woensdag 20 maart 2019

Utrechtse boekhandels hebben eigen essays in Boekenweek (Boekblad)

De Utrechtse boekhandels Bijleveld en Savannah Bay bieden hun klanten in de Boekenweek elk hun eigen essay aan. Bijleveld publiceert Vrouwen en fictie van Virginia Woolf, Savannah Bay De moeder de boekwinkel van Thijs Joores.

In het 16 pagina's tellende Vrouwen en fictie, dat 2,50 euro kost, wijst Woolf op de historische beperkingen van vrouwelijke auteurs zoals gebrek aan eigen geld, eigen stem en eigen kamer, die mede hebben geleid tot typisch 'vrouwelijke' literatuur. Alleen schrijvers – mannen en vrouwen – die ontstijgen aan hun gender kunnen ware kunstenaars worden, aldus de Britse schrijfster.
Bijleveld verkoopt dit essay naast het 'officiële' Boekenweekessay van Murat Isik. ‘Uiteraard bieden wij ook het geschenk Jas van belofte van Jan Siebelink aan,’ zegt winkelchef Maartje Kroonen. 'Maar ik vond – met Bastiaan [Bommeljé, eigenaar van boekhandel en uitgeverij Bijleveld, md] – dat er ruimte was om ook een vrouwelijke stem te laten horen.' 
Bij uitgeverij Bijleveld verscheen vorig jaar de essaybundel Hoe lees je een boek van Virginia Woolf, en dus was de keuze snel gemaakt. 'Ik las die bundel als liefhebber van Woolf met veel plezier. Dus toen ik hier begin november in dienst trad en de mogelijkheid om een eigen essay voor de Boekenweek te maken ter sprake kwam, lag het voor de hand het uitermate passende betoog ‘Vrouwen en fictie’ te gebruiken.'
De oplage bedraagt 600 exemplaren, en het boekje zal vanaf 23 maart te koop zijn 'zolang de voorraad strekt'. Kroonen denkt dat ze ruim voor het einde van de Boekenweek ‘los’ zal zijn. 'Dit is de eerste keer dat we zelf een essay aanbieden, maar het gewone Boekenweekessay vindt altijd gretig aftrek bij ons.' 
Het verhaal van Joores – dat eigenaar Marischka Verbeek expliciet geen 'boekenweekessay' noemt – telt 4 pagina's op A5-formaat en wordt gratis weggegeven aan alle klanten van Savannah Bay. Verbeek wil er 'enkele honderden' laten printen, maar sluit niet uit op het laatste moment de oplage te verhogen – het ligt nu bij de vormgever en wordt maandag geproduceerd.
'Ik heb lang geprobeerd een alternatief geschenk te maken', vertelt Verbeek. 'Dat is niet gelukt. Ik wilde dat graag met uitgeverij Chaos maken, maar dat is een heel kleine uitgeverij. Zij hadden hun handen vol aan andere dingen. Toen heb ik dat idee losgelaten. Maar bij een brainstorm over de Boekenweek ontstond het idee voor een verhaal van onze jongste vrijwilliger. Nota bene een man, zodat het verhaal een typische Savannah Bay-twist heeft gekregen.'
De twintigjarige student Joores hield op die bijeenkomst een gloedvol betoog over de boekhandel als moeder. 'Niet een persoon, maar het organisme. Toen ik, onder de indruk, zei dat hij dat moest opschrijven, kwam hij met dit heel persoonlijke verhaal. Hij vertelt daarin dat hij na een dramatische gebeurtenis in zijn leven in de boekhandel de omgeving en de aandacht vond die troost bood.'
Verbeek neemt het verhaal mee naar de Boekenbal, in de hoop dit pleidooi voor de boekhandel aan minister Van Engelshoven te kunnen geven. De officiële presentatie is midden in de Boekenweek. Op woensdag 27 maart spreken Marja Pruis, Maartje Laterveer en Sayonara Stutgard over de essaybundels die zij hebben samengesteld respectievelijk uitgegeven. 'Thijs' verhaal verdient het om daar onder de aandacht te worden gebracht,' zegt Verbeek.
De bijeenkomst isoverigens ook het eerste evenement in het kader van het jubileum 'Transforming Stories': 35 jaar Savannah Bay'.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 16 mrt)

zie ook:

Geen opmerkingen: