vrijdag 7 november 2014

Story Terrace wil markt voor opschrijven levensverhalen professionaliseren (Boekblad)

Nederlanders moeten het laten opschrijven van hun eigen levensverhaal gaan beschouwen als iets wat je een keer in je leven doet. Dat is het doel van het vandaag gelanceerde Story Terrace.

De klanten van Story Terrace kunnen vanaf 1500 euro een zogeheten Storyboek laten maken. Voor die basisprijs worden zij een keer gedurende enkele uren geïnterviewd, waarna zij vier exemplaren krijgen van een hardcover van circa vijftig pagina's (met de helft tekst) met hun eigen verhaal. Voor een meerprijs kunnen zij een langer boek laten maken. Ook speciale wensen zijn op aanvraag mogelijk.
Nieuw is het idee van oprichter Rutger Bruining, die eerder bij Booz Allen Hamilton en Candover/Arle werkte, natuurlijk niet. Van levensinterview.nl en vooruwkinderen.nl tot Biografiebureau Bakker – wie zijn levensverhaal wil laten opschrijven kan tegenwoordig bij tientallen individuen of bedrijven terecht. In 2005 schreef Addo Stuur ook Schrijf uw biografie om mensen op weg te helpen bij het zelf noteren van hun geschiedenis.
Maar met Story Terrace wil Bruining de markt professionaliseren. 'Wij pakken wij het groots aan', vertelt hij. 'Wij hebben een pool van twintig schrijvers, die zelf boeken hebben gepubliceerd of in landelijke kranten en tijdschriften hebben gepubliceerd.' Zo vermeldt de site Eveline Vreeburg, die twee boeken uitgaf bij Prometheus, en Persis Bekkering, die onder andere in de Volkskrant over literatuur schrijft. Hoeveel de auteurs verdienen aan een boek, wil Bruining niet zeggen.
'Ten tweede proberen we het schrijven van je biografie zo laag mogelijk in de markt te zetten', vervolgt de initiatiefnemer. 'Het proces is zo kostenbeperkt mogelijk. Klanten krijgen eerst een notitieboekje om hen aan te zetten na te denken over hun herinneringen, gevolgd door een vragenlijst. Daarna worden zij gebeld door de schrijver, die wij uitkiezen bijvoorbeeld op basis van een gedeelde interesse, voor een kennismakingsgesprek. Als dan het interview plaatsvindt, bij de klant thuis of in een openbare gelegenheid, goed voorbereid op wat ze willen vertellen.'
Ook op andere manieren worden de kosten beperkt. Door een lage instaplengte: 'Andere bureaus schrijven soms hele biografieën. Dat is veel duurder.' De opmaak van het boek gebeurt in de Filipijnen. En het omslagontwerp van Grade Design is gestandaardiseerd. 'Wel krijgt iedereen een unieke kaft.'
Story Terrace is al actief sinds februari. Sindsdien hebben een kleine twintig mensen een Storyboek laten maken. Onder hen oud-president van De Nederlandsche Bank Nout Wellink: Van Bredevoort tot Leiden. Nout Wellinks jonge jaren (1943-1965) is prominent zichtbaar op de site. 'Nee, die hebben we niet gratis laten maken om promotiedoeleinden. Iedereen heeft betaald, al heb ik de eerste klanten wel korting gegeven,' zegt Bruining.
Vanaf vandaag treedt het bedrijf naar buiten. Met free publicity, maar ook met eigen content hoopt het aandacht te genereren. Story Terrace laat iedere maand bekende en onbekende mensen op basis van een thema herinneringen ophalen. Deze maand is het thema: 25 jaar val van de muur. Zo vertelt taxichauffeur Wolf over zijn belevenissen op 9 november 1989.
'Uiteindelijk wil ik stapsgewijs groeien naar enkele duizenden klanten per jaar', zegt Bruining. 'Er worden jaarlijks zo'n 200.000 mensen zestig. Als we daar één procent van binnenhalen komen we al een heel eind. Het idee is dat mensen het laten beschrijven van hun verhaal gaan zien als iets wat je een keer in je leven doet. Of dat men wil dat zijn ouders dat doen – en dat je dan een Storyboek cadeau doet. Het is natuurlijk nog steeds een duur, maar wel een heel bijzonder cadeau.'
Story Terrace is daarnaast actief in Engeland. Ook daar is een pool van twintig schrijvers. 'Voorlopig opereren we in Engeland reactief. Als mensen zich melden, helpen we ze. Die kunnen uiteraard ook uit andere landen komen: ik kreeg laatst een e-mail uit Zambia, ik sprak ook een vrouw uit Jordanië. Maar de inspanningen op het gebied van marketing en sales blijven nu beperkt tot Nederland.'
Naast Bruining werken vier mensen voor Story Terrace. De managing editor Rosanne van Asperen de Boer (ex-Lebowski) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de schrijvers en het eindproduct. Een manusje-van-alles helpt onder andere bij de productie. Een contentmanager levert teksten voor de themamaanden. En een salesmedewerker gaat de b2b-markt bewerken. 'Wij willen bedrijven persoonlijke verhalen van medewerkers en jubileumboeken leveren. De prioriteit blijft wel bij de consument liggen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 nov)

Geen opmerkingen: