maandag 27 maart 2017

Rian Visser geeft nu ook in eigen beheer uit (Boekblad)

Kinderboekenschrijfster Rian Visser heeft bij haar eigen uitgeverij Books2download, dat alleen e-boeken en apps uitgaf, voor het eerst een papieren boek gepubliceerd: Robotoorlog.

Visser had het jeugdboek over een oorlog tussen mensen en robots, geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar, aan verschillende uitgeverijen aangeboden. Een uitgeverij was weliswaar geïnteresseerd, maar Visser vreesde dat Robotoorlog als onderdeel van een serie niet de aandacht zou krijgen die het volgens haar nodig had. 'Toen had ik al zo veel ideeën voor dit boek dat ik het liever zelf wilde uitgeven. Het werd een kracht. Een spannend avontuur ook.'
Visser heeft voor Robotoorlog samengewerkt met freelance redacteur Anna Alberts, die ook haar boeken voor Zwijsen redigeert, en de Spaanse illustrator Guillem H. Pongiluppi. 'Ik ben ervaren genoeg als schrijver en boekvormgever om te weten hoe nodig dat is. Het boek moet gewoon goed en professioneel zijn.' Voor de distributie heeft ze zich aangesloten bij De Vrije Uitgevers. De rest doet ze allemaal zelf.
'Een van de redenen dat ik nooit eerder zelf boeken wilde uitgeven, was dat ik het lastig vond om boekhandelaren enthousiast te krijgen. Ik had dat netwerk niet', aldus Visser. 'Inmiddels stuur ik een wekelijkse nieuwsbrief naar 10.000 scholen en ouders. Dus ik dacht: als het niet lukt om de boekhandel te overtuigen, kan ik het desnoods rechtstreeks verkopen. Ook via de promotie die ik voer, bijvoorbeeld via de Nederlandse Judobond. Het boek gaat over vechtsporten.'
Door boekhandels te mailen en verschijning van Robotoorlog in Facebook-groepen van boekhandelaren aan te kondigen, hebben – tot Vissers verrassing – 'toch 31 winkels het ingekocht'. Ze kreeg daarbij hulp van Libris, die het boek op het digitaal beursplein zette. 'Ik probeer deze winkels op alle mogelijke manieren te helpen, door goed op mijn Facebookpagina te zetten waar het te koop is.'
Visser heeft geen plannen om nu al haar werk bij Books2download uit te geven. 'Ik ben nog altijd blij met mijn uitgeverijen Zwijsen en Gottmer. Zij kunnen kanalen aanboren waar ik geen toegang tot heb. Het is ook heerlijk dat ik niet alle promotie zelf hoef te doen. Wel heb ik een tweede deel geschreven van Robotoorlog. Dat geef ik in het najaar uit. En ik probeer al twee jaar een prentenboek over gender uit te geven. Als niemand dat wil hebben, kan ik dat ook zelf uitgeven.'
Daar staat tegenover dat Visser, die eerder op Boekblad.nl heeft gezegd dat auteurs een hogere royalty moeten krijgen als ze zelf veel promotie doen, bij succes meer aan Robotoorlog verdient dan aan ander werk. 'Als ik alle 2000 exemplaren van de eerste druk verkoop, heb ik 8000 euro winst.' Dát zou in de toekomst een reden kunnen zijn om in navolging van bijvoorbeeld collega-kinderboekenauteur Nanda Roep al haar werk zelf te publiceren.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 17 mrt)

Zie ook:


Geen opmerkingen: