zondag 30 december 2012

De top 10 van 2012


De man zonder ziekte - Arnon Grunberg
De vaste hand waarmee Grunberg zijn lezer naar de ontknoping voert en de subtiliteit waarmee de diepere lagen van het boek worden onthuld, bewijzen dat Grunberg zich blijft vernieuwen. (Zie bespreking en interview)

Blindgangers - Joke J. Hermsen
Mooi opgebouwd. Mooie gesprekken. (Zie bespreking)

Pier en Oceaan - Oek de Jong
Wat een intens genot om een week lang mee te leven met Abel Roorda. (Zie bespreking)

Liefde – Karl Ove Knausgard
Het eerste deel van het zesdelige Mijn Kamp, zoals de oorspronkelijke Noorse titel luidt, viel me niet mee. Zó goed als iedereen zei, was het toch niet? Maar toen mijn verwachtingen goed waren afgesteld, was ik verkocht door dit tweede deel. Wat schrijft Knausgard lucide. Wat is hij genadeloos over zichzelf.

Iep! - Joke van Leeuwen
Ter voorbereiding op een interview met Joke van Leeuwen las ik haar werk voor kinderen. De oudste boeken had ik in de jaren tachtig heel goed als kind kunnen lezen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Ik had toen vast niet gezien hoe goed het is. (Zie interview)

Gerard Reve. De late jaren - Nop Maas
De jaren waarin ik Reve heb gekend - als schrijver, als media-figuur en, dankzij een interview met zijn partner Joop Schafthuizen, bij hem thuis. Zeer fascinerend kijkje achter de schermen. (Zie ook hier en hier)

Post Mortem - Peter Terrin
Van het niveau dat een AKO Literatuurprijs verdient. (Zie ook hier en hier)

Het bamischandaal - P.F.Thomése
Een van de twee boeken waarom ik hardop heb gelachen dit jaar. Zij het niet zo veel als om de eerste J. Kessels-roman – pardon, novel. (Zie bespreking)

Het boek ONT - Anton Valens
Een van de twee boeken waarom ik hardop heb gelachen dit jaar. (Zie bespreking en interview)

Grand Central Belge - Pascal Verbeken
Mijn fascinatie en liefde voor België werd dit jaar het best bevredigd door Pascal Verbeken. Zijn heldere pen en zijn inzicht riepen het acute verlangen op weer naar België op vakantie te gaan. Wat we dit najaar dan ook hebben gedaan.

NB. In alfabetische volgorde. De boeken die dit jaar ook bij herlezing meer dan de moeite waard waren, zoals Grip van Stephan Enter, tel ik niet mee.

Geen opmerkingen: