donderdag 13 september 2012

Purmerend krijgt nieuwe boekhandel: Het Leesteken (Boekblad)


De crowdfundingactie van bedrijfsleider José Ferdinandus van het failliet gegane boekhandel Boekeneiland heeft succes gehad. Wouter van Waardt meldde zich om – vanaf 2 november – de boekhandelstraditie in Purmerend voort te zetten.

Ferdinandus was in juni een inzamelingsactie voor een nieuwe boekwinkel begonnen nadat zoveel klanten het einde van Het Boekeneiland bleken te betreuren. Ongeveer de helft van het streefbedrag van 50.000 euro was binnen, toen ex-accountant en trouwe klant Van Waardt zich bereid toonde de nieuwe eigenaar te worden. Hij betaalt het restant van de benodigde investeringen om de boekhandel op te starten uit eigen middelen. ‘Ik ben heel blij,’ zegt Ferdinandus, die vanwege haar leeftijd (63) zelf geen eigenaar wilde zijn. ‘Ik heb mijn baan terug. Dat is wat ik vanaf het begin wilde.’
Van Waardt verklaart zijn entree in het boekenvak ‘ten eerste omdat ik een boekenliefhebber ben,’ zegt hij. ‘Natuurlijk gaan we ook e-readers verkopen, maar ik geloof dat het aantal mensen dat van papier leest, voldoende groot blijft. Ook had ik altijd een goed gevoel bij Het Boekeneiland. Als zo’n winkel verdwijnt, is dat een verlies voor de samenleving. Een stukje cultureel erfgoed dat wegvalt. Daarbij zag ik de boekhandel als een kans om iets nieuws te doen. Dat geeft veel inspiratie. Ik had ingetekend op de crowdfundingactie, voor een gering bedrag, maar gaandeweg werd ik enthousiaster.’
Op 2 november gaat boekhandel Het Leesteken open op Zuidersteeg 2. ‘Een prima locatie,’ vindt Ferdinandus. ‘Aan de rand van het winkelcentrum, waarlangs heel veel mensen het winkelcentrum verlaten. Het is een nieuw gebouw in het kader van het gemeentebeleid om lelijke en bouwvallige panden te slopen en te vervangen voor nieuwbouw. De begane grond is gebouwd voor een winkelbestemming. Hij was al een tijdje gereed, maar nog niet in gebruik genomen. Dat geeft ons de kans om hem helemaal naar eigen smaak in te richten.’
Het Boekeneiland ging failliet om de kosten te hoog waren voor de dalende omzet. De kosten van Het Leesteken zijn een stuk lager. De winkel is kleiner: 125 tegen 200 vierkante meter. Gecombineerd met de iets minder aantrekkelijke locatie is de huur ‘meer dan de helft lager’, zegt Ferdinandus. Ook is personeelsbezetting kleiner: vier (inclusief Van Waardt) tegen zes – waarbij alle personeelsleden overkomen van Het Boekeneiland. En de voorraad is kleiner. Ferdinandus: ‘We voeren geen rubrieken af, maar we hadden een enorme keuze in thrillers. Dat wordt minder, omdat die kopers voldoende worden bediend door AKO, Bruna, V&D en AH. We richten ons vooral op de echte lezers. Niet zo’n grote vijver, maar wel groot genoeg.’
Tegelijkertijd denkt Van Waardt dat Het Leesteken – een naam bedacht door de zoon van Ferdinandus, een grafisch ontwerpen die ook de huisstijl van de winkel heeft ontworpen – een grotere omzet kan draaien door nog meer activiteiten te organiseren. ‘Ik matig mij niet aan dat ik het al beter weet, maar ik heb vaak gezien wat er gebeurde bij activiteiten. Ik hoor nu ook enthousiaste reacties dat we de activiteiten doorzetten. Door samen te werken met tal van instellingen in Purmerend en ons met allerlei doelgroepen te verbinden, ben ik ervan overtuigd dat we een goede plek kunnen verwerven bij het Purmerendse publiek.’
Maandag tekende Van Waardt het huurcontract en informeerde hij alle financiers. Juridisch is hun bijdrage een schenking, waarvan de nieuwe eigenaar hoopt dat ze die nu daadwerkelijk doen. ‘In principe krijgen ze daar gewoon hun boekhandel voor terug,’ zegt Ferdinandus. ‘Maar we gaan hen straks wel met extraatjes verwennen. Hoe, dat moeten we nog bedenken.’
Zelf was de 62-jarige Van Waardt al gepensioneerd. ‘Maar ik ben van plan om het lang vol te houden. Ik heb geen historie van ziektes, dus ik heb het vertrouwen dat dat ook goed gaat. Natuurlijk heb ik ook een rol in het opleiden van nieuw talent dat deels in de winkel werkt, deels gevonden moet worden, en dat uiteindelijk de kans krijgt de winkel voort te zetten, maar dat is niet aan een termijn gebonden. Ik vind het nu vooral iedere dag alleen maar leuker worden om hier in de komende jaren een goede boekhandel neer te zetten.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 sep 2012)

Geen opmerkingen: