donderdag 20 december 2012

‘Consumenten zijn tevredener over Primera dan over Bruna’ (Boekblad)


Consumenten gaan liever naar Primera dan naar Bruna. Die conclusie kun je trekken uit consumentenreviews op Wugly.nl. Commercieel directeur Gert van Doorn van Primera kijkt liever naar de eigen cijfers. Die zijn positief – ook voor boeken: +3 procent in 2012 tot en met week 48.

In de rubriek ‘Retailreview’ van het decembernummer van vaktijdschrift RetailTrends, dat vandaag is verschenen, worden de Wugly-gegevens geanalyseerd. Bruna scoort de afgelopen drie jaar gemiddeld een 7.44, Primera in dezelfde periode een 8,13. In de zomermaanden daalden de cijfers van Bruna, terwijl die van Primera stegen. Alleen in november daalde de waardering voor Primera.
Van Doorn wil er niet te veel woorden aan vuil maken. ‘Het is een leuke aai over onze bol’, zegt hij, ‘maar het is niet helemaal duidelijk waar de verschillen dan inzitten. Zo scoren wij uitstekend op het vlak van service en personeel, maar waarom weet ik niet. Ook vind ik het niet kies om over onszelf te zeggen wat wij beter zouden doen dan de concurrentie.’
Belangrijker vindt Van Doorn het dat de winkels een goed jaar doormaken. De totale omzet van Primera is tot en met week 48 (t/m 2 december) 2% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De drie ‘speerassortimenten’ droegen daar allen aan bij. Dat zijn: kantoorartikelen (van inktcartridges tot en met kalenders en schoolagenda’s), boeken en cadeaukaarten.
De omzet voor boeken kende een matig eerste half jaar, maar leefde in het derde kwartaal op dankzij bestsellers als Vijftig tinten grijs en een exclusieve thrillercollectie, waarvan er 48.000 over de toonbank gingen. De index stond toen al op 101 en is sindsdien gestegen tot 103. En Van Doorn verwacht nog verdere stijging. ‘In de Sint-weken 48 en 49 groeide de boekverkoop met 19%.’
Van Doorn verklaart de groeiende boekverkoop uit drie factoren. Ten eerste zijn er dit jaar goedlopende bestsellers, waar de Primera-keten meer dan een gespecialiseerde boekhandel afhankelijk van is. Naast E.L. James noemt hij Andy van der Meyde en Gijp. Ten tweede heeft Primera de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de positionering van boeken als een cadeau-artikel dat je bij de keten te koop is.
‘Dat begint nu zijn vruchten af te werpen,’ zegt Van Doorn. ‘De klant begint ons te herkennen als een winkel om boeken als cadeau te kopen. Wij verspreiden bij elkaar 2,6 miljoen folders in de lokale afzetgebieden van de winkels. Daarin zetten we zwaar in op cadeau-artikelen. Dat zijn voornamelijk boeken en cadeaukaarten. Voor de kerst komen daar tijdschriften bij.’
Als derde factor is de overstap van leverancier. Na het faillissement van Libridis werd dat Veldboeket. ‘Libridis was een grossier die automatisch uitzette. Veldboeket stuurt mensen langs de winkel. Dat is een belangrijke toegevoegde waarde. Onze winkeliers zijn geen specialisten, dan is het prettig als iemand voor hen bijhoudt of de actuele bestsellers aanwezig zijn.’
Een belangrijke groeifactor is in de cadeauperiode ook de cadeaukaart. In week 48/49 steeg de omzet zelfs 75%. Een belangrijke verklaring daarvoor is dat Primera sinds 3 september de Boekenbon verkoopt. ‘Dat loopt overweldigend,’ zegt Van Doorn. ‘Dat hadden we wel verwacht, we wisten hoeveel vraag ernaar is, maar het overtrof wel de verwachtingen van Boekenbon BV.’
Ook op de groei van het aantal winkels had Primera een goed 2012. Onlangs opende in Zaltbommel nummer 450 en gisteren in Grave nummer 451. Daarmee gingen dit jaar in totaal 18 winkels open. Van Doorn: ‘Voor alle duidelijkheid: die winkels tellen niet mee in onze omzetcijfers. De groei van 2 procent is uitsluitend te danken aan winkels die al minstens een jaar open zijn. Het is autonome groei.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 14 dec 2012)

Zie ook:

Geen opmerkingen: