dinsdag 21 februari 2017

Rose Janssens (Clavis) genomineerd voor beste rights professional ter wereld (Boekblad)

Foreign rights manager Rose Janssens van uitgeverij Clavis is genomineerd voor een London Book Fair International Excellence Award in de categorie Best Rights Professional.

Het zou, in geval van bekroning tijdens de prijsuitreiking op 14 maart, de tweede prijs voor de kinder- en jeugdboekenuitgeverij kunnen zijn. Clavis won in 2015 in de categorie Best International Trade Children's and Young Adult Publisher. Janssens neemt het op tegen Hui Hou van Foreign Language Teaching and Research Publishing (China) en Heidi Warneke van Grasset (Frankrijk).
Janssens heeft zichzelf aangemeld voor de prijs. 'Toen ik deze prijs twee jaar geleden toevallig tegenkwam, had ik een dossier voor de uitgeverij gemaakt', legt ze uit. 'Alleen al de nominatie bleek te helpen. Mensen feliciteren je of merken op dat je genomineerd bent. Ze zijn toch nieuwsgieriger naar je fonds. Dus toen ik in een mailing van de LBF las dat je je weer kon aanmelden, heb ik dat opnieuw gedaan – ditmaal voor mezelf. Zonder het tegen iemand te zeggen, behalve tegen mijn vriend. Het voelt toch een beetje stom om zoiets voor jezelf te doen.'
De foreign rights manager weet dan ook niet uit hoeveel kandidaten zij is genomineerd. 'Misschien waren er maar drie aanmeldingen', lacht ze, 'al zijn er heel veel mensen die de mailings van de LBF krijgen. Ik kreeg wel heel prettige reacties uit het veld. Maar de mooiste reacties zijn toch die van binnen het bedrijf. Ik merk dat iedereen echt heel enthousiast is en echt heel graag wil dat ik win.'
Janssens begon in 2012 als foreign rights manager bij Clavis. Zij deed het toen in haar eentje, maar mede door haar inspanningen is het team inmiddels gegroeid tot vier, inclusief een medewerker voor de administratieve afhandeling. 'Eigenlijk is het jammer dat je niet een heel team kan nomineren, want ook al heb ik de andere twee verkooppersonen – Nele Mathé en Lise Merken – min of meer opgeleid, ons succes is natuurlijk net zo goed aan hen te danken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 17 feb)

Geen opmerkingen: