphte is het dessert bij dat grote diner.’

Merk je het verschil aan bijvoorbeeld de verplichtingen die een nominatie met zich meebrengt?
‘Voor de Libris heb ik ook niet heel veel moeten doen. Een paar interviews tijdens de nominatieperiode. Alleen de winnaar moet daarna plotseling overal opdraven. Maar voor de Dioraphte is er helemaal niets. Met jou bellen is tot nu toe het enige. En ik val in voor een schrijver tijdens de Literatour. Over twee weken ben ik daarom op een school in Breda. Iets wat ik overigens met gemengde gevoelens doe. Ik heb een haat-liefdeverhouding met voorlezen op scholen. Haat, omdat het eng is: voor een klas gaan staan staan waarvan de meeste leerlingen niet geïnteresseerd zullen zijn. En liefde, omdat het ik het belangrijk vind die paar jongeren te bereiken met mijn boodschap: dat ze niet alleen zijn, dat ze niet raar zijn omdat ze een kutjeugd hebben of hebben gehad en dingen zijn gaan doen als verhalen schrijven of toneelspelen.’

Je zou zeggen dat juist de genomineerde auteurs mee moeten op Literatour.
Ik denk dat de organisatie van de tour bewust andere auteurs kiest dan de genomineerden om een zo groot mogelijk bereik aan schrijvers te halen.’

Ook je uitgeverij maakt zich minder druk over deze prijs?
‘Na de Libris-nominatie hadden ze een sociale media-campagne en kreeg ik een paar interviews via hen. En wat ze nu doen weet ik dus niet.’

En de boekhandel?
‘Voor de Libris zorgde de organisatie voor promotiemateriaal in de winkel. Maar nu gebeurt toch ook wat. Ik kreeg appjes van vrienden met foto's van Hoogstins in Amsterdam en Verkaaik in Gouda waar de genomineerde boeken bij elkaar liggen met een banier van de prijs. Zelf kom ik amper in boekhandels nu ik min of meer buiten de bewoonde wereld woon, maar het kan best dat er meer zijn.’

Heeft de Dioraphte Literatour Prijs dan, alles bij elkaar opgeteld, wel enig commercieel belang?
‘Dat weet ik niet. Bij de Libris verkocht ik tijdens de nominatieperiode duizend exemplaren, omdat het boek overal flink opgestapeld lag. Nu moet het nog blijken.’

Gaan in ieder geval meer jongeren je lezen?
‘Dat denk ik wel. Ze zitten sowieso in de leeftijd van de verplichte boekenlijsten. Dankzij de prijs en de Literatour krijgen ze een stapeltje boeken aangereikt die ze zouden kunnen lezen. Ik denk wel dat nu een aantal Schuld zullen bespreken tijdens hun mondelinge examen volgend jaar.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 7 sep)


Geen opmerkingen: