woensdag 8 april 2015

De Vlaamse uitgeverij anno 2015 (3): politiek en digitalisering (Boekblad)

Gereglementeerde boekenprijs
Het overheidsbeleid is sinds kort ogenschijnlijk bemoedigend. De nieuwe Vlaamse regering, in de zomer aangetreden, kondigde een reglementeerde boekenprijs in het regeerakkoord aan. Invoering wordt nota bene uitgevoerd door minister Sven Gatz – lid van de liberale Open Vld, die zich er het langst tegen had verzet. Na de ophef rond Standaard Uitgeverij, waardoor het uitgeven Vlaamse fictie in eigen land onmogelijk leek te worden, kondigde hij bovendien steunmaatregelen aan.
Toch is het woord 'ogenschijnlijk' passend. Zó enthousiast zijn de meeste uitgevers niet over beide maatregelen. 'Er zal heus geen boekhandel zijn deuren openen als er een gereglementeerde boekenprijs komt', zegt Philippe Werck. 'Misschien zorgt het voor meer rust op de markt. Aan de andere kant: uitgevers maken nu ook geen gekke bokkensprongen. Wat betreft de steunmaatregelen: ik ben er niet voor dat de overheid met publiek geld concurrenten opzet. '
Als de gereglementeerde prijs er toch komt, kan dat wel 'in bepaalde gevallen een pijnlijke vorm van kapitaalvernietiging voorkomen', zegt Van Halewyck. 'Ik las ooit dat in Engeland alleen J.K. Rowling en haar uitgever iets verdienden aan Harry Potter. Boekhandels noch boekhandelsketens niets, omdat supermarkt Tesco vanaf dag één 40 procent korting gaf. Als de gereglementeerde prijs die overdrijvingen kan milderen, is invoering een nuttige stap.'

Boekencampagne
Belangrijker dan de overheidssteun vinden uitgevers dan ook de generieke campagne voor het boek – bovenop de eigen geïntensiveerde marketinginspanningen. Vermoedelijk gaat de campagne net voor de zomer van start gaat. 'Op zich goed dat de overheid het boekenvak steunt', zegt Ghysels van Lannoo. 'Maar we moeten oppassen dat we geen bedelaars worden. We moeten kunnen uitgaan van eigen kracht. Als iedere sector moeten we zelfbedruipend zijn. Daarom is het zo belangrijk dat we de sexyness van ons product beter verkopen.'
Hij beschouwt het wegvallen van de vanzelfsprekendheid waarmee de jeugd met boeken in aanraking kwam en zo een liefde ervoor kreeg, als het grootste probleem van het vak. 'We dreigen een hele generatie digital natives kwijt te raken. Zelfs mijn eigen kinderen komen haast niet in een boekhandel. Daarvoor moeten we spelenderwijs in hun leefwereld dringen en het boek voor hen cool maken. Wij doen dat met allerlei micro-sites, maar een generieke campagne helpt daar ook bij.'
Belangrijk is evenwel, vindt Dirk Demuynck, dat de toon van de campagne positief is. 'Ik vind de negatieve communicatie rond het boekenvak het grootste probleem', zegt hij. 'Het is altijd: het gaat slecht en daarom moet de overheid dit of dat doen. Laat de campagne dus niet zeggen: je móét een boek lezen. Of: help, het boek verdwijnt als u niet meer gaat lezen. Zo'n campagne werkt averechts. Maak enthousiasme los door simpelweg te laten zien hoeveel plezier en nut een boek biedt.'

E-boeken
In 2014 beleefde het e-boek een bescheiden doorbraak in Vlaanderen. Standaard Boekhandel lanceerde in augustus met de Tolino zijn eigen e-reader. Amazon.nl startte, wat ook uitstraalde naar het Vlaamse deel van de Nederlandstalige markt. Bol was actiever dan ooit tevoren. Dat vertaalde zich in de cijfers. Het aandeel van het e-boek steeg van 1,2 naar 2,9 procent van de markt. In totaal sleten 191 verkooppunten – een stijging van 14 % – 446.297 e-boeken.
Het lijkt er echter op dat Vlaamse uitgeverijen nauwelijks enthousiast zijn. Van Halewyck brengt van alle titels e-boeken, tenzij het boek zich er niet toe leent. Maar: als 'service aan de auteur'. Witsand doet het alleen als de uitgeverij vraag merkt naar een e-boekversie. Momenteel is slechts tien procent van het fonds digitaal leverbaar. De Eenhoorn vindt e-boeken niet geschikt voor hun niches – en apps te duur in verhouding met de opbrengst. 'Wij doen alleen mee aan streaming aanbod zoals Boekenwolk. Dan verdienen we er nog iets aan, zij het miniem', zegt Desmyter.
Werck van Clavis heeft het e-boek zelfs voorgoed opgegeven. Voor zijn specialisme dan: kinderboeken. 'Weet je nog dat hal 4 in Frankfurt werd vrijgemaakt voor digitaal? Dat zou alles vervangen. Nee. De digitalisering heeft niet doorgezet bij het kinderboek. Het papieren boek heeft het overleefd. Het terugverdienmodel is blijven bestaan en zal blijven bestaan. Niet alleen in ons taalgebied: ook in China, Japan, Amerika blijven ze kinderboeken drukken.'
Dat wil echter niet zeggen dat Clavis niet inspeelt op de digitalisering. De uitgeverij kan wel afgeleide digitale producten maken van characters. 'Zoals wij ook pluche speelgoed of bordspellen gebaseerd op characters maken. Maar zulke apps concurreren niet met kinderboeken, maar met ander speelgoed. Daar willen we meer mee doen. Vorig jaar waren we voor het eerst op de London Licensing Fair. Het was een schuchtere poging, maar wel een begin om die branche te leren kennen.'

Vrijdag is wel positief over de groeiende e-boekmarkt. Vanschoonbeek noemt zich geen uitgever van boeken, maar in de eerste plaats 'beheerder van copyrights'. Zoals hij die copyrights vroeger exploiteerde als cd-i, cassette, dvd, videoband en wat niet al, zo doet hij dat nu ook als e-boek. Bang voor kannibalisatie voor het papieren boek is hij niet. 'Juist de Vlaming blijft, meer dan de Nederlander, bereid om een bedrag neer te leggen voor een mooi boek. Wat het e-boek nooit kan zijn.'
Ook Lannoo vindt het belangrijk mee te doen op de e-boekmarkt. Zonder te verwijzen naar Riddo, het Spotify voor boeken, dat de uitgeverij met WPG opzet, onderstreept Ghysels het belang om te experimenteren. 'Misschien is een leuk, betaalbaar digitaal abonnement wel de manier om jongeren aan het boek te krijgen. Als ze eenmaal hooked zijn kun je misschien zelfs de prijs wel verhogen. Zulke dingen moet je gewoon proberen.'

Nieuwe kansen
Is de generieke campagne, de digitalisering of iets anders dan de grootste kans voor de nabije toekomst? 'Ach, je moet alert zijn en dan wat proberen', zegt Desmyter van De Eenhoorn. 'Wij verdienen sinds twee jaar goed aan Kamishibai-heruitgaven: grote platen voor deze vorm van Japans verteltheater. We hebben al zeventig titels hiervoor geschikt gemaakt. Maar we probeerden ook onze posters te commercialiseren omdat men die vaak mooi vindt. Dat is mislukt. Men wil daar niet voor betalen.'
Ook de crisis elders biedt nieuwe mogelijkheden. Van Halewyck wijst op de tachtig auteurs van De Bezige Bij Antwerpen. 'Die worden niet allemaal overgenomen door De Bezige Bij Amsterdam.' Sommige auteurs willen dat ook niet. Die zoeken liever een Vlaamse uitgeverij – zoals Vrijdag, dat in zijn voorjaarsaanbieding een opvallende cartoon heeft opgenomen. Op een kaart van België staat één huis. '[Er is hier] geen enkele literaire uitgeverij meer te vinden. in héél Vlaanderen? Nee. Een koen huis vol literatuur bleef moedig weerstand bieden...'
'Het is een knipoog naar Asterix', relativeert Vanschoonbeek. 'Maar het is waar dat auteurs vaker een uitgeverij dicht bij huis willen hebben, waar ze makkelijk binnen kunnen komen. Auteurs weten ons daarom al langer te vinden. Joseph Pearce, Patrick Conrad, Pat Donnez, Bavo Claes, Bart Stouten: allemaal overgestapt. Dat komt niet per se door De Bezige Bij Antwerpen, maar door de crisis in Nederland. Uitgeverijen zijn daardoor in Nederland veel selectiever. Voor debutanten al helemaal. Hun kennis van de Vlaamse markt is bovendien minder diepgaand. Wij profiteren daarvan.'
Ghysels beaamt het. Lannoo startte onlangs een fictiefonds – om niet te concurreren met MeulenhoffBoekerij juist met hoofdzakelijk Vlaamse auteurs. 'Wij vonden in de eerste plaats dat we gezien ons verleden en onze positie als marktleider dit segment niet konden laten liggen. En het is waar: er liggen kansen. Ook bij de aankoop van buitenlandse licenties voor non-fictie. Vroeger kon je nooit op tegen de bedragen die Nederlandse uitgeverijen boden, tegenwoordig lukt dat steeds beter.'
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, feb 2015. Vervolg van eergisteren en gisteren)

Geen opmerkingen: