vrijdag 20 april 2012

Verkopers van nieuw én tweedehands over Selexyz/De Slegte (Boekblad)


Wat vinden boekverkopers die zelf nieuwe én antiquarische boeken verkopen van de fusie tussen Selexyz en De Slegte? ‘Wat gaan ze doen als iemand met een set Privé-domeinen in een tasje aankomt?’ [Een vervolg op dit bericht]

‘Oei, ze nemen mijn concept over,’ dacht Johan Vandenbroucke van boekhandel De Zondvloed in Mechelen toen hij hoorde van het samengaan van Selexyz en De Slegte. ‘Dan zal het zeker wel een goed concept zijn.’ Maar hij vindt wel ‘dat dit uit noodzaak is geboren en niet uit visie, zoals in mijn geval vier jaar geleden.’ Hij kent de Nederlandse markt onvoldoende om in te schatten wat voor winkel de nieuwe combinatie wordt. ‘Donner en Scheltema waren tien jaar geleden de beste winkels. Dat suggereert dat ze ook met De Slegte een kwalitatief hoog literair aanbod hebben, vergelijkbaar met het mijne.’ Al sinds de opening in 2008 trekt hij daarmee een groot publiek dat daar gericht voor komt. ‘Het zou bij De Slegte en Selexyz dus kunnen werken.’
De Zondvloed is een van de weinige boekwinkels die onder één dak nieuwe en tweedehands algemene boeken verkoopt. Daarnaast doen onder meer Grimbergen (Lisse), Blankevoort (Amstelveen) het. Ook een aantal speciaalzaken hebben hun assortiment verruimd door ook antiquarische titels in hun specialisme te bieden. Voorbeelden zijn de theologische boekhandel De Roo (Zwijndrecht) en het in klassieke talen gespecialiseerde Burgersdijk & Niermans (Leiden).
Of de combinatie ook gaat werken op de schaal van Selexyz en De Slegte, durven Ria Grimbergen van boekhandel Grimbergen en Arne Steenkamp van Burgersdijk & Niermans niet te voorspellen. Maar twijfels hebben ze wel. ‘Ik vrees dat het gescheiden afdelingen blijven’, zegt Steenkamp. ‘Dat is bij ons ook het geval, omdat we klanten hebben die voor het tweedehands komen en klanten die voor het nieuwe aanbod komen. Klanten die allebei kopen bestaan niet. Dan gaat het niet om de prijs, maar om het gevoel dat ze erbij hebben.’ Dus bevruchting – dat consumenten voor het ene type boek ook een ander type meenemen – zal weinig voorkomen.
Bij Grimbergen is de groep klanten die nieuw en antiquarisch koopt ook de kleinste groep. ‘Maar het zijn wel onze beste klanten, omdat het echte boekenliefhebbers zijn die veel kopen’, zegt Grimbergen. Maar dat type klant zal nu al naar én De Slegte én Selexyz gaan. Veel winst zal het niet opleveren als beide bedrijven onder één dak zitten. ‘Het lastige is de schaal. Als kleine winkel wijzen wij klanten erop dat er antiquarisch iets nieuw binnengekomen is dat in hun interessegebied valt. Kunnen de mensen van Selexyz dat ook? Zij zullen daar gevoel voor moeten krijgen. Verstand van het andere aanbod moeten krijgen. Maar of het lukt? Op zijn minst heeft het tijd nodig.’
Steenkamp ziet juist een gevaar als er te veel mensen rondlopen die van beide assortimenten maar een beetje weten. ‘Je hebt twee soorten personeel nodig. Iemand die goed antiquarische boeken kan inkopen. Die er verstand van heeft en dus niet te veel betaald. En iemand die goed nieuw inkoopt en dat creatief in de winkel kan aanbieden. Bij ons hebben we die scheiding ook.’ Eigenlijk kun je alleen op het niveau van de kassamedewerkers personeel inzetten die zinvol voor beide assortimentstypen kan werken. Maar of dat haalbaar is gezien de reductie van het personeelsbestand waarin de nieuwe directie van Selexyz/De Slegte voorziet?
En dan is er nog het assortiment. ‘Ik heb de nieuwe eigenaren al horen zeggen dat ze geen boeken willen verkopen met ezelsoren’, zegt Steenkamp. ‘Dat is juist het aanbod waar De Slegte groot mee geworden is. Dat kun je niet helemaal vermijden. Als je heel kritisch bent, schiet je je doel voorbij. Wat gaan ze doen als iemand met een set Privé-domeinen in een tasje aankomt? Weigeren omdat er een vouw in de rug zit? Of toch op voorraad zetten vanwege de inhoud? Het concept van De Slegte was om ze te nemen.’

(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 20 april 2012)

Zie ook:

Geen opmerkingen: