dinsdag 28 maart 2017

Boekhandel Savannah Bay na overval overspoeld door liefde en aandacht (Boekblad)

Een overvaller ging er bij de Utrechtse boekhandel Savannah Bay vrijdagavond met 'zestig tot tachtig euro' vandoor. Dat bleek een spotprijsje voor alle liefde en aandacht die de winkel ervoor terugkreeg.

Vooropgesteld: eigenares Marischka Verbeek en zeker de medewerker die onder schot werd gehouden hadden het natuurlijk het allerliefst nooit meegemaakt. De overvaller kwam direct na sluitingstijd de winkel binnen toen een medewerker de uitverkoopbakken uit de winkel haalde. Verbeek en een andere medewerker zaten op dat moment in het kantoortje achterin de winkel, waar de overvaller hen niet kon zien.
'Het was heel naar allemaal', vertelt Verbeek. 'Gelukkig was zij zo verstandig om hem te gehoorzamen. Ze liep met hem naar de kassa. Tegelijk was ze zo slim om heel hard te gaan praten. Zo hoorde ik dat er iets aan de hand was. Ik liep daarop naar de winkel. De overvaller, toch al helemaal hyper, schrok ervan. Toen ik naar achter riep: "bel 112", werd het hem helemaal te veel. Hij graaide in de kassa, waar – speciaal voor dit soort gelegenheden – natúúrlijk niet veel in lag, en rende weg.'
Wat daarna gebeurde, overweldigde Verbeek en haar team misschien minstens zo sterk. Lokale journalisten die naar de politiezender luisterden, belden onmiddellijk naar de winkel om de overval bevestigd te krijgen. Binnen de kortste keren stonden hun berichten online, die daarna massaal werden gedeeld. Zo kwam er een golf steunbetuigingen op gang die zijn weerga niet kent.
Verbeek: 'Bloemen, kaartjes, chocolade – wat hebben we niet gekregen? En niet een klein beetje, maar veel. Het hele kantoor staat vol bloemen, ook al heb ik veel bossen weggegeven. Mensen kwamen zelfs met geld: iemand wilde 20 euro doneren. Ook vanuit het vak kreeg ik veel reacties. Mijn BOvT-klasje vroeg wat ze konden doen. Van Ditmar stuurde een cadeautje. Zaterdagochtend stuurde Judith [Schellingerhout] van de KBb me meteen al een lief appje.'
In al die jaren heeft Verbeek al heel wat meegemaakt – van een inbraakgolf in de jaren negentig door junkies die 's nachts domweg een baksteen door de ruiten gooiden tot een gevecht met een agressieve winkeldief twaalf jaar geleden. 'Maar toen had je nog geen social media. Toen wist alleen de buurt het. En nu zie je de kracht van al die sociale media. Het is een enorme bevestiging van het feit dat wij echt een community-boekhandel zijn. Het onderstreept hoe bekend en geliefd wij in Utrecht en omstreken zijn.'
En dan de verontwaardiging van mensen dat uitgerekend een boekhandel wordt overvallen. Verbeek verwijst naar de reacties op het nieuws in onder andere Algemeen Dagblad en De Utrechtse Internet Courant als ook op de Savannah Bay-Facebookpagina. 'Die verontwaardiging zegt ook iets over ons vak.'
Dat neemt niet weg dat de schade bij de betrokken medewerker aanzienlijk is. 'Gelukkig wordt ze goed opgevangen. Ze heeft al een gesprek met Slachtofferhulp gehad. En ik zal haar heel goed in de gaten houden. Ik merkte zelf ook dat de ervaring met de winkeldief die ik dacht helemaal verwerkt te hebben, weer boven kwam. Ik wist opeens precies weer hoe die man eruit ziet. Het blijkt maar weer dat zulke ervaringen altijd zijn sporen achterlaten.'

Ook spijt het Verbeek dat de overvaller heeft kunnen ontkomen – hoe snel de politie ook ter plaatse was. 'Geen fijn idee, al is het gevaar natuurlijk gering. Die man komt hier niet snel nog een keer. Gelukkig hebben we een goed signalement. De dader is zo'n zielig figuur die hier vaker in de buurt rondhangt. Ik had hem weleens eerder gespot. Nu pakte hij het ook zo amateuristisch aan. Hij had alleen een wollen ijsmuts over zijn hoofd getrokken. Hopelijk kunnen ze hem daarom nog pakken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 22 mrt)

Geen opmerkingen: