maandag 2 september 2019

Nieuw in de winkel: Kakkerlakjes (Boekblad)

Slaat het nieuwe concept aan? Marije Sietsma en Marleen Pelle, die de Kakkerlakjes – 'boekjes met verstuurallure' – bedachten, zullen het snel weten. Ze rijden momenteel met een camper langs boekhandels om de displays en molens met de eerste 32 titels uit te leveren.

Sinds vorige week woensdag is Sietsma van uitgeverij Loopvis op pad. Pelle van boekhandel Hijman Ongerijmd is er op de meeste dagen bij. 'Ik rij zo'n 500 kilometer per dag en slaap soms ook in de camper, met een molen als knuffel', lacht Sietsma. 'We hebben Limburg, Noord-Brabant en Zeeland al gehad. Gisteren deed ik de hele kustlijn: Den Haag, Leiden, Haarlem en zo verder. Op zaterdagochtend doe ik de laatste van de ruim 90 winkels die Kakkerlakjes hebben ingekocht.'
De ontvangst in de boekhandel is de tweede test voor de zestien pagina's tellende boekjes die worden geleverd met bijpassende envelop. De eerste was dit voorjaar een crowdfundingscampagne via Voordekunst. In zeven weken haalde het concept 21.365 euro bij 283 donateurs op – ongeveer een vijfde van het benodigde startkapitaal. 'Voor crowdfunding is dat een heel hoog bedrag. En dan ook nog voor iets wat helemaal niet bestaat en dus moeilijk uit te leggen kan zijn. Eigenlijk ging het heel makkelijk.'
En nu kan Sietsma proeven hoe enthousiast de boekhandels zijn. 'Ik had het idee om de displays en molens zelf langs te brengen toen begin dit jaar dertig winkels ze hadden ingekocht. Dat het er zó veel zijn geworden, had ik niet verwacht. Sommigen steunden het project echt door de molens van tevoren te betalen of ook te doneren bij Voordekunst, zoals zelfs sommige uitgevers hebben gedaan. Overal zijn ze erg blij als ik kom. De molens krijgen een mooie plek. En soms worden er al boekjes verkocht nog voordat ik weer weg ben.'
De verkooppunten zijn vrijwel allemaal assortimentsboekhandels. Daar past het product ook het beste bij, denkt Sietsma, hoewel de Kakkerlakjes zijn bedoeld voor een heel brede doelgroep. Bij grotere partijen zitten echter soms zakelijke afspraken in de weg. Zo kon The Read Shop ze niet inkopen omdat ze van Paperclip Cards niet anders verstuursbaars mogen verkopen. Op een later moment gaat Sietsma ook andere type winkels benaderen. Dit weekend staat ze daarom op de cadeauwinkelbeurs ShowUp in Vijfhuizen.
Aanvankelijk was het plan om Kakkerlakjes in juni te lanceren. Dat is uitgesteld 'omdat boekhandels het met een nieuw product altijd eerst willen aanzien', legt Sietsma uit. 'Om dat in slappe zomermaanden te doen, is niet gunstig voor mij en niet leuk voor de boekhandel. Nu gaan daarentegen de schoolagenda's de winkel uit en kunnen wij die plaats mooi innemen. Daarom reizen we ook van het Zuiden naar het Noorden. En auteurs zijn óók terug van vakantie, zodat zij zelf ook aandacht aan hun titel geven op sociale media.'
Ook het aantal te verschijnen titels is aangepast. In plaats van vier tot zes titels iedere twee maanden, worden dat er acht. 'De molen moet een levendig iets zijn, zodat klanten iedere keer willen kijken of er wat nieuws bij zit. Met twee keer per jaar een worp is de incentive veel kleiner. En ik merk dat auteurs graag willen meewerken. In het begin was het nog spannend, maar het zingt echt rond onder schrijvers en illustratoren. Ze bieden zichzelf aan. Anderen zeggen dat ze er nóg een willen maken.'
Daarbij wil Sietsma de bestaande titels die verschijnen in een oplage van 2.000 exemplaren per stuk, niet eindeloos herdrukken. De kakkerlakjes moeten ook een zekere verzamelwaarde hebben. Een 'vleugje schaarste', noemt Sietsma dat. Aan de andere kant is ze niet bang voor al te lege molens – en boekhandelaren die daarom smachten naar de nieuwe worp. 'Als we moeten herdrukken doen we het zeker. Omdat alles in Nederland wordt geproduceerd, kunnen we ook supersnel leveren.'
(Eerder verschenen op Boekblad.nl, 28 aug)

Geen opmerkingen: