maandag 29 april 2013

Maven lanceert hypercovers om beter in boeken te grasduinen (Boekblad)


Maven Publishing heeft voor zijn eigen uitgaven hypercovers ontwikkeld. Consumenten krijgen zo beter inzicht in de inhoud van boeken. Maven biedt het concept ook aan andere partijen aan.

De lezers van Maven Publishing krijgen op de site van de uitgeverij via ‘grasduinen’ een tagcloud te zien van het gehele fonds. Wie een woord aanklikt, krijgt een nieuwe tagcloud van alle boeken binnen het fonds die met dat ene woord te maken hebben. Zo gaat het net zo lang door tot de lezer bij één uitgave uitkomt. Daar kan het via een tagcloud van dat boek relevante fragmenten bekijken.
‘Er wordt in het boekenvak veel gefocust op het toevoegen van plaatjes en geluidsfragmenten aan e-boeken’, vertelt Maven-uitgever Sander Ruys. ‘Naar mijn idee voegt dat weinig toe. Tegelijk wordt er weinig gedaan met de tekst zelf. Maar als je een boek opvat als een database van woorden, kun je dat heel goed visualiseren, analyseren, met elkaar delen. En zo proberen de potentiële lezer een beter beeld te geven van het boek.’
Volgens Ruys is er nog maar weinig innovatiefs bedacht voor het bladeren in boeken. ‘Je moet beslissen op basis van een flaptekst, een plaatje en, als je gelukt hebt, een sneak preview van tien pagina’s. Terwijl er technisch veel meer mogelijk is. Ook krijg je advies op basis van je gedrag in het verleden. Als je dit las, leest dan nu dit – waardoor je meer van hetzelfde krijgt. Wij draaien dat nu om: wij adviseren niet op basis van gedrag, maar op basis van de inhoud van boeken.’
De hypercovers is, naar een idee van Ruys, ontworpen door Tom Pesman, een zelfstandig software-ontwikkelaar uit Delft. ‘Onze uitgaven – zo’n 35, met in totaal 3 miljoen woorden – staan in een database. Hij heeft een algoritme gemaakt die zoekt naar patronen, en vooral naar woorden die de boeken onderscheidend maken van elkaar. Zo komen termen omhoog die lezers helpen om een keuze te maken. Als we een nieuw boek uitgeven, moet de database opnieuw worden geanalyseerd, maar dat gaat automatisch.’
Ruys heeft de hypercovers woensdag gepresenteerd op het congres Inct.formatie. ‘Vandaag hebben we al een behoorlijk aantal mailtjes gekregen. We gaan serieus mee aan de slag. Het zou leuk zijn als andere partijen het op hun site aanbieden en wij het verder kunnen ontwikkelen.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 25 apr)

Zie ook:

Geen opmerkingen: